Kríza v Nissane sa prehlbuje. Automobilka už oznámila zatváranie ďalších tovární po celom svete v snahe konsolidovať svoje financie, zjavne to ale nestačí. Najnovšie spoločnosť (podľa agentúry Reuters) zahájila jednania s odbormi o prepúšťaní v európskej pobočke Nissan Automotive Europe vo Francúzsku, ktorá má približne 560 zamestnancov.
Tieto kancelárie pritom dohliadajú aj na prevádzku pobočiek v Afrike, na Strednom Východe, v Indii a Oceánii. Podľa interných dokumentov a informátorov však toto zastúpenie musí prejsť zásadnými zmenami.
Končia aj dve z najstarších japonských tovární!
Len pripomíname, že potom, ako sa v apríli ujal kormidla nový generálny riaditeľ Nissanu Ivan Espinosa, koncern oznámil hlbokú reštrukturalizáciu. Tá zahŕňa zníženie počtu zamestnancov o 15 percent (teda o 20 tisíc ľudí), zníženie globálnej produkcie až o 30 percent (z 3,5 na 2,5 milióna vozidiel) a redukciu počtu tovární zo 17 na 10. A vrátane dvoch japonských závodov Oppama (v prevádzke od roku 1961) a Šonan (od roku 1966)!
Ani tieto opatrenia ale nestačia, takže Nissan už naznačuje, že prehodnotí svoje plány predávať v Európe už len elektromobily. Týka sa to momentálne najmä modelu Juke, ktorý má byť čoskoro nahradený čisto elektrickým nástupcom. Táto alternatíva však podľa všetkého padá.
Odstreliť súčasný Juke by bola chyba
Juke je totiž (napriek svojmu vysokému veku) druhým najžiadanejším modelom Nissanu v Európe a jeho výmenou za elektromobil by sa automobilka vystavila riziku, že nástupca zďaleka nedosiahne ani podobný komerčný úspech. Riešenie?
To naznačil v rozhovore pre AutoNews Europe Alexandre Armada, ktorý má na starosti strategické produktové plánovanie v európskej pobočke. „S ohľadom na veľmi odlišné cesty prechodu k elektrickej mobilite v rôznych častiach Európy je zachovanie produkcie modelu Juke so spaľovacími motormi jednou z možností,“ oznámil v interview Armada.
Novinka to bude mať pri nástupe náročné
Nissan by samozrejme nebol jediný. K podobným krokom sa odhodlali oveľa skôr ísť aj ďalšie automobilky, ktoré si uvedomili zatiaľ nedostatočný komerčný potenciál elektromobilov okrem iného aj kvôli vyšším cenám.
V zásade asi nikto nepochybuje, že aj nový elektrický Juke bude drahší ako súčasný model predávaný s preplňovaným litrovým benzínovým trojvalcom alebo 1,6-litrovým hybridným pohonom. Nevýhodou batériovej novinky je tiež fakt, že vstupuje do pomerne preplneného konkurenčného segmentu, kde už operujú autá ako Škoda Elroq, Kia EV3, Renault 4 E-Tech, Volvo EX-30, Hyundai kona Ford Puma Gen-E a ďalší. A neúspech je momentálne to jediné, čo si Nissan skutočne nemôže dovoliť.
zdroj: Autonews Europe, Reuters