V Porsche a vlastne v celom koncerne VW sa dejú veľké zmeny. Nemecký konglomerát pochopil, že elektromobily sa nepredávajú zďaleka tak dobre, ako tomu verili optimistickí plánovači, takže jednotlivé automobilky spomaľujú produkciu batériových modelov a športová značka bola nútená kompletne prehodnotiť chystané ciele.
To okrem iného znamená, že pôvodne elektrická vlajková loď – SUV K1 – dostane spaľovacie motory. Panamera a Cayenne pokračujú ďalej a automobilka pre 30. roky vyvinie ich nástupcov s klasickou technikou. Firma tiež zastavila vývoj platformy SSP (!), ktorá mala byť základom pre elektrickú Panameru, ďalší Taycan, vyššie spomínanú K1 i koncernové autá Audi či Bentley. A pre elektrický Macan hľadá možnosti, ako pod jeho kapotu dostať... spaľovacie jednotky.
Štvorvalcový Boxster a Cayman už nečakajte
Zmeny čakajú aj na modelový rad 718, teda Cayman a Boxster. Nemci už zastavili výrobu verzií so štvorvalcami a chystali premiéru čisto elektrických nástupcov, to však už nie je pravda.
Generálny riaditeľ Oliver Blume ohlásil „strategické presmerovanie“ pod tlakom zákazníkov. „Zaznamenali sme jasný pokles dopytu po výhradne batériových elektrických autách a berieme to do úvahy,“ nechal sa nedávno počuť šéf Porsche.
V prípade Caymanu a Boxteru to znamená, že automobilka síce predstaví elektrických nástupcov (ich premiéru zrejme o niečo posunie), ale vrcholné verzie, ako je Spyder RS či GT4 RS, opäť dostanú spaľovacie motory!
Porsche sa kvôli súčasným problémom bude snažiť šetriť a práve v rámci úsporných opatrení by Cayman a Boxter mali viac profitovať z techniky 911. To by znamenalo, že definitívne skončili štvorvalce, pretože menšie preplňované jednotky neboli pripravené na novú emisnú normu EU7.
Motor z 911 GTS
Namiesto toho sa očakáva, že by nová generácia 718 dostala v špičkových verziách hybridnú techniku z 911 Carrera GTS. Výhodou T-Hybridu je okrem iného aj v tom, že jeho nový (elektrickým turbom preplňovaný) 3,6-litrový šesťvalec je o 110 milimetrov kratší v porovnaní so štandardným šesťvalcom s objemom 3,0 alebo 3,7 litra.
Pre Boxster a Cayman to je údajne kľúčový parameter, ktorý má dovoliť inštaláciu nového šesťvalca do menších modelov, čím Porsche oživí pôvodnú myšlienku týchto modelov – mierne podladený motor 911 v dostupnejšom podvozku s motorom uprostred.
Ktorú platformu Porsche použije?
V súvislosti s tým je na mieste akurát otázka, ako Porsche dostane nové modely na trh, pretože súčasné predpisy Európskej únie GSR2 fakticky zlikvidovali súčasnú 718.
Výnimka pre malosériovú výrobu do 1500 áut neprichádza do úvahy. Autá od Porsche sú príliš úspešné na to, aby sa automobilka vošla do uvedeného limitu. A to platí dokonca aj pre najvýkonnejšie zvláštne verzie. Je preto pravdepodobné, že Nemci buď prepracujú súčasnú platformu 718 pre spaľovacie motory tak, aby GSR2 splnili, alebo budú musieť upraviť elektrickú 800-voltovú platformu, čo je ale zrejme menej pravdepodobná alternatíva.