Tunel vedúci pod Nízkymi Tatrami, ktorý by umožnil obísť horský priechod Donovaly? Isto by ho ocenili vodiči prechádzajúci stredným Slovenskom, a to najmä v zimnom období. Išlo by o prepojenie diaľnice D1 na severe krajiny a rýchlostnej cesty R1 od Banskej Bystrice. Problémom však je, že stavať takýto diaľničný úsek sa štátu neoplatí a vyčíslené dvojmiliardové finančné náklady prevyšujú prínosy, ktoré by takáto cesta mala priniesť pre celú spoločnosť.

Bolo by pritom potrebné postaviť 12 kilometrov tunelov, píše Sme.sk. Otáznik by visel aj nad tým, ako rýchlo by Slovensko vôbec dokázalo takýto stavebne náročný diaľničný úsek postaviť, keďže projekty ako tunel Višňové nám vystavili vysvedčenie a ukázali, že výstavba tunelov sa môže u nás poriadne predražiť a výrazne oneskoriť oproti pôvodným plánom.

Termín výstavby nejasný

Čo však s tým a ako vyriešiť severojužné prepojenie Slovenska? Alternatívou je postavenie rýchlej cesty cez Turiec, teda dobudovanie rýchlostnej cesty R3. Táto možnosť by mohla byť o polovicu lacnejšia v porovnaní s tým, keby sa štát rozhodol podkopať Nízke Tatry a ťahať diaľnicu cez spomínané Donovaly.

Nová cesta by následne pokračovala na juh okolo Levíc až po mesto Šahy neďaleko hraníc s Maďarskom. Práve koordinácia s južným susedom by bola veľmi dôležitá, aby vznikol ucelený úsek diaľnice, resp. rýchlostnej cesty.

Zo strany odborníkov však nie je odporúčanie stavať takéto nové rýchle cesty na Slovensku v horizonte desaťročia, beztak je potrebná najskôr detailná štúdia. Je pritom neisté, či v tomto prípade existuje dostatok medzinárodného tranzitu, ktorý by motivoval k výstavbe. R3ka je pritom zaradená aj do takzvanej primárnej siete TEN-T, pri ktorej sa počíta s dokončením do roku 2030, uvádza Sme.sk.

Zdroj: Sme.sk / foto: cz.depositphotos.com