Nápad postaviť 356 s technikou 930 vznikol v hlave Viktora Grahsera. Letecký mechanik žil v Austrálii, kde sa mu podarilo zohnať tri staré Porsche. Keď išiel do dôchodku, naložil ich do kontajnera a vyrazil domov, do Rakúska.

Grahser kúpil malý domček v dedinke Fischamend, ktorú asi dobre poznáte, ak jazdíte pravidelne na viedenské letisko vo Schwechate. Jeho nehnuteľnosť bola taká malá, že nemala žiadnu garáž, Rakúšan si s tým ale hlavu veľmi nelámal. Vybúral jednu stenu, auto premiestnil do obývačky, dieru zamuroval a pustil sa do práce. Jeho izba mala len o niečo viac ako 20 metrov štvorcových, takže okrem Porsche sa do nej zmestila už len posteľ, sporák a stolík s rádiom. Viac podľa vlastných slov nepotreboval.

Trochu výstredný dôchodca upútal v miestnej krčme pozornosť mladého fotografa Rudolfa Schmieda. Oboch bavili autá, mali sa o čom rozprávať, keď ho ale Grahser pozval po dvoch rokoch od zoznámenia k sebe a kázal mu priniesť si fotoaparát, netušil, čo ho čaká.

Príbeh bývalého mechanika mu (ako sám neskôr priznal) nahnal slzy do očí, navyše pochopil, že narazil na niečo, na čom môže postaviť svoju diplomovú prácu. Tú skutočne obhájil s vyznamenaním.

Porsche v obývačke, žiaľ, nedokončil. Viktor Grahser v roku 2008 náhle zomrel. Jeho pozostalosť bola rozpredaná a zmizli tiež všetky tri autá. Okrem 356 v dome tiež ďalšie Porsche 356 A Coupé, čiastočne prestavané na Speedster a navyše s motorom 2.7 z deväťsto-jedenástky a Grahserovo najmilovanejšie – 356 B Roadster z roku 1959 s trojlitrovým turbomotorom z Porsche 911, respektíve z modelu 930 Turbo.

Rudolf Schmied považoval autá za stratené, keď mu v roku 2012 zazvonil telefón. Ozval sa mu Rafael Diez, ktorý všetky tri Porsche kúpil a 356/930 bola navyše dokončená. A ako sa auto dostalo k Walterovi Röhrlovi?

Diaz je jeho dobrý známy, a bývalého majstra sveta požiadal o niekoľko testovacích jázd. Röhrl priznáva, že k autu pristupoval veľmi opatrne. Preplňovaná 930 so sériovým výkonom 260 koní bola známa tým, že keď pri výjazdoch zo zákrut pod plynom zabralo jej turbo, kvôli masívnemu turboefektu to nezriedka končilo hodinami, šmykom, výletom mimo cestu a nanešťastie nezriedka i smrťou vodiča. Stávalo sa to tak často, že auto dostalo prezývku „widowmaker“, doslova „výrobca vdov“, čo u nás zľudovelo v írečitejšej podobe „ovdovovač“.

Auto budilo rešpekt aj kvôli tomu, že Diez vymenil pôvodné turbo za väčšie a zvýšil výkon na 305 koní. Pôvodná 356 mala pritom len 90 koní.

Roadster na to samozrejme na prvý pohľad nevyzerá, ale dostal kompletne celú platformu 930, takže karoséria musela byť prispôsobená väčšiemu podvozku. Je rozšírená, predĺžená a dostala množstvo originálnych panelov. Všetky vyrobil Viktor Grahser z ručne vyklepávaných plechov. Interiér je naopak pôvodný. Ale späť k Röhrlovi...

Známy pretekár hovorí, že ho prekvapilo, ako dobre sa auto ovláda. Pri prekročení hranice 3000 otáčok za minútu síce tiež dokáže nakopnúť zadné kolesá, ak si ale pozriete aktuálne zverejnené video, dodáva, že auto výborne sedelo v tiahlych zákrutách aj pri rýchlostiach 160 až 170 kilometrov za hodinu. Trochu tušíme, že stabilite pomáha nielen spomínaný spojler pod predným nárazníkom, ale tiež fakt, kto o jazdných vlastnostiach 3000 RR hovorí.

Mimochodom, na 3000 RR, teda Röhrl Roadster s trojlitrom, auto prekrstil Rafael Diez, ktorý ho majstrovi sveta v rely nakoniec predal. Že je na tento stroj Walter patrične hrdý, dokazujú tiež štyri unikátne odznaky namontované na kryte motora. Pripomínajú štyri víťazstvá Röhrla v Rallye Monte Carlo. Niečo nám hovorí, že Viktor Grahser by bol pyšný, keby vedel, v koho rukách jeho láska skončila.

Zaujal vás tento príbeh? Potrebujete, aby vám 3000 RR hovorila pane? V takom prípade by sme vám mali ešte prezradiť, že auto je momentálne na predaj prostredníctvom firmy Röhrle Mobility. Cena je na vyžiadanie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov