Dobre, pravdou je, že je to s domácimi britskými značkami trochu komplikovanejšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Známy dvorný dodávateľ Buckinghamského paláca – automobilka Bentley – patrí Volkswagenu. Rolls-Royce je pod krídlami BMW, Jaguar Land Rover spadá pod indický konglomerát Tata, MG je čínsky SAIC a takto by sme mohli pokračovať naprieč všetkými známymi menami, s výnimkou pár malosériových výrobcov.

Aston na syr a víno

Inak povedané,... že si kráľ Karol III objednal batériový Lotus Eletre (zatiaľ sa nevie, či verziu 600 alebo 900), asi neprekvapí. Je známy náklonnosťou k alternatívnym pohonom s nízkymi alebo nulovými lokálnymi emisiami, takže dokonca aj jeho Aston Martin DB6 jazdí na bioetanol od firmy Green Fuels, ktorá ho produkuje z odpadu po výrobe syrov a prebytočného bieleho vína!

Rovnako neprekvapí, že si objednal elektromobil, ktorý síce nosí logo tradičnej britskej značky, ale jej vlastníkom je niekto iný – v tomto prípade čínsky koncern Geely. Nakoniec palác nedávno predal jeho elektrický Jaguar I-Pace s nájazdom 56 tisíc kilometrov, ktorý je „indický“. Zaujali nás na tejto kauze ale dve iné veci.

Odkiaľ je jeho auto?

Lotus Eletre sa nevyrába v Británii ale výlučne v čínskom Wu-chane, domáce média ale prekvapivo tvrdia, že si Karol III. objednal „elektromobil vyrobený v Británii“! To je zaujímavé tvrdenie, ktoré by mohlo mať logické vysvetlenie, zároveň z toho ale čpie trochu alibizmus.

Je veľmi pravdepodobné, že Lotus nechal zostaviť toto konkrétne auto pre Karola III. britskými špecialistami, už kvôli nejakým elementárnym bezpečnostným pravidlám, ktoré by nám detailne rozobralo napríklad MI5, teda domáca kontrarozviedka.

Zaucho letí do Crewe

Inak povedané, britský panovník pravdepodobne bude jazdiť vozidlom „vyrobeným“, alebo skôr postaveným a poskladaným v Británii, stále to ale nič nemení na fakte, že ide o čínsky elektromobil produkovaný v Číne.

Druhou zaujímavou stránkou sú správy bulvárneho denníka The Sun. Ten s odvolaním na svoje zdroje tvrdí, že sa objavujú špekulácie o možnom zbavení sa reprezentačných limuzín značky Bentley, ak ich v Crewe nebudú schopní prepracovať aspoň na plug-in hybridný pohon. Jeden z informátorov navyše naznačil, že ak Bentley nedokáže vyrobiť palácom oficiálne využívané limuzíny s elektrickým pohonom, panovník sa poohliadne po inej značke“!

Skutočnosť, že Lotus vyrába elektrické SUV, respektíve crossover, ho podľa konfidenta denníka The Sun „stavia do čela“ zvažovaných možností. Kráľovská rodina mala vlani jeden elektrický model Eletre zapožičaný na test a „ten evidentne splnil požadované kritériá“, keďže si ho Karol III. skutočne objednal.