Škoda Favorit bola pre mladoboleslavskú automobilku kľúčovým modelom. Vďaka schopnostiam vtedajšieho šéfkonštruktéra Petra Hrdličky sa štátnemu podniku AZNP podarilo vyvinúť moderné auto schopné konkurovať západným značkám, čo si svojho času všimol i Volkswagen. A zvyšok je história.
Práve tej chcel vzdať poctu dizajnér Ljudmil Slavov, ktorý žije v Česku od svojich jedenástich rokov a pre oddelenie Škoda Design pracuje od roku 2017.
Z hatchbacku crossover
Na projekte nového Favorita strávil celkovo 120 hodín, v priebehu času sa k nemu pridal exteriérový návrhár David Stingl a spolu vytvorili niečo, čo dokáže veľmi presne trafiť na nostalgickú vlnu, ak ste pôvodným autom jazdili, obdivovali ho, alebo vám ešte stále parkuje v garáži.
Výsledkom nie je klasický hatchback. Autori rozvinuli myšlienku do podoby crossoveru či SUV, ktoré sú dnes v obľube, a pretože v predstavách Ljudmila Slavova by mal byť reinkarnovaný model elektrický, vyššia stavba by uľahčila inštaláciu trakčného akumulátora do podlahy.
Toto sú autori: vľavo Ljudmil Slavov, vpravo David Stingl
Skôr moderna ako retro
Aj keď nejde vyslovene o retro, nový Favorit preberá množstvo detailov originálu od Bertoneho. Vtipne sú spracované hlavne predné svetlá, ktoré tvarom výrezu v maske napodobňujú pôvodné obrovské svetlomety Favorita z 80. rokov, ktoré muselo talianske štylistické štúdio (so škrípaním zubov) integrovať do svojho návrhu, pretože iné sme v Československu vtedy nedokázali vyrobiť.
Bertone sa s tým vyrovnal majstrovsky a niečo podobné sa dá povedať aj o jeho nasledovníkoch. Moderný Favorit pôsobí jednoducho, čisto, v mnohých ohľadoch dokonca lepšie ako súčasné občas trochu komplikovane tvarované elektrické modely.
Kvôli vyššej stavbe novinka síce nepôsobí tak vizuálne ľahko ako originál, je ale možné, že by sa v dnešnom svete a vkuse nestratila. To sa však takmer s istotou nedozvieme. Automobilka nemá v pláne tento automobil vyrábať, respektíve vo svojej správe nič také nenaznačuje ani jediným slovom. Nestálo by to za zamyslenie?
Medzi návrhmi nechýba ani súťažná verzia!
Odpovedalo 223 ľudí
zdroj: Škoda