Predaj nových áut stagnuje. Podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) sa v EÚ od začiatku roka do konca apríla predalo 3,64 milióna áut, o 1,2 percenta menej v porovnaní s minulým rokom. O niečo lepšie čísla vychádzajú so započítaním výsledkov Británie, Nórska, Švajčiarska, Islandu, konkréte hovoríme o predaji skoro 4,46 milióna vozidiel, čo predstavuje pokles o 0,4 percenta.

Zatiaľ posledné aprílové čísla sú medziročne v pluse (o 1,3 percenta), čo by mohlo naznačovať mierne oživenie trhu.

Mierne oživenie trhu s elektromobilmi

Ak sa pozrieme na podiel jednotlivých typov pohonov, jednoznačne vedú hybridy (35,3 %), hlavne však preto, že ich automobilky nahradzujú na úkor neelektrifikovaných motorov kvôli snahe vyhnúť sa pokutám. Napriek tomu sú benzínové agregáty druhé, s podielom 28,6 percenta, zatiaľ čo na treťom mieste nájdete elektromobily.

Ich zastúpenie medziročne stúplo z 12 na 15,3 percenta, hlavne zásluhou oživenia predajov v Nemecku, Belgicku a Holandsku, ako však poznamenáva napríklad stránka Automobilwoche, „prienik batériových vozidiel na trh je s počtom 558 tisíc kusov stále hlboko pod cieľmi EÚ“.

Renault a Škoda dobiehajú Toyotu

Čisto naftové motory išli do mínusu, z 12 na 9,6 percenta, naopak mierne posilnili plug-in hybridy, keď zvýšili podiel zo 7,2 na necelých 8 percent.

Ak sa zameriame na konkrétne automobilky, nájdete obvyklý obrázok s Volkwagenom na čele, ktorý zaznamenal medziročný rast 7,5 percenta, keď dodal zákazníkom za prvé štyri mesiace viac ako 410 tisíc vozidiel. Druhá je Toyota (necelých 288 tisíc áut), s výsledkami ale asi spokojná nebude, prepadla sa o skoro 9 percent. Túto situáciu využil Renault, ktorý poskočil o 14,2 percenta a s viac ako 226 000 registrácii zaostáva za japonským koncernom len o 61 tisíc áut. A podobne je na tom i štvrtá Škoda (+ 4 %), keď predala viac ako 225 tisíc automobilov.

S Lanciou a ďalšími značkami Stellatisu to nevyzerá dobre

V nižších poschodiach rebríčka došlo k veľkým prepadom hlavne u mnohých značiek koncernu Stellantis. Najhoršie je na tom Lancia, stratila medziročne 71 percent! O skoro 26 percent kleslo DS, o 21 percent v mínuse je Fiat, Opel o 19 a Citroën o 13 percent. Konzorcium je preto celkovo v mínuse o 11,1 %.

Naproti tomu si môže gratulovať čínsky SAIC, teda vlastník MG. Táto značka zvýšila počet nových registrácií o 52,4 percenta na takmer 70 000 vozidiel v EÚ a na 100 tisíc áut aj s Britániou, Islandom, Švajčiarskom a Nórskom! To okrem iného znamená napríklad preskočenie Seatu, ktorému sa nedarilo a medziročne poklesol o 22 percent v Európe a o takmer 19 percent v štátoch únie.

Tesla stále horšie

A Tesla? Padá ďalej voľným pádom. Momentálne drží 23. miesto, keď v EÚ predala 41 677 áut, čo je pokles o 46,1 percent v porovnaní s minulým rokom. Trochu lepšie je na tom so započítanou Britániou, Nórskom, Islandom a Švajčiarskom. Spolu s týmito regiónmi zaznamenala 61 320 registrácií, čo je ale opäť prepad o 38,8 percenta.

Mimochodom, čísla za apríl sú ešte horšie. Medziročný posun dole o 52,6 percenta, čo predstavuje podiel len 0,6 percenta. Podobne je na tom Alfa Romeo či Lexus!

zdroj: ACEA