Brzdná dráha môže byť v extrémnych prípadoch až dvojnásobne dlhšia, brzdy strácajú účinnosť

Po stlačení spojkového pedálu auto stratí schopnosť brzdiť motorom a celá úloha zostáva len na brzdách. Stláčať by ste ho preto mali iba vtedy, keď preraďujete alebo chcete vozidlo úplne zastaviť. Najmä začínajúci vodiči, ktorí toto pravidlo nedodržiavajú, často spomaľujú premávku a môžu tých ostatných vyprovokovať k  riskantným manévrom. Často stláčajú brzdový pedál príliš skoro alebo dokonca úplne zbytočne. Následne hľadajú ten správny prevod, zrovnávajú otáčky motora a prevodovky, čo chvíľu trvá. Za takýmto autom sa následne vytvorí kolóna, ktorá sa sťahuje a rozťahuje ako harmonika.

Brzdiť motorom a brzdami zároveň môže zachrániť život pri krízových situáciách napríklad na diaľnici. Rozdiel 5-10 metrov znamená dĺžku jedného alebo dvoch osobných áut a rozhodne o tom, či k osudnému nárazu dôjde alebo nedôjde. V prípade plne naloženého rodinného auta alebo dodávky môže ísť o rozdiel až 15-20 m.

Ďalšia krízová situácia môže nastať v klesaní z horského priechodu pri rýchlosti 70 km/h. Za normálnych okolností bude mať brzdná dráha 25-30 m. Bez brzdenia motorom sa môže predĺžiť o ďalších 10 m. Pokiaľ sa vám podarí brzdy totálne prehriať a stratia účinnosť na minimum, brzdná dráha môže v extrémnych prípadoch stúpnuť až na dvojnásobok.

Ako správne brzdiť?

Ak chcete spomaliť na dlhej rovinke alebo v klesaní z kopca, zaraďte vyšší prevodový stupeň a auto samo začne po uvoľnení plynového pedálu spomaľovať. Ak máte automatickú prevodovku, nebojte sa využiť funkciu manuálneho radenia. Lepšie, než dlho stáť na brzdovom pedále, je brzdiť prerušovane. To znamená krátko a razantne. Brzdy sa menej zahrievajú a opotrebúvajú.

Vyhnite sa drahým opravám

Ak stláčate ľavý pedál častejšie a dlhšie ako treba, zvyšujete počet cyklov a trenie. To znamená, že ložisko a prítlačný tanier sa opotrebúvajú rýchlejšie. Pri správnom zaobchádzaní môže spojka na bežnom aute vydržať až 200 000 km. Nešetrným zaobchádzaním jej môžete skrátiť životnosť na menej, než polovicu. Výmena sa pohybuje okolo 500-1000 eur. Kompletná výmena bŕzd takisto vychádza v stovkách eur.

zdroj:  AUTOTRENDY

STLÁČATE SPOJKU PRI KAŽDOM SPOMAĽOVANÍ?
  • Stláčam spojku pri každom spomaľovaní. ( 0% )

     

  • Stláčam spojku len pri preraďovaní, zastavovaní. ( 86% )

     

  • Nemám manuálnu prevodovku. ( 14% )

     

Odpovedalo 7 ľudí