Zdá sa mi, že manažéri v Mercedese sa idú zblázniť z toho čo sústavne vymýšľajú ľudia v Mníchove. Tí v BMW majú zas slabý spánok z nápadov v Štuttgarte. Boli časy, keď bolo ľudom v MB jedno, že existuje Compact a X6. V Mníchove zas nikoho netrápilo, že je tu trieda A, B, a V. To boli časy, keď každá značka mala svoj štýl, tvár, argumenty a klientelu... Iste, časy sa menia. Musia sa. No až takto sa iste nemuseli, hlavne pre BMW nie.

 

Dnes? Nemôžem sa zbaviť dojmu, že jediné, na čom záleží je predaj. Stále viac (čohokoľvek). Ideálne by bolo súpera utopiť v lyžičke vody, teda nemať ho. Som si istý, že tak nerozmýšľajú všetci zástupcovia oboch značiek, no obávam sa, že väčšina manažérov určite. A práve tí formujú budúcnosť a pre nás už aj súčasnosť oboch klenotov automobilového sveta. V Štuttgarte sami seba presvedčili, že bez typu GLC to už nepôjde a Mníchov sa utvrdil v tom, že okrem 6 GranCoupé BMW nemá šancu ani bez predokoliek či minivanov. Čokoľvek má jeden musí mať aj druhý. Už sa neviem dočkať, keď Mercedes začne robiť motorky a BMW sa pustí do autobusov a nákladiakov. Nech žije biznis!

BMW a predokolky? Morálne som sa nad tým povzniesol už dávno, ak by jazdili podobne ako dokážu robiť Mini. Ale vlaste, ani všetky Miňasy nejazdia skvelo, viď Coutryman a Paceman. Ale ok, veď to sú autá pre celkom iné účely, nie jazdný zážitok. No pri Active Toureri je toho na mňa akosi priveľa. Predný pohon a "nutnosť" mať trojvalce, povedzme, chápem. Je to predsa MPV. Vlastne moment? BMW minivan? To je na čo dobré? Že BMW doposiaľ nemalo rodinné autá? A čo sú potom MINI Coutryman, BMW 3 a 5 Touring, X3, X4, X5 a X6? Uniká mi niečo? 

 

BMW vyrába MPV a, samozrejme, ani toto auto neobíde vzletný slogan Radosť z jazdy. No kto má s týmto útočiť na zákruty? Mamina s autom plným deciek, alebo nákupov? Kto to má naháňať z križovatky, či na diaľnici? Situovaní dôchodcovia? Lebo minimálne verzia BMW 225i je určená práve na to, čo s týmto druhom karosérie nedáva zmysel. Parametre tohto autá sú prakticky zhodné s ostrými verziami Opel Zafira OPC a Meriva OPC. No v Russelsheime už v minulom desaťročí prišli na to, že nacapiť OPC na všetko čo vychádza z továrne s bleskom v kruhu tiež nedáva zmysel. Ľudstvo také autá prosto nepotrebuje. Iste, toto nie je verzia M, ani M Performance. Už len tie by nám chýbali. No v BMW je asi veľa dôležitých ľudí presvedčených, že im to bude fungovať. Silný minivan za nehorázne peniaze. Prečo by mal? Nuž predsa, lebo je prémiový. Rád vám ho teda podrobne predstavím. Už netreba čítať, stačí si spustiť videotest...

BMW 225i Active Tourer F45
rok výroby 2015
 

PLUSY:

+ priestrannosť vnútri,
+ variabilita interiéru, delenie zadnej lavice 40/20/40,
+ sklápateľné aj spolujazdcové sedadlo,
+ výkonné brzdy,
+ nadpriemerné jazdné vlastnosti,
+ asi jediné v kategórii s aktívnym pružením a športovým riadením.

     

MÍNUSY:


- vysoká cena (základ aj príplatky),
- dizajn (špeciálne predku),
- ergonómia 
 (nepohodlné, krátke sedadlá, Headup displej nízko)
- vysoká spotreba 
  (výrobca 5,9 l, test. trasa 7,2 l, test 9 l/100 km),
- lacná imitácia dreva,
- už poškriabaný klavírny lesk,
- tvrdý, športový podvozok,
- veľký polomer otáčania,
- motor rýchlejší než podvozok,
- zadný stierač opačne.

BMW 225i Active Tourer rok výroby 2015
Motor:

prepĺňaný radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1998 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 94,6 x 82 mm, kompresný pomer 10,2:1, max. výkon 170 kW (231 k) / 4750 - 6000 ot, max. krútiaci moment 350 Nm / 1250 ot, litrový výkon 85 kW (115 k) / l. Emisná norma EURO VI

Pohon: automatická 8-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu vlečená s torznou priečkou, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, ESC, elektrický posilňovač riadenia EPS.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17",
pneu 205/55 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4342 x 1 800 x 1 584 mm, rázvor 2670 mm, objem kufra - 468 - 638 l, nádrž 51 l, pohotovostná hmotnosť - 1 430 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,9 l/100 km, výkonová hmotnosť 8,4 kg/kW, reálna spotreba (kombinovaná): 7,2 l/100 km

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 240 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,6 s

Cena:

verzia 218i - od 26 800 €,

testovaná verzia 225i - od 37 800 €.

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

BMW 2 Active Tourer je jedno z áut, na ktoré som bol zvedavý už len z princípu. Hoci som k nemu pristupoval úplne bez predsudkov, jedna vec ma naozaj zarazila už pred testom a tou bola cena. 54 500 € je brutálne veľa za takéto auto, ale je to BMW tak som si vravel, že bude luxusné, plné vychytávok a navyše s dobrým audiom, tak hádam za tie peniaze stojí. No nestojí. Ponúkané systémy totiž nefungujú tak dokonale, ako sme zvyknutí z iných BMW. Jazda s 2 Active Tourer je trochu metúca. Auto je široké a pôsobí stabilne. Logicky by malo byť pohodlné, no je relatívne tvrdé, čo spôsobili zrejme runflat pneumatiky. Mimo mesta totiž malo tendenciu ponúknuť plavnú jazdu. Verzia 225i nedáva veľmi zmysel. Má naozaj dosť sily, no športové auto nikdy nebude. Predným náhonom navyše stratilo na obratnosti. Tam, kde sa bežne točím s BMW 3 Touring na jeden krát som si s 2 Active Tourer musel cúvnuť. Pritom je kratší! So slabším motorom by to mohlo byť pomerne príjemné auto na každý deň. Úprimne však, neviem pre koho je. Má byť určené mladým rodinám s deťmi. Tým by poslúžila aj 3-ka Touring. Ďalšou cieľovou skupinou majú byť aktívni, športujúci ľudia. OK, po sklopení zadných sedadiel zrejme ponúkne dosť miesta trebárs aj na bicykel. Napadlo mi, že auto je relatívne široké a možno by mohlo odviezť aj tri detské sedačky vedľa seba. No isofix je iba na dve, takže toto tiež nebude argument.