Samozrejme, tvrdiť, že ide o celkovú zmenu návykov domácich motoristov, by bolo príliš odvážne a nezmyselné. Automaty majú stále viac ako 90% podiel, ale významná odchýlka v chovaní zákazníkov je reálna a všimli si to aj americké médiá.


Nárast záujmu o manuály zaznamenali za prvé 3 mesiace roka. Zo všetkých predaných osobných automobilov malo tri pedále 6,5% áut. Aj keď to na prvý pohľad vyzerá ako zlý vtip, rozdiel oproti roku 2011 je takmer 100%! Vlani malo manuálnu prevodovku len 3,8% áut.


Tento prírastok naberie na význame, ak sa pozrieme o ďalších pár rokov do minulosti. Aktuálne sa v Spojených štátoch predáva 2360 rôznych modelov osobných automobilov a približne 19% z nich je možné objednať s manuálnou prevodovkou. V roku 2007 bolo na trhu takmer 2 400 aut, ale podiel manuálov tvoril až 29%. Napriek tomu sa pred piatimi rokmi predalo len 2,9% vozidiel vybavených aj spojkovým pedálom. Inak povedané, napriek značnému ústupu tejto techniky je o ňu v USA čoraz väčší záujem. Otázka znie, prečo...

Vysvetlení sa ponúka hneď niekoľko. USA Today to vysvetľujú trvajúcou ekonomickou recesiou a niečo by na tom naozaj mohlo byť. Amerika začala viac kupovať menšie autá, ktoré sú obvykle vybavené menším motorom a s manuálom sú určite živšie a obvykle tiež úspornejšie ako s klasickým automatom s hydrodynamickým meničom. Okrem toho modely vybavené manuálom sú v priemere o tisíc dolárov lacnejšie, ako ich ekvivalenty s automatom.


USA Today ale prikladajú istú váhu aj zvykom. Vozidlá s manuálom sa v Spojených štátoch obmieňajú v priemere každých 6,1 roka a ak sa pozrieme na rok 2006, skutočne môžeme vidieť, že podiel aut s manuálnou prevodovkou bol vtedy 7,2 percenta a v roku 2005 6,7 percenta (svoje samozrejme zohrávala aj bohatšia ponuka). Zákazníci, ktorí si vtedy manuál kúpili, boli spokojní, a tak sa k tomuto spôsobu radenia opäť vracajú a nakumulovali čísla. Nezanedbateľné je tiež to, že pri ovládaní spojky stačí vodičovi nového automobilu použiť menej sily a samotný záber je výrazne jemnejší a plynulejší.


Či tento trend v Severnej Amerike vydrží, je vo hviezdach, ale odpoveďou je skôr áno ako nie. Administratíva Baracka Obamu chce do roku 2016 znížiť priemernú spotrebu automobilov na 6,0 l/100 km a do roku 2025 dokonca na 4,3 l/100 km. Kto neprejde, bude platiť pokuty tak, ako dnes platia automobilky Európskej únii. Čo to má spoločného s manuálmi? Americká národná asociácia automobilových dílerov upozorňuje, že uvedené limity zvýšia cenu aut v priemere až o 3000 dolárov a to bude pre majiteľov ďalším impulzom k tomu, aby ďalej šetrili. Napríklad aj na prevodovke.