Richard, žalostne málo spomínané minikáry!?

Žiaľ, áno, boli to krásne časy a skvelá škola. Tá koncentrácia, precíznosť pri prejazde zákrut a brzdení. Ale aj po ľudskej stránke, súdržnosť rodiny, priateľstvá. Výhry a prehry ma naučili zdravej a férovej súťaživosti. Minikáram vďačím za základ, na ktorom som neskoršie staval moje ďalšie fungovanie. Žiaľ, zabúda sa, že práve z tohto prostredia pochádza viacero dnes už úspešných mien slovenského motoršportu, napríklad aj Maťo Koči. 

Zdvorilé vystupovanie, ústretový prístup, zdržanlivá rétorika, pragmatické myslenie, Richard, nie je ťa škoda? Veď s tvojím charakterom si mohol pracovať aj na oddelení sťažností a reklamácií!

(Smiech) Ďakujem, to bude veselý rozhovor. Dnešných pretekárov už dávno nepredstavujú drsní rebeli s odpálenou cigarou pred štartom. Mám rád veci pod kontrolou a tiež precíznosť. Kontinuálny vývoj motoršportového prostredia vyžaduje od pretekára iný spôsob prístupu a myslenia. Jazdeniu rýchlych časov predchádza komplexná metodika tímovej práce a komunikácie. Odhliadnuc od toho, pretekár je aj reprezentant, čo zaväzuje a prináša určitú zodpovednosť. Reprezentant svojej krajiny, sponzora a v neposlednom rade seba samého. 

Také typy ako ty používajú v reklamách na šampón, zdravú výživu alebo štýlové oblečenie. Reprezentovanie, sponzoring. Ako vnímaš stav a pomer sponzor a sponzorovaný.

Je dôležité poznať rozdielny výklad interpretácie sponzoringu a s ním spojených očakávaní, povinností či výstupného efektu na oboch stranách. V časoch globalizácie a hľadania vlastnej identity regiónu sú tieto aktivity dôležité. Som veľmi vďačný za spoluprácu s INTER CARS a teším sa, že tak môžem poukazovať na hodnoty profesionality, kvality, napredovania a tímovej práce.

V zahraničí majú mladí pretekári pre svoj vývoj diametrálne odlišné podmienky. Podporné programy, juniorské súťaže, castingové triedičky, mentorské služby. V takomto kompetentnom a profesionálnom prostredí sa plodia a profilujú osobnosti.

S vedomím odkiaľ pochádzam, vybrať sa do veľkého sveta motoršportu bolo ťažké, no zároveň nutné, a to aj napriek všetkým danostiam a prekážkam. V zmysle ‘’jediní ľudia, ktorí nakoniec neuspejú sú tí, ktorí sa o nič nepokúsia’’. Ako športovec si musíš zadefinovať cieľ, pretože ten ti určuje smer. Nikdy som si nepripustil, a už vôbec nie s prilbou na hlave, že mi niečo zabráni podať ten najlepší výkon, akého som schopný. Za relatívne krátke obdobie som dostal jedinečné príležitosti. Ako pretekár som pracoval v rozličnom prostredí na rozličnej technike. Jazdil som na formulových vozoch, autách, dokonca som mal viacero šancí jazdiť s Formulou 1, tieto sa však, bohužiaľ, len pre financie nepodarilo zrealizovať, no spoznal som veľa zaujímavých a hodnotných ľudí, ktorí obohatili moje chápanie motoršportu. Predovšetkým vďaka tomu môžem stále napredovať. Doma, tu na Slovensku, by som takúto školu nedostal. Skôr by ma zahltil veľmi skreslený a limitujúci pohľad.

Na sociálnych sieťach sa ani tvoja osoba nevyhla ‘’dnešnému trendu”, anonymnej kritike a zlostnej nenávisti.

Na začiatok by som rád povedal, že som svojprávna osoba, nemusím sa nikomu zodpovedať, nie som nikomu nič dlžný. Zodpovednosť je súčasťou mojej sebareflexie. Napriek všetkému, moja cesta nie je v žiadnom prípade cestou neúspechu! Je to cesta poznania! Nenašminkovaná pravda je, že mladý chlapec z Bystrice sa rozhodol ísť do veľkého sveta motoršportu a žiť svoj sen! Zažil som úspech aj neúspech, slávil som víťazstvá, no musel som stráviť aj trpké prehry. To všetko je však len jedna strana mince. Progres som cítil nielen ako jazdec, ale aj ako osoba, ktorá chce všetkému porozumieť. Po ôsmich rokoch tu stojím v základe skúsenejší ako pretekár, ale aj ako človek. Byť úspešným vo svetovom motoršporte je veľmi komplexná vec. Budem rád, ak ukážeme túto cestu aj ďalším a pomôžeme ich nasmerovať na chodník, ktorý sme my pred sebou nemali.

Do domáceho prostredia, bližšie k slovenskému publiku, ťa pritiahla prakticky spontánna spolupráca so Šenkýř Motorsport.

Blížila sa Veľká cena Slovenska 2017, najväčšie domáce motoristické podujatie. Vnímal som to ako jednorazovú vec, príjemnú príležitosť zajazdiť si doma. Vtedy to ešte nebolo nič konkrétne, čo by malo byť základom do budúcnosti.

To sa dalo čakať, že sa zaľúbiš! Šenkýř Motorsport je silná adresa a už roky pevne zadefinovaná súčasť česko-slovenského motoršportu.

Robert Šenkýř je absolútna autorita nielen ako jazdec, ale aj ako BOSS tímu. Bavíme sa o tíme s vyše dvadsaťročnou tradíciou a nespočetným množstvom úspechov na pretekoch do vrchu a, samozrejme, aj okruhoch. V tíme som nenašiel iba profesionálne prostredie, ale predovšetkým prístup, ktorý mi je dôverne známy zo zahraničia. O tom, že si Roberta cenia aj vo veľkom zahraničnom motoršporte, svedčí aj spolupráca s fabrickým tímom “BMW Motorsport”. Ako jazdec sa tu môžem naďalej vyvíjať, byť prospešný a pokračovať vo svojej vášni pre motoršport.

V skratke! Šenkýř Motorsport, legendárna Eau Rouge, okruh Spa-Fracorchamps!

Jedna z mojich najobľúbenejších tratí. S Formulou 3 a World Series sa mi tu dokonca podarilo získať dvakrát pole position a raz vyhrať. No tak ako túto trať milujem, tak musím priznať, že je ku mne, takpovediac, krutá. V F3 odstúpenie z prvého miesta jedno kolo pred koncom pre technický problém. Vo Svetovej sérii odstúpenie z prvého miesta po rane do súpera na zadné koleso hneď po štarte. Na Formule Renault som si praskol rebrá. Ani raz som tu nemal úplne čistý víkend, ale zato bol každý jeden plný pocitov. Opäť som sa veľmi tešil na spoznávanie GT3-ky na takejto trati. Malo to pre mňa dve roviny. Postaviť sa v cieli na čo najvyššiu pozíciu, ale aj zdieľať rovnaké auto počas víkendu s výborným jazdcom, fabrickým pretekárom BMW v DTM, Joelom Eriksonom. Bolo skvelé, že od začiatku víkendu sme patrili na čelo pola. Každým výjazdom sme sa uberali správnym smerom a piatkové tréningy som zakončil celkovo najrýchlejším časom dňa. V nedeľu sa dokonca zajazdil GT3-ový rekord trate, takže latka bola nastavená vysoko a uspieť znamenalo plne sa sústrediť, správne nastavovať auto, manažovať víkend a stratégiu, čo tím odviedol fantasticky. Joel rovnako ukázal svoje kvality a tvorili sme veľmi harmonickú posádku. Po skvelých súbojoch a napínavých pretekoch to bol veľmi úspešný víkend. Z celkového druhého miesta, na ktoré sa nám podarilo krvopotne prebojovať, sme mali všetci radosť a poriadne nás to motivuje do ďalších pretekov. Na obligátnu otázku, či sa dá podržať Eau Rouge naplno, ti musím povedať, že v kvalifikácii a pár kôl v pretekoch mi to vyšlo. Vraví sa: “Kamarát, ktorý ti povie, že Eau Rouge sa dá ísť naplno, nie je tvoj kamarát.” :) Prejazdová rýchlosť 250 km/h spravila na chvíľu z toho obrovského auta býčie rodeo, ale takéto výzvy milujem.

Na posledných pretekoch Veľkej ceny Slovenskej republiky na okruhu Slovakia Ring ste si v identických autách so Štefanom “Štofim” Rosinom proti sebe solídne zapretekali. Videl som tvoj onboard, všetko pôsobilo veľmi rutinne, bezmála až pokojne. Alebo je ten pokoj klamlivý?

Bolo to rovnaké BMW M6 GT3 s V8 Biturbo motorom o sile 585 koní. Faktom je, že toto auto je doslova zviera. Za tie roky som sa však naučil byť aj v napínavých momentoch pokojný a udržať si koncentráciu. Ťažko sa predbiehalo, po štarte sa hneď dostal vpred a pekne si to strážil. Preteky boli dlhé, preto nebolo treba panikáriť. Neskôr sa mi podarilo získať pozíciu naspäť, takže sme si to užili obaja. V ten víkend bolo poriadne teplo a v BMW M6 GT3 bez klimatizácie, to bolo na hranici neskolabovať. Slovakia Ring je rýchla trať, napríklad druhá zákruta sa prechádza v rýchlosti cez 230 kilometrov za hodinu. To sú pre mňa príjemné momenty, no vyžadujú si stopercentnú koncentráciu.

Pri tejto téme môžeme ešte chvíľu zostať. Čo všetko robíš pre svoju fyzickú silu a mentálnu odolnosť?

Som mladý človek plný sily, no napriek tomu mám každý deň nejakú športovú aktivitu. V Banskej Bystrici trénujem s Jurajom Moravčíkom a Romanom Švantnerom. Po mnohých sezónach a zimných prípravách sme vytvorili systém prípravy, ktorý funguje, dovolím si tvrdiť, na úrovni zahraničných tréningových centier špecializovaných na prípravu top svetových jazdcov. Musíš byť ľahký, čím pomáhaš autu a silný a vytrvalý, pretože bez posilovačov vydržať celý pretekársky víkend nie je jednoduché. Zvládnuť sa to dá, ale akonáhle začne jazdca bolieť krk, ramená, nohy a iné, prestáva sa stopercentne sústrediť a prichádzajú drobné chyby. Netrafíš apex v 160-ke na centimeter presne, brzdný bod z 260-ky a zistíš, že niekde sa tam na trati ešte povaľuje pár desatiniek sekundy. Keď majú byť všetky moje, musím byť fit. Extrémne teplo nepohode a chybám nahráva, preto mávam rôzne mentálne a fyzické cviky aj v saune. Už je to rok, čo som k tomu pridal aj otužovanie v ľadovej vode. Každé ráno ide v sprche kohútik smerom k čo najstudenšej vode a podľa možností vyhľadávam raz za týždeň horskú vodu s asi 10-stupňovou teplotou. V zime pri mínus 7 stupňoch má voda čosi nad nulou, v spojení s rozbíjaním ľadu na povrchu mi to k zdraviu pridáva aj pocit ďalšej výzvy. Mentálna príprava je samostatná téma. V zahraničí som sa naučil, aké dôležité je pre športovca sebavedomie a duševný pokoj. Mentálne schopnosti sú v športe veľmi dôležité, myšlienky majú magickú moc.

Určite nie som sám, kto je vďačný za tvoje spolukomentovanie v štúdiu F1. Kombinácia melódie stredoslovenského prízvuku a kompetentného výkladu má svoje čaro. Na viacerých tratiach F1 si sám jazdil, mám to rád, keď ideš do detailov.

Ďakujem. Nie som profesionálny komentátor, na to je Števo Eisele. Ja sa snažím, ako hovoríš, ponúknuť divákom pohľad spoza volantu, predovšetkým z tratí a situácií, ktoré som ako pretekár zažil. Formula 1 má široké divácke spektrum. Niekto si ju zapne prvýkrát, niekto len v nedeľu o 14:00 a niekto ňou žije doslova celý rok. To, že si pri nej niektorí príjemne zdriemnu, neberiem osobne :)

Filozofická otázka. Čo hľadá Richard Gonda ako pretekár? Uznanie alebo…?

Pocit zadosťučinenia po dobre odvedenej robote. Súťaživosť ma motivuje k perfekcionizmu. Keď vieš o rezervách a nesnažíš sa ich vyplniť, tak nemôžeš byť spokojný.

Na nedostatok práce sa nemôžeš sťažovať. Nasledujúcich 10 dní tvojho kalendára je vyplnených termínmi na Slovakiaringu, F1 štúdio Budapešť, Nürburgring a belgické Spa-Francorchamps. Prakticky hneď nato talianska Monza a potom Barcelona. Tak pridaj, Richard!

Spoľahnite sa!

Ďakujem za rozhovor.

Michal „Mike“ Krasňanský 

Motoršport je vďaka otcovi neodmysliteľnou súčasťou jeho života odmalička, detské vnímanie prešlo časom až do takmer filozofického výkladu. Už viac ako 20 rokov preteká v motokárových pretekoch a seriáloch v Rakúsku, Nemecku a Taliansku. Svoje nadšenie preniesol aj na Slovensko, halovým motokáram dal salónovú podobu a budúcim pretekárom otvoril rozhľad a cestu k celosvetovej sérii SWS. Momentálne jazdecké a duševné uspokojenie nachádza ako jazdec v cupových pretekoch Inter Cars MX-5 Cup. Roky pracuje v službách známej mníchovskej automobilky, je otcom dvoch detí a milovníkom espressa.