Každý máme nejaký koníček. Ten môj je šoférovanie. - Irv Gordon
Irv v rozhovoroch často hovorieval, že jeho auto je v lepšom stave ako on sám. Pretože sa oň, na rozdiel od seba, vzorne stará. Volvo P1800 si kúpil v piatok popoludní v New Yorku v roku 1966. Už pred mnohými rokmi ho prvýkrát zapísali do Guinessovej knihy rekordov, aj keď sa o žiaden rekord nesnažil. Prosto len užíval život a so štýlovým pohodlným kupé jazdil všade a za každého počasia. Prvý zápis v knihe rekordov má hodnotu 1,69 milióna míľ, čo je po našom 2,7 milióna kilometrov!
Prečo si Irv vybral Volvo?
Učiteľ fyziky v štvrti Patchogue Long Island mal cestou domov predajcu Volvo. V tom čase mal fenomén 60. rokov novej generácie amerických ľahkých športových áut - Chevrolet Corvair. No nebol s ním spokojný. Keďže to mal domov ozaj dosť ďaleko a keďže ho šoférovanie veľmi bavilo, nezriedka robil denne 200 km. Na obálke časopisu Car and Driver bola vtedy reklama na kupé švédskej značky. Auto, ktoré vytŕčalo z tradičnej ponuky výrobcu. Irv otvorene vravel, že značku predtým vlastne ani nepoznal. U predajcu Volvoville uvidel červené kupé, a zaľúbil sa. S láskou ho nepochybne tvaroval aj Pietro Frua, známy taliansky dizajnér. Vtedy to fungovalo tak, že vám dal predajca kľúče od auta, keď ste o nejaké prejavili záujem a šli ste sa previezť. Irv vtedy vyjazdil prakticky celú nádrž, jazdil 3 hodiny a keby mal aj kľúč od nádrže, natankoval by a jazdil ešte viac. Auto mu prosto padlo do ruky a musel ho mať. Neuveriteľné je, že keď ho v piatok poobede kúpil, v pondelok poobede bol u predajcu znova. Potreboval prvú výmenu oleja, lebo za 48 hodín urobil viac ako 2400 km.
Kde všade Volvo Irva vzalo?
Najprv ho 35 rokov kupé P1800 vozilo do a z práce. Cez víkendy s ním trávil s rodinou víkendy. Rád lyžoval, takže robievali stovky kilákov do hôr. Ale vraj vôbec nemal problém sa len tak zbaliť a ísť autom z New Yorku (Long Islandu) do Baltimore v štáte Maryland, pretože zistil, že tam robia skvelé krabie koláčiky. Potom prišiel dôchodok a s ním veľké cestovanie. Už v 80. rokoch prelomil hranicu milión míľ. Za odmenu dostal od Volvo vtedy nové hranaté kupé Volvo 780 Coupe Bertone. V priebehu rokov na ňom natočil 600 000 kilometrov, než ho predal. V tom čase jazdil s P1800 sporadicky, čakalo ho v garáži.
S červeným kupé precestoval prakticky celé USA. Po zápise do Guinessovej knihy dostal ponuku od Volvo auto kompletne zreštaurovať vo fabrike v Goeteborgu vo Švédsku. Zároveň mu celú fabriku podrobne ukázali a pri príležitosti, že Volvo už bolo na starom kontinente, prešiel Britániu a neskôr sa s autom dostal až do Austrálie. Tam mu členovia klubu Volvo pripravili darček - cestu naprieč Austráliou v najstaršom tam registrovanom Volve.
Ako sa dá urobiť s autom 5 miliónov kilometrov?
Irv na dlhovekosť auta nemá žiaden špeci recept. Odporúča len to, čo aj tak všetci vedia. Pravidelný a správny servis. Preštudoval si dielenskú príručku a všetko, čo sám mohol, aj rád robil. Prísne dodržiaval servisné intervaly, no samozrejme, Volvo P1800 prešlo niekoľkými renováciami. Pôvodný motor, 4-valec s objemom 1800 kubíkov s 5 ojničnými ložiskami a rozvodom OHV s dvoma karburátormi vydržal stovky tisíc míľ. Potom prišla generálka. Irv menil olej dokonca častejšie ako bolo odporúčané. Každých 5-tisíc km a typ oleja nikdy nezmenil. Neskôr sa v USA stal pojazdnou reklamou na oleje Castrol. No blok motora má dnes tých neskutočných 5 miliónov kilometrov. A to je výkon, ktorý len tak nik, ak vôbec kedy niekto, neprekoná.