Kvôli pár hadiciam vyberať z auta celú nápravnicu, zháňať špeciálny držiak na motor a stráviť pritom deň či dva? No, v niektorých prípadoch sa to bohužiaľ inak nedá. Keď som si začal všímať mastný fľak pod autom, myslel som si, že ide o motorový olej. Ale po rýchlej kontrole bol vinník jasný. Išlo o hydraulický olej, v tomto prípade zo serva.

Toľko práce a pritom okolo auta ani nie je tak veľa rozobratých dielov. Ide hlavne o časovo náročnú opravu.

Začal som samozrejme hľadať, kde je príčina problému a rovno musím dodať, že kvôli veľkému motoru v relatívne malom priestore (BMW 540i generácie E34) to nie je jednoduché. Po pár radách od skúsenejších som sa rozhodol kúpiť nové hadice. Rôzne lepiť staré je nezmysel. Po takmer 30 rokoch prevádzky sú všetky stvrdnuté, holendrové spoje už netesnia a určiť jedno konkrétne miesto úniku bolo takmer nemožné.

Všetky hadice som odpojil najprv pri čerpadle, aby olej odtiekol do zbernej nádoby. Odporúčam používať rukavice.

Časom bude musieť ísť motor von

Ako som spomenul, samotné servo čerpadlo je umiestnené v spodnej časti, únik ale pochádzal z vyšších miest, takže to som vylúčil hneď. Ešte ostávala samotná prevodovka riadenia, kvôli nej by som však musel vyberať celú nápravnicu či v mojom prípade radšej rovno celý motor kvôli jeho pretesneniu. Veľa ľudí ma tiež upozorňovalo, že výmena pripomína prácu s hlavolamom známym ako ježko v klietke, takže aj preto je demontáž motora rozumné riešenie. S autom chcem ale ešte chvíľu jazdiť, než pôjde osemvalec na rozborku a kompletnú GO, tak som to riskol len s výmenou hadíc.

Aj po vybratí všetkých hadíc je priestor medzi motorom a karosériou skutočne minimálny.

Povedal som si, že vymením radšej všetky, ako jednu najviac namáhanú od tepla z výfukových zvodov. V AutoKelly mali v ponuke okrem ich značky Starline aj Febi, poslednú už však nevedeli dodať a tak som ju objednal priamo v BMW. Dobré je si naštudovať rozpis konkrétnych dielov, v prípade BMW dosť pomôže ETK alebo Realoem. Tú, ktorá nemala holender, som jednoducho kúpil v obchode s hadicami. Niekto by namietal, že stačilo staré vybrať a dať v špecializovanom obchode prerobiť s tým, že na starý holender pripoja novú hadicu.

Všetky 3 hadice, ktoré som s holendrami kupoval: Starline, Febi a originál z BMW. Samozrejme, že najlepšie pasoval len originál, zvyšné 2 mali trocha odlišné rozmery.

Lenže hadice mali svoj presne daný priemer a nechcel som riskovať, že sa mi v niektorom bode budú opierať o inú časť auta a začnú sa predierať. Podľa fotiek to nemusí tak vyzerať, ale prístup a miesta je tam ako k peniazom. Takže takmer nulový. Poďme ale na to.

Veľká tlaková hadica už na svojom mieste. Lepšie sa to ani odfotiť nedalo.

Najprv je vhodné zo systému odčerpať olej z nádobky filtra pomocou nejakej pumpy. Prvý problém sa objavil pri snahe povoliť skrutky, ktoré boli od tepla z výfukových zvodov akoby prilepené. V mojom prípade má servo čerpadlo aj samotný vypúšťací otvor na výmenu kvapaliny, toho som sa však teraz radšej nechytal, keďže aj tak väčšina oleja vytiekla z povolených hadíc.

Ideálne je si najprv obsah nádobky odčerpať.

Všetko si pred rozobratím odfoťte

Ak máte podobne málo miesta medzi motorom a zvyšnými časťami autami, odporúčam si všetko poriadne nafotiť. Ja som na to pozabudol a keď som nové hadice dával späť, niekoľkokrát som ich musel vybrať a natlačiť inak, keďže ich tvar bol presne daný a priestor na manipuláciu tu nie je takmer žiadny. Určite tiež nezabudnite všetko poriadne vyčistiť, na to je najlepší čistič bŕzd alebo iný typ účinného odmasťovača. Zmes oleja so špinou z ciest po toľkých rokoch totiž narobí poriadny bordel.

Najlepší pomocník v špinavých podmienkach, čistič bŕzd alebo odmasťovač.


Nezabudnite tiež vrátiť všetky ochranné plechy, ktoré chránia hadice a iné časti od tepla z výfukových zvodov. V mojom prípade ich bolo hneď niekoľko. Po následnom skompletizovaní všetkých hadíc v opačnom poradí, ako som ich vyberal, sa radšej dvakrát presvedčte, že ste všetky skrutky dotiahli predpísaným krútiacim momentom. Doslova nutnosťou je preto použitie momentového kľúča, problém je akurát v tom, že sa na niektoré skrutky kvôli nedostatku miesta nedá použiť. V takom prípade sa hodí mať v ruke vypestovaný cit. Vymenil som tiež všetky pôvodné sťahovacie jednorazové pásky za nové skrutkovacie a samozrejme aj podložky na holendroch.

Pre predstavu tu vidíte, ako všetko odspodu vyzeralo pred a po čistení.

Pohľad odspodu na celý domček riadenia, tu už vyčistený a suchý. Uvidím dokedy.

Práca na dva dni

Asi nemá vyznam rozoberať nejako detailnejšie, že som musel kvôli hadiciam povoliť tiež alternátor, držiak olejového filtra, zhodiť vonkajší remeň s kladkou a podobne. To všetko môže byť na vašom aute úplne odlišné. Ale aj kvôli tomu mi rozbor trval deň a ďalší zabralo skladanie.

Spolu s novými hadicami som samozrejme dal aj nové hliníkové podložky. Na tom nešetrite. Vec za pár centov a môže sa vám to vypomstiť.

Nakoniec som nalial nový olej, v mojom prípade hydraulický CHF-11s. Na tomto mieste si dajte pozor. Nelejte do systému určeného pre olej typu ATF iný, so špecifikáciou CHF a opačne, sú to absolútne odlišné produkty. V tomto i iných prípadoch sa jednoducho držte predpisu od výrobcu.

Na konci som nechal auto pár dní odstavené, či sa niekde neukáže nejaký únik a následne som ho naštartoval. Po opätovnej kontrole je zatiaľ všetko suché a dúfam, že to tak vydrží aj do budúcna. Ale vyťahovaniu motora sa časom tak či tak nevyhnem.

Plnenie novým olejom podľa predpísanej normy. Tú vždy dodržte.