Dojazdom sa na klasické motory nechytajú

Najlepšie elektrické autá majú dojazd 400 - 500 km. Pri porovnaní s úsporným dieselom, ale aj benzínom, je to podstatne menej. Tie zvládnu aj 1000-1200 km ako nič. Ďalším obmedzením je zatiaľ nedostatočná infraštruktúra pre „dočerpanie šťavy“ e-autám. S fosílnym palivami sme zvyknutí na určitý komfort. Zasvieti hladné oko? No problem, pumpa je na každom rohu a dotankovanie trvá maximálne 10 minút aj s „vybavením“ toalety. Viete si predstaviť 1000 km cestu s elektromobilom. Kde ho pri jazde po diaľnici (zatiaľ) nabijete?

Zmazať náskok spaľovákov voči elektrine majú vyriešiť nové batérie EMBATT. Pracujú na nich ľudia zo start-up MESS v spolupráci s Fraunhoferovým inštitútom pre keramické technológie v Drážďanoch. Čím sú odlišné? Dnešné batérie sú spleťou článkov, káblov, vodičov, svoriek a senzorov. Spolu s obalom zaberá tento podporný systém článkov okolo 50 % miesta batérií. Hustota uloženia článkov je nízka, navyše nechcený elektrický odpor vzniká práve v kontaktoch a vodičoch.

V jednoduchosti je krása

Batérie EMBATT majú oveľa jednoduchšiu konštrukciu a nepotrebujú „balast“ v podobe káblov a prepojení. Pre porovnanie, v batériách TESLA zaberajú články 40 % objemu, v EMBATT to má byť až 95 %. Celok sa podobá na seba poskladaným listom dokumentov šikovnej a poriadkumilovnej úradníčky. Týmto spôsobom ušetria priestor a hmotnosť pre viac článkov, čo je reálna energia pre elektromobily. Jednoduchšie a výkonnejšie.

MESS berie inšpiráciu z palivových článkov. Tie vyrábajú energiu prostredníctvom priepustnej membrány a chemickej reakcie kyslíka s vodíkom, metánom, metanolom, poprípade starým dobrým etanolom. Podmienkou je prítomnosť bipolárnej platne, ktorá pokrýva obe strany článkov. Jej hlavnou úlohou je funkcia elektródy na zhromaždenie energie, ktorú vyrobí článok.


Páska nahradí kryty, svorky a káble

A to je prípad batérií EMBATT. Kryty, káble, konektory a svorky nahradí podobnou platňou. Články môžu byť naskladané na sebe a pokryté bipolárnymi platňami. Výsledok? Podstatne jednoduchšia konštrukcia, nižšia hmotnosť, zníženie odporu, väčšia kapacita a v realite dojazd 1000 km. Jednoduché a účinné. Bipolárna doska má formu akejsi „pásky“ pokrytej keramikou a elektricky vodivými materiálmi. Jedna strana funguje ako katóda, druhá ako anóda. Fraunhoferov inštitút hovorí aj o vysokej životnosti riešenia.

Sériová podoba už v 2020

Ako je tam projekt s nasadením do sériovej výroby? Momentálne sú vo fáze testovania. Nádejný start-up hovorí o prvom použití v roku 2020. Otázkou však je, aká bude doba nabíjania EMBATT vysokokapacitných batérií. Nebude to ďalšia nevýhoda pripísaná na vrub elektromobilom?

Zdroj: ikts.fraunhofer, car-engineer