Nikdy nebudeme na našom webe vyčítať ľuďom dynamickú jazdu a nikomu nebudeme zazlievať, že ho šoférovanie baví. Spoločne sa veľmi kriticky až s odporom pozeráme na nekonečnú represiu, o ktorej sa často hovorí ako o riešení bezpečnostnej otázky – nerieši však reálne takmer nič, azda príjem do kasy tohto  štátu. No ten istý štát zabúda vytvárať podmienky a hlavne systém, ktorý by motivoval až nútil vodičov zlepšovať svoje schopnosti zvládať krízové situácie za volantom tak, ako je to bežné v mnohých európskych krajinách.

Je preto veľmi vzácne, že značka, isto jedna z najsilnejších na svete, sa rozhodla úplne spontánne zlepšiť zručnosti začiatočníkom a vyskúšať si svoje šoférske zručnosti v krízových situáciách a aspoň trochu sa v zrýchlenom krátkom kurze niečo naučiť a na krítické situácie za volantom vopred pripraviť. Kurzy zastrešujú profesionálni inštruktori z CENTRA BEZPEČNEJ JAZDY na SLOVAKIA RINGU v Orechovej Potôni. Čerstvým vodičkám a vodičom, ktorí majú vodičský preukaz aspoň 12 mesiacov či o pár rokov dlhšie, ponúkajú zadarmo svoje know-how a dlhoročné skúsenosti. V spolupráci s Toyotou plánujú tento rok preškoliť zhruba 250 záujemcov. 

„Keďže bezpečnosť je hlboko zakorenená v našej DNA, rozhodnutie pre projekt Bezpečne s Toyotou bolo prirodzeným krokom. Dopravné štatistiky nehodovosti nás totiž presvedčili, že práve skupina prvovodičov je tá, ktorej treba dať šancu naučiť sa zvládať krízové situácie. Zároveň sme si ako Toyota dali za cieľ dosiahnuť v rámci globálnej vízie nulovú dopravnú nehodovosť,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Toyota a Lexus Slovensko Milan Kočka.

Bezpečnejšie na cvičisku

Keď ešte neexistovali školy bezpečnej jazdy, radili sme motoristom nájsť si rozľahlé parkovisko, a trochu si s autom pocvičiť, pošmýkať sa na snehu, skúsiť si zabrzdiť a krútiť pri tom volantom. V extrémne sterilnej dobe, akú žijeme,  by vás už pomaly aj za to policajti hnali, no centrá výcviku nemáme zďaleka v takom počte, ako by sme potrebovali. Spojili sa teda dve súkromné subjekty a pokúsia sa suplovať ďalšiu z funkcií, ktoré náš štát úspešne prestáva plniť, vlastné túto ešte ani plniť nezačal.

Sme presvedčení, že kurz Bezpečne s Toyotou by mal absolvovať každý začínajúci vodič a vodička. V našom špecializovanom centre dokážeme simulovať viaceré krízové situácie, ktoré môžu vzniknúť v bežnej premávke. Je kľúčové si ich vyskúšať po prvý raz v bezpečnom prostredí a overiť si tak svoje šoférske zručnosti na vlastnom aute,“ deklaruje Peter Pecze, marketingový riaditeľ SLOVAKIA RINGU, pričom dodáva: „Tento typ kurzov by mal byť podľa nášho názoru pre vodičov povinný zo zákona, tak ako je to v mnohých krajinách západnej Európy. V rámci aktuálneho vývoja nehodovosti na cestách by sme sa mali zamerať na to hlavné – na prevenciu. Tento projekt môže byť skvelým začiatkom a príkladom toho, že sa to dá aj inak.“

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

BECEP nie je BESIP

Napriek spoločnej minulosti s Českou republikou, aj bezpečnosť cestnej premávky je oblasť, v ktorej sme sa vybrali každý inou stranou. Kým u našich susedov je BESIP váženou inštitúciou so zmysluplným rozpočtom starajúci sa reálne o „Bezpečnost silničního provozu“, náš BECEP je síce rovnako samostatným oddelením Ministerstva dopravy a plní úlohu národného koordinátora pre zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky u nás, reálne sú však jeho možnosti veľmi obmedzené.

Potrebu projektu potvrdzuje aj Roman Török, vedúci oddelenia BECEP na Ministerstve dopravy SR: „Vítame iniciatívu spoločnosti Toyota, ktorá sa týmto spôsobom podujala pomôcť k zníženiu nehodovosti na našich cestách. Môcť si natrénovať zvládnutie krízových situácií za volantom v bezpečných, simulovaných podmienkach je benefitom pre ďalšiu vodičskú prax.“ 

Prečo je kurz určený iba pre prvovodičov?

Odpoveďou sú policajné štatistiky, ktoré jednoznačne hovoria, že najrizikovejšími vodičmi sú tí, ktorí vlastnia vodičské oprávnenie dva až päť rokov. Najviac smrteľných nehôd spôsobujú vodiči druhý rok po absolvovaní autoškoly. 

Podľa štatistík Prezídia Policajného zboru SR pätinu nehôd (20,54 %) spôsobili v roku 2022 vodiči, ktorí mali vodičské oprávnenie do 5 rokov (vrátane) od jeho vydania.

Je prirodzené, že vodiči, ktorí nemajú najazdené dostatočné množstvo kilometrov sú prvý rok po získaní vodičského preukazu na cestách opatrnejší. Absolvovanie kurzu bezpečnej jazdy preto začínajúcich šoférov a šoférky naučí predvídať nebezpečenstvo na cestách, zvládať nedotáčavý šmyk, krízové brzdenie a vyhýbací manéver na kopci, spoznať hranice seba a svojho auta a získať istotu za volantom.

Prihlásiť sa znamená vyhrať

Kurz je úplne ZADARMO, hradí ho spoločnosť Toyota, a trvá iba 3 hodiny. Prihlasovanie je možné cez rezervačný modul na stránke www.bezpecnestoyotou.sk. Každý účastník kurzu bude mať možnosť zapojiť sa na mieste do súťaže o zapožičanie vozidla Toyota C-HR s plnou nádržou na 2 týždne a ďalšie skvelé ceny.


zdroj: Toyota Slovensko