Nissan je vo veľmi zlej situácii a netají sa tým ani najvyššie vedenie. Šéf automobilky, mexický biznismen a manažér Ivan Espinosa (46), ktorý sa úradu generálneho riaditeľa ujal v priebehu minulého mesiaca, na tlačovej konferencii k finančným výsledkom firmy priznal farbu.
„Spoločnosť sa s takýmito výsledkami neudrží. A ak teraz nič nepodnikneme, situácia sa zhorší,“ oznámil Espinosa a asi nie je ťažké domyslieť si, čo tým má na mysli.
Redukcia nákladov beží
Nissan sa momentálne zameral na drastické zníženie nákladov, ktoré zahŕňa aj redukciu výroby. Zahŕňa zatvorenie siedmych tovární, prepustenie 20 tisíc zamestnancov, ale ani to ju podľa všetkého neudrží nad vodou. Espinosa prezradil, že deficit Nissanu za fiškálny rok (ktorý vo firme skončil 31. marca 2025) sa vyšplhal na viac ako 680 miliárd jenov, v prepočte takmer 4,2 miliardy eur.
Situáciu Nissanu navyše zhoršujú tiež kroky americkej administratívy kvôli dodatočným colným sadzbám, ale automobilka stále verí, že by uvedenými krokmi mohla získať dosť prostriedkov na reštrukturalizáciu.
Je Honda stále v hre?
Pôvodne v Nissane verili, že im pomôže Honda. Vďaka tomuto zoskupeniu by vznikol globálne tretí najväčší automobilový koncern po Toyote a Volkswagene. Lenže vyšlo najavo, že Honde nejde ani tak o fúziu, teda spoločný podnik viac-menej rovnocenných partnerov, ale prosté prevzatie, v ktorom by Nissan hral len druhé husle a musel sa podrobiť. Jednania skončili práve preto, že sa Nissan nechcel stať len dcérskou spoločnosťou.
Z vyjadrení japonských médií sa zdá, že šanca na diskusie o možných nových jednaniach s Hondou stále existuje, na scéne sa ale objavuje nové, ešte väčšie meno.
Alebo pomôže Toyota?
Japonský denník Mainichi a stránka Automotive News s odvolaním na svoje zdroje tvrdia, že uprostred tohto neutešeného stavu oslovila automobilku Nissan Toyota, teda najväčší domáci rival. Konkrétne mená na jednej alebo druhej strane nepadli, ale do hry majú byť zapojení „vedúci pracovníci“.
Na konkrétne informácie je (samozrejme s ohľadom na diskrétnosť celého postupu) priskoro, ale v tomto prípade sa hovorí o „partnerstve“, pričom Toyota by mala v rámci tohto spojenia vystupovať ako „podporovateľ Nissanu v priebehu reštrukturalizácie“.
A čo Francúzi?
Ivan Espinosa medzitým otvorene hovorí, že „Nissan je otvorený novým partnerstvám“. Ak by to vyšlo, mohli by sme byť svedkami vzniku globálne najväčšieho automobilového zoskupenia, aj keď je otázkou, ako sa k tomuto možnému projektu postaví Renault, ktorý stále má v Nissane slovo.