Vozidlá ako kolorit
Latino filmy v USA existovali aj predtým, ale išlo výhradne o okrajovú tvorbu a nie mainstream. Až Rodriguezov El Mariachi (1992) a následne Desperado ukázali, že hispánska estetika, herci aj prostredie môžu osloviť masové publikum a otvorili latino žánru dvere do Hollywoodu.
Filmové autá odrážajú dobový kolorit. Bežné americké sedany, pracovné pick-upy a lacné off-roady sú prirodzenou súčasťou prostredia. Rozstrieľané plechy a lietajúce črepy sa stali vizuálnym podpisom filmu, ktorý aj dnes pôsobí surovo a autenticky.
Autá ideálne na rozstrieľanie
Rozpočet filmu Desperado bol len približne 7 miliónov dolárov, čo po prepočítaní na dnešné ceny predstavuje okolo 18 až 21 miliónov dolárov. Na hollywoodske pomery patril skôr do kategórie „stredne veľký“ alebo „nižší – nezávislý“ akčný film. Určite nie medzi mega blockbustery.
Pre porovnanie, dnešné akčné filmy podobného charakteru často presahujú 100 miliónov dolárov a v prípade veľkých blockbusterov sa bežne hýbu v rozmedzí 150 až 200 miliónov dolárov (bez marketingu). To znamená, že Rodriguez mal v rukách len zlomok rozpočtu oproti súčasným režisérom, no napriek tomu dokázal nakrútiť film, ktorý sa stal legendou.
Na plátne ste nemohli vidieť luxusné športiaky, ale autentické autá, ktoré sa bežne používali v Mexiku a na juhu USA. Ide napr. o Chevrolet C/K, pickupy zo 70. rokov, alebo staré sedany ako Chevrolet Caprice Classic či Chevrolet Impala, ktoré sa stali kulisami prestreliek. Autá tu nie sú hlavnými hrdinami, ale dokresľujú drsné prostredie, dotvárajú autenticitu a dobový kolorit.
Pick-upy, off-roady, muscle car a elegantná limuzína
Akčné scény ozvláštnili aj off-roady, napríklad International Harvester Scout II z roku 1973, ktorý by si netrénované oko mohlo na prvý pohľad zmýliť s Fordom Bronco. Autá ako Jeep Scrambler CJ-8 z 80. rokov boli svojho času pre Mexiko typické. Zaujímavá je scénka s Pontiacom Firebird Trans Am – symbolom amerických muscle cars, ktorý vo filme síce nehrá veľkú úlohu, no poteší každého milovníka amerík.
Medzi „bežnými“ autami ako päsť na oko pôsobí dlhá čierna limuzína Cadillac Fleetwood 75. Objavuje sa v scénach s mafiánmi a predstavuje kontrast k zaprášeným pick-upom a obúchaným sedanom. Znázorňuje, že aj v nehostinnom prostredí existujú postavy, ktoré si môžu dovoliť luxus a auto ako symbol statusu.
Bol výber modelov na 100 % autentický?
Rodriguez musel kvôli nízkemu rozpočtu kupovať staršie vozidlá často z druhej ruky alebo z vrakovísk. Práve preto sa vo filme objavujú 15–20 rokov staré Chevrolet Caprice či Impala. Boli lacné, ľahko dostupné a „vhodné na rozstrieľanie“.
Aj keď sa dej odohráva v Mexiku, väčšina vozidiel je od značiek z USA. V reálnych uliciach mexických miest 90. rokov by ste určite videli omnoho viac VW Chrobákov alebo Transporterov, ktoré boli mimoriadne populárne. Rodriguez ich však prakticky nepoužil. Pravdepodobne preto, lebo cielil na americké publikum a chcel, aby sa s paletou áut stotožnilo.
Aké autá by asi jazdili v modernom pokračovaní?
Namiesto (už vtedy starých) obúchaných sedanov a zaprášených pick-upov, by sa na plátne veľmi pravdepodobne objavili americké monštrá so zdvihnutým podvozkom ako RAM 1500 TRX, Ford F-150 Raptor. 707-koňový Dodge Challenger SRT Hellcat, a pískanie kompresora v odľahlej púšti, by pôsobili naozaj epicky. Mafiánski kumpáni by sa mohli voziť trebárs na Cadillac Escalade. Ešte kontrastnejším vyobrazením luxusu a auta ako symbolu moci, by namiesto americkej limuzíny mohol byť nemecký Mercedes-Maybach S 680 4MATIC – pokojne aj vo verzii Brabus 850. Jeep Scrambler CJ-8 by mohol nahradiť nepriamy nástupca Jeep Gladiator.
Automobilky by sa veľmi pravdepodobne začali predháňať, kto do filmu ponúkne väčšie žihadlo. Uvedomili by si, že z ich áut sa na dlhé roky dopredu stanú kultové klasiky. Podobne, ako z Mustangu po filme 60 sekúnd, BMW radu 3 po Kobre 11 alebo z Camara po Transformers. Rozpočet by už nebol limitom a na plátne by sa objavilo to najhorúcejšie z aktuálnej ponuky.
Odpovedali 2 ľudia