Nissan Micra bol u nás obľúbený obzvlášť v III. generácii. Malé vajíčko získalo mnoho fanúšikov, bolo odolné a dodnes ich budete stretávať. Nasledujúca, IV. generácia, už toľko ohlasu nemala. V rámci konkurencie išlo o rozmerovo menšie auto, ponuka motorov bola slabšia a tak neoslovila toľkú klientelu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nissan chcel vrátiť Micru V do hry, je z nej plnohodnotné auto

Voči predchodcovi narástla o viac ako 20 cm na výsledné takmer 4 metre, rázvor predĺžili o viac ako 7 cm. Zatiaľ čo tak predchodca skôr konkuroval Citigu, táto Micra sa už smelo postavila aj Fabii tretej generácie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zo začiatku ponúkali slabo vybavené kúsky aj bez klimatizácie a autorádia. Časom sériovú výbavu vylepšili. Za príplatok bola automatická klimatizácia, zadná kamera, PDC, vyhrievané sedadlá, navigácia či audiosystém Bose s reproduktorom v hlavovej opierke...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Medzi príplatkovými položkami boli aj predné LED svetlá, skôr to však záležalo od línie výbavy. Väčšinou sa tak nachádzajú v autách s najvyššou výbavou, niekedy však chýbajú aj tam. V tejto triede áut však až tak potrebné nie sú a veľa užívateľov asi aj tak dá prednosť „klasický“ žiarovkám, v tomto prípade H11.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Modernizáciu v pravom slova zmysle Micra za 5 rokov, čo bola na trhu nedostala. Boli tam jemné zmeny napríklad v líniách výbavy, ale exteriér zostal prakticky rovnaký. Každopádne ani výraznejší facelift by asi slabšie predaje Micry nezachránil. Problém bola skôr cenová politika a predsa len u nás viac zaťaženejší zákazníci na európske automobilky.

Podvozok

Zospodu je Micra veľmi nenáročná. Vpredu je jednoduchý McPherson s trojuholníkovým ramenom, samostatne sa dá vymeniť čap, ktorý nie je drahý. Vzadu je jednoduchá torzná priečka a vždy aj bubnové brzdy. Micra piatej generácie má 41 l nádrž na palivo, čo je dnes už nadpriemer a s takým dieselom sa dá dostať aj ku akčnému rádiusu 1000 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motory

Ponuka agregátov bola voči predchodcovi skutočne rozšírenejšia. Najprv tu boli na výber 2 zážihové motory, slabší 1.0 bez preplňovania a výkonnejší 0.9 Turbo. Po roku 2019 prišiel do ponuky už len preplňovaný litrový trojvalec. Na začiatku predaja bol približne rok v ponuke aj diesel, ako jediný z ponuky mal 4 valce. Všetky spomínané pohonné jednotky mal Nissan od aliančného Renaultu.

  1.0 1.0 IG 0.9 T 1.0 IGT 1.0 IGT 1.0 DIGT 1.5 DCI
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 3/12 3/12 3/12 3/12 4/8
Zdvihový objem (cm3) 998 998 898 999 999 999 1461
Maximálny výkon kW (k) 54 (73) 52 (71) 66 (90) 68 (92) 74 (100) 86 (117) 66 (90)
Krútiaci moment (Nm) 95 95 140 160 160 180 220
Prevodovka M5 M5 M5 M5/CVT M5/CVT M6 M5
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 15,1 16,4 12,1 11,8 10,9 9,9 11,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 161 158 175 178 184 195 179

Prevodovky

Micra mala takmer vždy 5-stupňové manuálne prevodovky. Výnimočne vo verzii 1.0 DIG-T, teda jediný benzín s priamym vstrekovaním, mala Micra 6-stupňový manuál. Ku preplňovaným litrovým trojvalcom bola po 2 rokoch od uvedenia na trh dostupná aj CVT, čo je ideál do mesta. Nissan píše o výmene oleja každých 100 tisíc km, ak ťaháte príves či jazdíte v náročnejších podmienkach. Ja by som vymenil olej ideálne po 100 tisíc km aj pri bežnej prevádzke a vedel, že tá prevodovka bude dobre slúžiť. Motory nemajú vysoký krútiaci moment a tak je spoľahlivá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Spoľahlivosť

Ako najlepšou voľbou by sa mohol zdať atmosférický 1.0 s nepriamym vstrekovaním paliva. Ide o motor s kódom B4D, avšak často trpel na zničený katalyzátor. Kombinácia krátkych jázd s príliš bohatou zmesou, ktorú riadiaca jednotka po štarte dlho držala, tak dokáže výrazne ukrojiť s plánovaného servisu. Najlepšou voľbou, ako určiť, či katalyzátor ešte funguje, je ísť na predkontrolu na EK. Lenže to zaberie čas a ďalšie financie. Je to však 100 % istota, či katalyzátor funguje správne, alebo nie. Náhrady nie sú príliš bohaté na vzácne kovy a problém sa tak môže skoro vrátiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Po určitých softwarových updatoch sa Nissanu podarilo problém čiastočne odstrániť, ideálne je tak hľadať auto s vyplnenou servisnou knižkou z autorizáku, kam chodila Micra aj po pravidelné aktualizácie. Originálny katalyzátor pritom stojí okolo 1000 eur. Motor má reťazové rozvody, Nissan predpisuje len výmenu vonkajšieho remeňa po 140 tisíc km. Sem tam sa tiež objavia problémy s únikom oleja spod lepeného plastového veka ventilov a krytu rozvodov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prakticky všetko vyššie popísané platí aj pre pohonnú jednotku 0.9 Turbo, teda H4B. Tá však nemusela tráviť toľko času v meste a tak je riziko zničeného katalyzátora trocha menšie. Okrem plniacej časti je to tiež jednoduchý motor s reťazovým rozvodom, ktorý nemá výmenný interval (i keď niekde nájdete predpis 300 tisíc km), treba len meniť vonkajší remeň po 120 tisíc km. Motor má cez 4 litrovú olejovú náplň a keďže servisné plány nastavil Nissan na každý rok na výmenu oleja, v tomto ohľade problém nebude.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Neskôr už len litrový preplňovaný trojvalec

Od roku 2019 bol v ponuke už len litrový preplňovaný trojvalec, Renault označenie H4D. Nevychádza z vyššie spomínaného atmosférického litra, ale skôr z 0.9 Turbo. Taktiež tu sú reťazové rozvody, nepriame vstrekovanie či medzichladič stlačeného vzduchu vpredu typu vzduch/vzduch. Ako jediný agregát mohol mať aj CVT prevodovku, od roku 2020 tu bol už aj OPF, teda filter pevných častíc. Zatiaľ sa však javí tento motor ako najspoľahlivejší, tiež sa doň zmestí pri výmene oleja cez 4 l maziva. Veľmi okrajovo je na trhu zastúpený litrový preplňovaný trojvalec s priamym vstrekovaním paliva. Jedinou výhodou môže byť pre niekoho 6-stupňový manuál, ale keďže aj 5-stupňové prevodovky pri litrovom trojvalci s turbom majú dosť "dlhé" prevody, tak nad ním nemá dôvod veľmi premýšľať. Micry s tým motorom sú najlepšie vybavené, ale riziko karbónovania s priamym vstrekovaním paliva a krátkych trás je tu najväčšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

A čo diesel?

Veľmi krátko, približne rok, bol na začiatku kariéry Micry piatej generácie dostupný aj diesel. Išlo o starý známy 1.5 DCi, K9K, ako jediný s remeňovým rozvodom, ktorý má interval na 150 tisíc km alebo 6 rokov. Je tú jednoduché obtokové turbo, vždy bol bez AdBlue, teda problémy sú len tie klasické pre moderný diesel, ako napríklad zlý vstrekovač, EGR ventil či po vysokom nájazde aj DPF. V malej Micre však jazdí aj pod 4 l/100 km. Záleží ale na prioritách, či sa vám v takomto aute diesel oplatí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Micre sa nevyhýbali detské choroby, ako napríklad nefunkčná klimatizácia kvôli zlým predným chladičom, problémy s elektroinštaláciou a už po 3 rokoch zlé autobatérie. Nedávno vybehla zvolávacia akcia na viac ako 200 tisíc vozidiel, kde musí výrobca overiť uchytenie pása k sedačke. V prípade nárazu by totiž nemusel fungovať správne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kúpiť/nekúpiť

Nissan Micra piatej generácie nie je u nás príliš obľúbená. Či to bolo výbavami alebo cenovou politikou, nedokázala odtrhnúť z predajného koláča toľko, čo taká tretia generácia. Asi najlepšie je vybrať litrový preplňovaný trojvalec do roku 2020, kedy už dostali GPF. Keďže je však na trhu málo vozidiel, problémy môžu byť do budúcna aj s náhradnými dielmi. To si treba pred kúpou dobre zvážiť.