Kameň sa stáva v susednom Česku nedostatkovým artiklom. Už dnes je ho nedostatok a pokiaľ nedôjde k zvratu, problémy sa budú prehlbovať v rámci výstavby železničnej a cestnej infraštruktúry či pri iných spoločenskych potrebných stavbách.

Dôvodov je hneď viacero. Česko by aj malo dostatok kvalitných zdrojov na domácej pôde, no nateraz ich nevyužíva. Ťažbu brzdia predpisy chrániace životné prostredie a obmedzenia ťažobnej aktivity. Do toho sa pridáva náročný a predovšetkým drahý import zo zahraničia. „Kameňom úrazu“ na konci dňa je, že v Česku neotvorili nový kameňolom viac ako 30 rokov. Takýto stav je výsledkom práve súčasných zákonov v krajine.

Úprava legislatívy na poslednú chvíľu

Kameniva je pritom treba stále viac a Česko sa chystá okrem iného stavať aj vysokorýchlostný železničný projekt. Počítať pritom nemôže ani s importom z iných krajín. Infraštruktúrne projekty by to totiž neprimerane predražilo na neúnosnú úroveň.

Platí pritom, že často ani ďalšie štáty nemajú kamenivo nazvyš. Napríklad Rakúšania dnes dovážajú časť tejto suroviny paradoxne z Česka. Keď bude ešte viac kameniva potrebného aj priamo na českej strane, jeho ceny poletia pravdepodobne ešte viac nahor, píše Index.sme.sk.

Česká geologická služba uviedla, že kameň a štrkopiesky sa môžu na niektorých miestach v krajine vyčerpať v priebehu piatich rokov. Štát chystá v režime „o 5 minút 12“ na zmenu legislatívy, ktorá by vraj mohla podporiť ťažbu. Českým diaľničiarom robí súčasná situácia samozrejme vrásky na čele a ostáva im len čakať, či sa situáciu podarí úradníkom aspoň sčasti zvrátiť.

Zdroj: E15.cz, Index.sme.sk / foto: Kodino.com