Podľa údajov JATO Dynamics BYD v apríli 2025 zaregistroval v Európe 7231 čisto elektrických vozidiel, čím prekonal Teslu, ktorá v rovnakom období zaznamenala 7165 registrácií. Hoci je rozdiel v počtoch minimálny, ide o zaujímavý zlom, keďže Tesla viedla európsky trh s elektromobilmi niekoľko rokov a BYD začal s oficiálnou expanziou mimo Nórska a Holandska až koncom roka 2022. Ide o prvý mesiac, kedy sa BYD dostal na vrchol rebríčka predajov batériových vozidiel v Európe.

Dynamika predaja je ešte výraznejšia pri pohľade na zmeny v porovnaní s minulým rokom: BYD v apríli medziročne zvýšil registrácie čisto elektrických áut o 169 %, zatiaľ čo Tesla zaznamenala pokles o 49 %! Ak sa započítajú aj plug-in hybridy, rast BYD v Európe dosiahol až 359 %. Tento trend podčiarkuje rastúci vplyv čínskych výrobcov na európskych trhoch a čoraz silnejšiu konkurenciu v segmente elektromobilov.

Čínske značky rastú, BYD expanduje

V apríli 2025 tvorili batériové elektromobily (BEV) a plug-in hybridy (PHEV) spolu 26 % všetkých nových registrácií áut v Európe, pričom za veľkú časť tohto rastu stoja práve Číňania. Samotné BEV dosiahli 17-% podiel, PHEV 9-%. Napriek clám EÚ sa registrácie elektrických áut čínskych výrobcov medziročne zvýšili o 59 %, pričom v apríli dosiahli takmer 15 300 kusov. V segmente plug-in hybridov vzrástli registrácie čínskych značiek až o 546 % (!), čo znamená, že čínske značky už zabrali takmer 10 % všetkých PHEV registrovaných v Európe.

BYD navyše expanduje v Európe rýchlym tempom – jeho portfólio zahŕňa širokú škálu modelov od mestských áut až po luxusné SUV. Spoločnosť zároveň rozširuje svoje aktivity aj prostredníctvom plánovanej výroby v Maďarsku, aby posilnila svoju prítomnosť a minimalizovala vplyv dovozných ciel.

Výsledky za apríl 2025 jasne ukazujú, že trh s elektrickými autami v Európe sa mení rýchlejšie, než by si mnohí odborníci ešte nedávno dokázali predstaviť. Pre európskych zákazníkov to znamená širší výber a väčší tlak na inovácie aj ceny. Pre tradičných hráčov je to jasný signál, že konkurencia z Číny už nie je len „hrozbou“ do budúcnosti, ale realitou dneška.