Ariya pri uvedení v roku 2022 mala za cieľ konkurovať Fordu Mustang Mach-E či Hyundaia Ioniq 5. Priniesla moderný dizajn, priestranný interiér aj pokročilé technológie, no realita amerického trhu však bola neúprosná. Predaje sa nikdy nedostali nad hranicu 20 000 kusov ročne, čo je výrazne menej v porovnaní s najbližšími rivalmi.

Automobilku zasiahli aj politické rozhodnutia. Všetky Ariye pre USA sa vyrábajú v japonskej továrni Tochigi, takže na ne od septembra 2025 dopadá nové 15-percentné dovozné clo zavedené prezidentom Donaldom Trumpom. K tomu sa pridáva aj koniec federálneho daňového bonusu 7 500 dolárov, čo model ešte viac znevýhodní.

Leaf ako náhrada?

Nissan však neprestáva veriť v elektromobilitu. Naopak, zdroje z Ariye presúva do pripravovaného Nissanu Leaf novej generácie. Ten príde na trh ako model 2026 a má ambíciu stať sa najdostupnejším elektromobilom v USA. Základná cena by mala začať pod hranicou 30 000 dolárov, teda o zhruba 10 000 menej než aktuálna Ariya.

Čo bude s Ariyou ďalej?

Zákazníci v USA si budú môcť Ariyu kúpiť ešte z existujúcich skladových zásob, pričom Nissan sľubuje plnú podporu servisov a náhradných dielov. Na globálnych trhoch bude Ariya pokračovať ako súčasť širšej elektrifikačnej stratégie Nissan Ambition 2030.

Je koniec Ariye na americkom trhu len logickou reakciou na clá a dotácie? Čo to znamená pre budúcnosť elektromobility v USA? Zastavenie Ariye môže byť signálom, že záujem o elektromobily v USA nie je až tak veľký, a výrobcovia začínajú viac inklinovať k hybridom a plug-in hybridom.

Bude nový Nissan Leaf dostatočne lákavý na to, aby konkuroval modelom ako Ioniq 5 alebo Mustang Mach-E? Vynára sa viac otázok ako odpovedí, a až čas ukáže či sa Nissan vybral správnym smerom.