Jano_1987
23.05.21 00:55
D
Pozerám, že Takja zase exceluje.
1) Keď 1,5t osobák jazdí bežne za 17-20kWh/100k, tak 40t kamión za 125kWh/100km bude asi ťažko jazdiť, fyzika nepustí. Čo je reálne najbližšie k nákladnému autu? Napríklad v BA, či v Prahe jazdiaci SOR NS 12 Electric, pohotovostná hmotnosť 12t. Podľa skúseností dopravných podnikov, či už BA, ale Prahy, autobus má 242kWh batériu a reálny dojazd na úrovni cca 110-130km. Maximálna kapacita je 105+1 osoba (ak rátame normovanú hmotnosť 75kg na dospelého človeka, tak max cca 8t ľudí v tom bude) . Sú nasadzované na linky, kde nie je veľa ľudí, priemerná obsadenosť za šichtu sa pohybuje okolo 10-20 ľudí naraz a sú na pomerne krátkych trasách. A nejazdia 90km/h, ale max 50km/h po meste, takže významná úspora elektrickej energie.
2) Takja sa tu oháňa už 2MW nabíjaním, ak som dobre zachytil. Ešte v prevádzke nie sú poriadne ani 150kWh nabíjačky (podľa skúseností či už zo Slovenska, alebo zahraničia, tá rýchlosť je dosahovaná málokedy, zvyčajne to je tak do 50%). Ale budiš. Tak pozrime sa na Mochovce, Blok 1, výkon celého bloku je 501MW. Takže znamená, že by to teoreticky utiahlo 250 kamiónov naraz, ale keďže tu je problém s okamžitým odberom, bolo by to výrazne menej. Samozrejme, na Slovensku máme cez 3 milióny vozidiel, vieme že len v panelákoch žije 1,8 milióna obyvateľov, teda viac ako 1/3 celej populácie, ktorá tiež bude potrebovať nabíjať a máme tu aj iné budovy, čo vyzerajú ako panelák, ale nie sú. Máme tu ešte autobusových prepravcov, čo tiež budú potrebovať nabíjať, nákladných prepravcov atď. Odkiaľ zoberú elektrinu?
3) ak sa vrátime ku kamiónom, klasický dieslový motor do kamiónu pre 40t súpravu s kvapalinami váži cca 1t. Ak sa pozrieme na batérie, čo už reálne vidíme, tak 100kWh v Tesle, či u iných výrobcov váži cca 600kg, teda ak to má mať 500kWh tá batéria, tak sme na cca 3t len pri batérii minimálne. Keďže batérie v kamióne budú premanentne viac namáhané, potrebujú lepšie chladenie, takže odhad expertov o 5t vyzerá byť zatiaľ reálny, takže sme vyhodili 1t motor a nahradili ho odhadom 5t batériou. Ale keďže sme tam dali 5t batériu, musíme zosilniť samotnú konštrukciu kamiónu. Podľa internetov, čo som našiel, tak napríklad Tesla Semitruck má vážiť že vrak 11t a nejaké drobné. Pritom štandardný ťahač s 1000l nádržou váži do 8,5t. Čo Ak sa pozrieme na bod 2) s tým, že reálny dojazd 12t autobusu je 110-130km pri 242kWh batérii, tak Tesla Semitruck bude mať pri 500kWh batérii dojazd tak 200-300km (teda každé cca 3 hodiny bude šofér nútený zastaviť a nabíjať) oproti dojazdu kamiónu s 1000l nádržou niekde na úrovni 3000km. Ak si dá, že mu stačí len 500l nádrž, odjazdí 1500km a môže naložiť o 0,5t viac nákladu. A keďže v USA platí, že kamiónová súprava môže vážiť max 36t a nie 40t ako v Európe. Podľa typu návesu je bežná hmotnosť kamiónu a prázdneho návesu 14,5-16t, teda dá sa naložiť cca 24t nákladu pri 40t limite, ak je to USA, tak pri limite 36t to bude cca 20t nákladu. Ak teda zobereme, že dieslový ťahač váži okolo 8,5t, tak dostaneme, že náves váži cca 7,5t. Semitruck váži niečo cez 11t+ 7,5t náves a sme na bezmála 20t len ťahač a náves. Takže pri európskych hmotnostiach 40t dieslový kamión odveze 24t, kým Semitruck len 20t (teda ak bude môcť toľko ťahať), v USA dieslový kamión odvezie 20t, kým Semitruck len 16t nákladu. Otázka dojazdu 1500km vs 200-300km, hlavne pri vzdialenostiach v USA je to dosť o hubu. Aj v rámci EU to je problém, keď len z BA do KE a späť bude musieť BEV kamión minimálne 3x nabíjať, ale to skôr 4x. Samozrejme problém s povinnými prestávkami, keď doteraz stačilo natankovať kamión raz za 1500km, alebo viac a po novom to bude každých 200-300km, viac kamiónov bude nabíjať, dlhšie čakacie doby na nabíjanie, dlhšie nabíjanie ako tankovanie a celé to bude trvať o hodiny dlhšie. To znamená že bude treba viac kamiónov, lebo odvezú menej, viac kamiónov, lebo im to bude trvať dlhšie, tak kým predtým, by sa kamión stihol otočiť, teraz už nestihne a bude treba nových šoférov, ktorých tiež zrovna veľa nie je a komu sa bude chcieť byť preč z domu 5 dní, keď predtým to robil 3 dni.
Odpovedať