Vzhľadom na to, že sa snažíme byť apolitický web, nebudem slovenskú politickú scénu menovať. Poviem len toľko, že sa istá opozičná poslankyňa na adresu aktuálnej vlády tvrdo vyjadrila. V relácii Slovenského rozhlasu Sobotné dialógy povedala, že pre tzv. tvrdý Brexit môže zo slovenského pracovného trhu zmiznúť približne 10-tisíc pracovných miest. „Ohrozená môže byť napríklad automobilka KIA, ktorá vyváža automobily do Veľkej Británie,” skonštatovala. Tvrdí, že na rozdiel od niektorých iných členských štátov EÚ sa Slovensko na takýto čierny scenár začalo pripravovať príliš neskoro. Poslankyňa by uvítala, keby vláda vyčlenila dostatočne veľký finančný balík na tvorbu nových pracovných miest pre ľudí, ktorí by v dôsledku Brexitu mohli prísť o prácu. 

Pripomenieme, že KIA v r. 2016 zo závodu na Slovensku najčastejšie exportovala autá do Veľkej Británie (16 %), Nemecka (9 %) a Ruska (9 %), ale v r. 2017 to bolo pre Veľkú Britániu (17%), Rusko (13%) a Španielsko (9%). Nesmieme zabudnúť ani na fakt, že v automobilke sa vyrábajú a exportujú aj ostatné komponenty, nielen samotné autá.

Aby sme dali priestor aj druhej strane, prinášame aj výrok ministra práce. Ten je však napriek neexistencii dohody o výstupe Veľkej Británie z Únie optimistom. Verí, že žiadne negatívne dopady z možného tvrdého Brexitu na Slovensku nenastanú.

Myslíte si, že je tento názor správny, objektívny a hlavne reálny? Automobilový priemysel bude podľa rôznych odborníkov vďaka chystaným obmedzeniam v najbližších rokoch takmer určite zažívať recesiu. Aby sa nám z nášho krásneho Slovenska veľmi rýchlo nestal úplne skrachovaný Detroit...  

Strata jedného významného odbytiska a pozrite sa. Hrozí, že ekonomická situácia na Slovensku pôjde do podstatne horších čísel. To, čo pred rokmi tvrdili odborníci, môže byť čoskoro silná a tvrdá realita.  

Ľahké to nebudú mať ani automobilky na ostrovoch

Nebezpečenstvo Brexitu si uvedomujú aj automobilky, ktoré majú svoje továrne vo Veľkej Británii. Ide okrem iného o celú škálu JLR, Bentley, Mini, či dokonca úžitkové vozidlá Opel Vivaro, Opel Astra. 

Najviac ohrozená je asi Honda, ktorá vyrába v meste Swindon. Najväčším problémom pre Hondu je fakt, že tamojšia fabrika nemá dostatočné skladové kapacity. Razili filozofiu, že sklady boli na kolesách – v kamiónoch. Všetko, čo vyrobili, hneď išlo do sveta. Komponenty, povedzme sedadlá, prichádzajú do areálu len 75 minút pred tým, ako sú osadené do áut. Ak by Honda chcela zmeniť svoju filozofiu výroby a skladovania, potrebovala by enormne veľké priestory. Ich veľkosť by zodpovedala 42 futbalových ihriskám, či dokonca by bola asi 3x väčšia, ako rozloha logistického centra firmy Amazon v USA. Nie je úplne jasné, čo Japonci na ostrovoch spravia. Oficiálne však potvrdili, že prvých 6 dní po Brexite pozastavia výrobu, aby uvoľnili kapacity. Udeje sa to teda prvý aprílový týždeň. Zatiaľ to však nevyzerá na odchod fabriky z krajiny, ani za cenu prudkého nárastu papierovačiek a prieťahom v logistike. 

Zdroj: Aktuality.skuk.motor1.com

Foto : Honda Swindon 2016 - swindonadvertiser.co.uk