Ešte pred necelými dvoma rokmi to vyzeralo, že sága s menom Alpina definitívne skončila. Teda skončila tak, ako sme ju poznali.
12. októbra 2023 vo veku 87 rokov zomrel zakladateľ tejto firmy Burkard Bovensiepen. Zároveň bolo zrejmé, že niekdajšie hodnoty Alpiny (fungujúcej od roku 1965) sa už nezlučovali s tým, kam smeruje európsky automobilový priemysel, čo rodina vysvetlila v krátkom videu. A aj preto sa Burkard tesne pred svojou smrťou a tiež jeho dvaja synovia (Florian a Andreas) dohodli s BMW o predaji značky mníchovskej automobilke.
Okrem áut i víno
Meno Bovensiepen a centrála v mestečku Buchloe však samozrejme neskončili. Florian a Andreas pokračujú v servisovaní existujúcich áut a logicky dobieha tiež výroba pôvodných modelov.
Synovia navyše rozvíjajú aj ďalší veľmi úspešný biznis zameraný na pestovanie vínnej révy a produkciu vína pod značkou (ako inak) Alpina a – mimochodom – stále prevádzkujú vývojové centrum Alpina Engineering.
Všimnite si autormi opravenú Hofmeisterovu krivku zadného okna. BMW M4 túto tradíciu porušilo!
Taliansko-nemecká aliancia?
Ich vzťah k automobilom pochopiteľne nevybledol, ešte donedávna ale nebolo jasné, kam synovia Burkarda Bovensiepena stočia svoju pozornosť. Dnes už vieme, že do Talianska...
Konkrétne do karosárne Zagato a spolu s jej zamestnancami vytvorili nové kupé postavené na základoch BMW M4 Coupé. Výsledkom je automobil s názvom Bovensiepen Zagato, ktorý síce už nesmie mať klasické mníchovské ľadvinky, ale spredu trochu pripomína hybridné BMW i8.
Pod karbónom M4
Z pôvodného mníchovského kupé na aute ostali asi len zadné združené svetlá, v ktorých dokonca ostali nápisy „BMW Laser“, inak sú ale všetky vonkajšie panely karosérie nové. Tvorcovia priznávajú, že „takmer všetky“ dielce novinky sú vyrobená z karbónu, auto však stále váži 1875 kg.
Nie je úplne jasné, z ktorej verzie M4 je prevzatý konštrukčný základ, či z Competition alebo CS, v každom prípade aj Bovensiepen má pod prednou kapotou dvakrát preplňovaný trojlitrový radový šesťvalec kombinovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou a podľa pohotovostnej hmotnosti v kupé nepochybne ostal aj pohon oboch náprav xDrive.
Prekonáva M4 CS aj 3.0 CSL
Kým „bežná“ M4 CS produkuje (oficiálne) 550 koní a 650 newtonmetrov, odvodené vozidlo sa posunulo na novú úroveň. Bovensiepen deklaruje 449 kilowattov, teda 611 koní a maximálny krútiaci moment 700 newtonmetrov.
Nemci dodávajú, že kupé akceleruje z miesta na stovku za 3,3 sekundy, čo je o desatinu lepší čas v porovnaní so sériovou M4 CS. Maximálna rýchlosť je „viac ako 300 kilometrov za hodinu“, presné číslo ale v tejto chvíli nepoznáme.
Nové logo vzdialene pripomína znak BMW.
Aj s Akrapovičom
O lepší zvuk motora sa stará zákazkový výfukový systém dodaný firmou Akrapovič. Je vyrobený z titánu (kompletne, vrátane koncoviek), znižuje protitlak a váži len 22 kg, takže je o 40 percent ľahší v porovnaní s konvenčnými oceľovým potrubím.
Značka Bovensiepen dodáva, že vozidlo je postavené na vlastných 20-palcových kovaných diskoch a prezradila tiež základné rozmery. Kupé má dĺžku 4943 mm, šírku 1913 mm (bez spätných zrkadiel) a výšku 1394 mm. Rázvor neuvádza, ten by mal byť ale zhodný s BMW M4, teda 2857 milimetrov.
Nástupcovia Alpiny upozorňujú, že Bovensiepen Zagato vznikne v prísne limitovanej sérii. Presný počet firma spresní koncom tohto roka a zároveň zverejní aj cenu. Prvé dodávky zákazníkom sú potom naplánované na druhý kvartál 2026.
zdroj: Bovensiepen