Funkcia palivového filtra je na prvý pohľad celkom triviálna. Jeho jedinou úlohou je zabezpečiť, aby k motoru neprenikli žiadne nečistoty z benzínu či nafty, ktoré sa tam dostali zvonka pri neopatrnej manipulácii, ostali v ňom po spracovaní alebo ak došlo ku kontaminácii priamo v nádrži. Žiadne palivo dopravované ku spaľovacím pohonným jednotkám totiž nie je stopercentne čisté.

Kým sa dostaneme k automobilu, je nutné dodať, že o prvú filtráciu pri tankovaní sa stará už výdajný stojan. Štandardné čerpacie stanice majú filtre schopné zachytávať v benzíne častice s veľkosťou 30 mikrónov, teda 30 tisícin milimetra, ale na špeciálne prianie petrolejárskych firiem výrobcovia dodávajú i filtre na nečistoty veľké 10 až 20 mikrometrov (µm). V prípade nafty ide o systém schopný zachytávať častice veľké od 30 do 60 mikrometrov v závislosti na type paliva a klimatických podmienkach.

Pochopiteľne čerpacie stojany majú tiež len určitú účinnosť. Inak povedané, podľa konkrétneho prevedenia síce dokážu zachytiť nečistoty vo veľkosti od 10 do 60 mikrometrov, lenže nie bezo zbytku a navyše záleží, ako sa prevádzkovateľ o svoje zariadenia stará. Aj preto palivo v ďalšej fáze filtruje i palivový systém automobilu.

K prvej hrubšej filtrácii dochádza ešte priamo v nádrži, v sitku pred palivovým čerpadlom, v tomto prípade však ide o zachytenie väčších častíc. Môže ísť o vonkajšie nečistoty spadnuté do nádrže pri tankovaní alebo napríklad skorodované kovové čiastočky, ak má automobil staršiu hrdzavú nádrž.

O jemnejšie a menšie mikroskopické častice s veľkosťou okolo 10 µm sa potom postará filtračná vložka samotného palivového filtra, ktorá je buď integrovaná do puzdra konštrukcie palivového vedenia alebo môže mať tiež vlastný kovový obal. Vložka je obvykle vyrobená zo špeciálneho „papiera“ na báze netkaných lisovaných textílii, pri ktorých sa vlákna vyrábajú takzvaným vyfukovaním taveniny (Melt-blown fabric).

Hlavné palivové filtre nájdete často v motorovom priestore, ale nie je ničím neobvyklým montovať ich v spodnej časti auta, pri zavesení či v dutinách, kde sú chránené (nezriedka dodatočne pridanými krytmi) pred poškodením pri jazde.

Mimochodom, ak sa rozhodnete pre výmenu filtra vo vlastnej réžii, nezabudnite si v prvom rade naštudovať, kde ho hľadať a určite nevynechajte ani technologický postup, ako sa nemu dostať.

V závislosti na konštrukcii automobilu musia byť filtre schopné poradiť si aj s iným typom kontaminácie, ako len s pevnými časticami. Typickým príkladom je voda v nafte, ktorá môže vniknúť do nádrže pri tankovaní alebo kondenzáciou zo vzduchu, ktorý do nádrže preniká zmenou teplôt a tlaku.

Aj malé množstvo vlhkosti môže mať pre palivovú sústavu nepríjemné dôsledky napríklad kvôli korózii trubiek, našťastie kvalitná filtračná vrstva je hydrofóbna a do systému, respektíve priamo ku vstrekovačom vodu nepustí. Aj preto je ale dôležité jednak meniť filter pravidelne a ak má výpustný ventil, nesmieme zabúdať na jeho pravidelné odvodnenie. Voda má totiž vyššiu hustotu a hromadí sa v spodnej časti telesa filtra.

Voda má vyššiu mernú hmotnosť ako palivo, takže odlučovací ventil nájdete na príslušných filtroch v spodnej časti.

Výhodou je, ak je vozidlo vybavené detekciou vody v palive, presnejšie povedané snímačom WiF (Water in Fuel Sensor). Ten ale nenájdete vo všetkých automobiloch, takže je opäť rozumné byť poučený o tom, ako je palivový systém riešený vo vašom aute.

Asi najdôležitejšia je potom samozrejme nutnosť uvedomiť si, že účinnosť palivového filtra po jeho montáži klesá. Nielen časom, ale tiež počtom najazdených kilometrov, podmienkach, v ktorých jazdíte a v neposlednom rade i kvalitou tankovaného paliva.

Pri montáži nezabudnite na správnu orientáciu, presnejšie povedané na správne zapojenie vstupu a výstupu.

Intervaly výmeny nie sú univerzálne

Zaručené rady, kedy presne meniť palivový filter, v skutočnosti neexistujú. Odporúčame vám ale v prvom rade držať sa predpísaných servisných plánov výrobcu vozidla a v ideálnom prípade udávané intervaly ešte o niečo skrátiť. Tým nemôžete nič pokaziť. Palivové filtre sú pomerne lacné, ich vplyv na palivovú sústavu i jej životnosť je však značný, čo platí predovšetkým pre motory s priamym vstrekovaním.

Hovorí sa, že v benzínových vozidlách by sa mal palivový filter vymieňať každých približne 120 až 150 tisíc kilometrov, respektíve každých päť až šesť rokov, zatiaľ čo v naftových modeloch sa odporúča namontovať nový filter zhruba po dvoch rokoch prevádzky alebo 60 až 80 tisícoch kilometrov. Ako sme už upozornili, prioritu má odporúčaný plán údržby, ale neváhali by sme tento interval skrátiť na 100 tisíc km v zážihovom a 50 tisíc km v naftovom motore, ak si navyše nie ste istí kvalitou tankovaného paliva.

Budete pracovať s toxickou horľavinou, opatrnosť a bezpečnosť pri práci berte za samozrejmosť.

Pokiaľ ide o výmenu filtra, tá úplne jednoduchá nie je. Technicky nejde o zložitý zákrok, ale je nutné si uvedomiť, že palivový filter je zaliaty vysoko horľavou kvapalinou, ktorá je navyše toxická. Samotný systém je natlakovaný a ochranné prostriedky i bezpečná manipulácia by mali byť samozrejmosťou.

Nemenej dôležité je dávať si pozor na orientáciu filtra, respektíve správne zapojenie prívodu a odvodu paliva a ďalšie chyby sa dajú narobiť pri neodbornej montáži zavzdušnením palivového systému. Aj preto je lepšie buď nechať tento úkon na servise, alebo si aspoň dôkladne naštudovať manuál k svojmu automobilu, ako pri „oprave“ postupovať.

Do tohto stavu palivový filter vo vašom aute radšej zájsť nenechávajte.

Extrémne potom dbajte aj na výber konkrétneho typu filtra pre vaše vozidlo. Konštruktéri ho dimenzovali na istý presne stanovený minimálny i maximálny prietok, v palivovom systéme má predpísané protitlaky a predovšetkým v nových automobiloch by vám nedbanlivý výber tejto súčiastky mohol pekne skomplikovať prevádzku.

Ak náhodou netušíte, čo do vášho auta patrí a nemáte po ruke špecializovanú servisnú príručku, na to samozrejme tiež existujú rôzne stránky, kde stačí zadať značku, model, motorizáciu a vzápätí máte pred sebou rozsiahlu ponuku tvorenú niekedy až desiatkami produktov rôznych známych či menej známych firiem. Do samotného výberu vám nos strkať nebudeme. Pripomíname ale, že tak ako nemusíte objednávať najdrahšie výrobky, aby ste mali istotu, že ste nakúpili kvalitu, by ste asi nemali vyberať asi ani tie úplne najlacnejšie súčiastky. Pri ochrane palivového systému a vstrekovačov sa to nevypláca.

zdroj foto: Shutterstock