Prečo mala 911 skončiť?

Na prelome 70. a 80. rokov sa v Porsche šírila myšlienka, že 911 je technicky zastaraná. Motor vzadu, chladenie vzduchom a ťažká ovládateľnosť bola koncepcia, ktorá vraj nemala budúcnosť. Vtedajší manažment veril, že éra moderných transaxle modelov (motor vpredu, prevodovka vzadu) prinesie lepšiu rovnováhu aj komfort.

Modely 924, 928 a neskôr 944 mali byť budúcnosťou značky. 911 sa mala potichu vytratiť z ponuky do polovice 80. rokov.

Zachránila ju „jedna čiara na tabuli“

V roku 1981 sa generálnym riaditeľom stal Peter W. Schutz, nemecký manažér narodený v USA. Počas prvej porady o produktovej stratégii uvidel na tabuli plán, kde sa „životná línia“ modelu 911 končila v roku 1981. Schutz zobral fixku a predĺžil čiaru cez celú tabuľu až na jej okraj. „Nikto 911 nezastaví,“ povedal. Týmto gestom symbolicky, ale aj fakticky, rozhodol, že 911 bude pokračovať.

Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 2 obrázkov

Znovuzrodenie legendy

Schutz okamžite obnovil dôraz na športové korene značky. V roku 1984 prišla 911 Carrera 3.2 – modernizovaná, výkonnejšia, elektronicky riadená a opäť úspešná. Zákazníci na ňu reagovali nadšene a predaje prudko vzrástli. Klasická 911 tak prežila plánovaný zánik a otvorila dvere ďalším generáciám.

Éra pretekov a technológií

Schutz podporoval vývoj aj v motoršporte. Porsche dominovalo v Le Mans. S modelmi 956 a 962 získalo 7 víťazstiev po sebe (1981–1987).

Rovnaké obdobie prinieslo aj technologickú revolúciu:

  • testovanie PDK prevodovky,
  • vývoj pohonu všetkých kolies pre 959,
  • a úspech motorov TAG-Porsche vo Formule 1 (Lauda, Prost).

Zachránený symbol značky

Keby Schutz nezasiahol, Porsche by dnes pravdepodobne bolo výrobcom luxusných GT áut – nie športových ikon. Jeho rozhodnutie v roku 1981 zachránilo nielen 911, ale aj celú identitu značky. Dnes, po viac než štyroch desaťročiach, je 911 stále základom DNA Porsche a dôkazom, že vášeň môže byť silnejšia než excelová tabuľka.