Zdá sa, že európski politici ohľadom budúcnosti pohonov vozidiel po ukončení výroby spaľovacích motorov poriadne tápu. Svoje rozhodnutia menia ako na bežiacom páse a to, čo podporovali ešte včera, už dnes neplatí. Najnovšie takto EÚ otočila kormidlom na konci novembra. Od 29. novembra 2021 totiž odštartovala novú iniciátívu "Partnerstvo pre čistý vodík". Tá nadväzuje na predchádzajúcu iniciatívu "Spoločný podnik pre palivové články a vodík". Rozdiel však nie je len v názvoch, ale aj v schémach podpory vodíka. Pre osobnú dopravu s ním už únia takmer vôbec nepočíta.

Vodíkový sen sa skončil, podporíme batériové elektromobily

Ako oznamuje EÚ, v budúcnosti stretneme na cestách omnoho viac batériových elektrických ako vodíkových áut. Na mysli má samozrejme primárny zdroj energie, pretože aj vodíkové auto je v podstate elektromobil, len s tým rozdielom, že si energiu vyrába v palivovom článku z vodíka uloženého na palube. S touto technológiou však už EÚ počíta len pri nákladnej doprave a pri "dekarbonizácii" priemyslu. V segmente osobných áut je budúcnosť vraj v batériových elektromobiloch a tomu chce prispôsobiť aj schémy podpory a finančných dotácií. „Čistý vodík bude mať ústredné miesto v budúcej klimaticky neutrálnej ekonomike,“ povedala na adresu novej iniciatívy EÚ predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen. „Premenovanie európskeho projektu zameraného na podporu vodíka odráža posun v prioritách Komisie, od vodíkovej mobility smerom k menej kontroverznému využitiu,“ konštatuje odborník na vodík, Agora Energiewende Gniewomir Flis. „Ešte pred desiatimi rokmi sa zdalo, že elektromobily na palivové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu. Dnes sa tento sen skončil,“ doplnil Flis. EÚ však upozorňuje, že sa vodíka v doprave nevzdáva, len naň už nekladie taký dôraz ako v minulosti. V novom nariadení o infraštruktúre pre alternatívne palivá Komisia navrhuje, aby boli vodíkové čerpacie stanice dostupné na každých 150 kilometroch, a to už od roku 2030. Avšak len na hlavných ťahoch využívaných medzinárodnou nákladnou dopravou.

zdroj: Euractiv