Jaguar XK

Pri tomto aute sa mi potvrdilo staré známe a pravdivé porekadlo: sú autá a AUTÁ. A hádajte, kam patrí tento modrý Jaguar? Hneď na úvod sa musím priznať: nemyslel som si, že iXKáčko zanechá vo mne až taký dojem. V mojich očiach to bolo prerastené, silné a sterilne pôsobiace kupéčko, ktoré vo mne nevzbudzovalo žiadne extrémne emócie ani nadšenie. To bolo ale ešte pred samotným testom, skutočnosť bola nakoniec kruto iná.

Prvé prekvapenie ma čakalo hneď pri preberaní auta. Už z diaľky na parkovisku na mňa "kričalo" svojím vzhľadom a velkosťou. V skutočnosti je to VEĽKÉ auto, oveľa väčšie ako sa zdá v katalógu (ten som mal prelúskaný už niekoľko dní vopred). Na dĺžku má skoro toľko, čo posledná generácia Mercedes triedy E a na šírku ešte o 7cm viac! A to sa stále bavíme o dvojdverovom kupé...

Inak, ak sa vám zdá, že krivky tejto šelmy sú podobné krivkám z dielní Aston Martin, nemýlite sa. Majú totiž spoločného designéra. Je ním pán menom Ian Callum a ten navrhol nielen Jaguar XK ale aj ďalšie prekrásne stroje ako Aston Martin DB7 a Vanquish. (Prvá generácia XK dokonca zdieľa s DB7 rovnakú podvozkovú platformu). A ešte jeden detail: predná maska nášho XK je odkazom na legendárny Jaguar E-Type prvej generácie, tvar ich masiek je takmer identický.

Zvuk tohto auta vám pohladí dušu a zároveň naženie zimomriavky... kedykoľvek a kdekoľvek.

Bezrámové okná sú presne to, čo na takomto aute nesmie chýbať. Nájdete ich aj tu spolu s efektným dovretím á la trojkové coupé od BMW. Dvere sú samozrejme úmerne veľké proporciám auta, ale manipulácia s nimi je bezproblémová. Netrpezlivo teda sadám dovnútra a kreslá, pardón, sedadlá ktoré nachádzam v kabíne má príjemne prekvapia. Pohodlím sa totiž vyrovnajú tým, ktoré za príplatok nájdete v novom BMW 5 (v ten deň som mal možnosť šoférovať presne také). Interiér je odetý do svetlej kože a veľmi, naozaj veľmi ocenujem vkus človeka čo objednával tento konkrétny kus - nenájdete v ňom žiadne drevo ale len leštený a perforovaný hliník (je to hliník, žiadna plastová atrapa). Presne ako v pravom GT!

Volant, sedačky, posed, pedálová skupina, to všetko je bez výčitiek. Správnu polohu si musí nájsť skutočne každý. Už tu si začnete uvedomovať že toto je pohodlné a luxusné GT, nie ortodoxný športiak. Ešte stále ale neprišiel TEN moment - prichádza až po stlačení tlačidla "Start Engine" na palubnej doske. Objem 4.2l a 8 valcov do V sa postará o nezabudnutelný akustický zážitok už na voľnobehu. Konštruktéri totiž naladili motor a výfukové potrubie excelentne, patrí im naša poklona a vďaka. Zvuk ktorý toto auto vydáva, vás v žiadnom prípade neobťažuje, je príjemný v celom spektre otáčok a stále vám dáva najavo silu a majestátnosť motora pod kapotou. Nie je ani prehnane utlmený, dokonca je navonok veľmi dobre počutelný, takže užiť si ho môžu aj ďalší účastníci cestnej premávky (stále sa bavíme o decentnom a ušlachtilom zvuku veľkoobjemového motora, nie zvuku vytunenej škody 120...).

<p>Interiér je útulný a pohodlný, všetko je tam, kde má byť.</p>

Samotná jazda sa dá opísať ako pohodlné plavenie sa krajinou. Tento komfort má na starosti elektronicky riadený podvozok CATS (sériová výbava). Dokáže sa teda prispôsobiť požadovanému štýlu jazdy. 6. stupňový automat radí plynulo (má aj športový režim) a keď sa vám chce hrať, môžete využiť pádla pod volantom. Apropo, toto je snáď jediný automat, na ktorom som kedy jazdil, čo pri preradovaní dáva medziplyn! UAU! Zvlášt pri agresívnejšej jazde vám príde na um staré známe a časom overené "objem ničím nenahradíš". Kedykoľvek to vodič potrebuje, má dostatok výkonu a krútiaceho momentu na čokolvek. Ja len pevne dúfam, že nikoho nikdy nenapadne dať do auta ako je XK dieselový agregát. Ja viem, vo svete je teraz taká divná móda (viď Audi R8), ale toto snáď nikto z nás nechce, že?

Ak by sa predsa len niekomu málil ten výkon ktorý štandardné iXKá ponúka, Jaguar má riešenie: verzia XKR. Ide o ten istý motor, avšak už  dopovaný kompresorom. Výkon je krásnych 416 konských síl a krútiaci moment 560 Nm. Odlišností je potom viac, napríklad šmrncovný "R interiér" ďalej "R exteriérový paket" a nakoniec výkonné "Jaguar R brzdy" ktoré sa dajú nahradiť príplatkovými ešte výkonnejšími brzdami "Alcon R performance braking system".

Jaguar XK je mimochodom prvé auto na svete, ktoré prinieslo do bežnej premávky systém Pedestrian Contact Sensing. O čo ide? V podstate ide o doteraz najlepšiu ochranu chodcov pri čelnom náraze do chodca.  Vtedy auto pootvorí prednú kapotu aby tak stlmilo náraz (preto sa aj kapota otvára opačne ako na bežných autách). Ďalšia milá vec je samotný kľúč, teda to, čo ho nahradilo. Ide o "Smart Key System" podobný tomu, aký už dnes ponúkajú aj iné značky, avšak tento sa nikam nestrká (áno, viem, aj to tu už bolo :-). Iba ak ho potrebujete doplniť energiou, dáte ho do malej nabíjačky pod lakťovou opierkou. Milé a praktické.

Audio je už v základe na vynikajúcej úrovni, avšak, ako pri všetkom, Jaguar aj tu ponúka možnosť upgrade. Konkrétne kompletnú zástavbu od prestížnej značky Bowers & Wilkins. Môžem vám ale garantovať jedno, v tomto auto bude hudba to posledné čo vás bude zaujímať. Tá skutočná hudba ide totiž spod kapoty.

 

Tak ako som napísal na začiatku, Jaguar XK zanechal vo mne skutočne silný dojem, ale nenapísal som tú najhlavnejšiu príčinu. A tou je univerzálnosť a každodenná použitelnosť tohto auta. Je to doslova auto na každý deň a každú príležitosť. Po veľmi krátkom čase som si už ani neuvedomoval že sedím v kupé a nie v osobáku. Nemusel som totiž robiť žiadne kompromisy: pri nastupovaní, šoférovaní alebo ani v prípade, ak som potreboval niečo naložiť do kufra. Tak dokonale sa vám prispôsobí. Ak teda hľadáte auto pre dvoch, máte naň vyšší rozpočet a nechcete jazdiť na masovke, toto môže byť voľba pre vás.

 

Za zapožičanie ďakujeme firme T.O.P. AUTO Slovakia a.s., autorizovanému importérovi značky Jaguar.

Najlepší hudobný nástroj na svete

Zdvihový objem (ccm): 4196
Počet valcov / ventilov: 8/32
Maximálny výkon (kW / ps): 219 / 300
Maximálny krútiaci moment (Nm): 411
Maximálna rýchlosť (km/h): 250 (el. limitovaná)
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 17.1, 8.1, 11.3
Prevodovka: automatická, 6 stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1595
Rozmer pneu: 19"-20"
Cena (Sk, Euro): 2.629.939,- (87.298,-)
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 32 obrázkov