Kupé je naozaj veľmi fotogenické.

Sedan, kombi, kupé a kabriolet patria do rovnakého radu a teda mohli by sme očakávať, že budú v podstate rovnaké. Rozlíšiť ich na prvý pohľad v podstate vôbec nie je ťažké. BMW pôvodne kupé a kabriolet vyvíjalo ako samostatný rad 4. Neskôr však automobilka zmenila plány a začlenila ich do radu 3. O jedno číslo vyšší rad vznikol až o generáciu neskôr.

Prvým rozdielom v porovnaní so sedanom a kombi je dátum uvedenia na trh. Kým výrobca začal generáciu E9X odhaľovať v marci 2005, kupé prišlo na trh až v septembri 2006. Záujemcovia o kabriolet museli čakať až do marca 2007.

Už v marci 2010 bavorská automobilka predstavila facelift. V tomto prípade však došlo iba k miernym zmenám. Výrobca revidoval predný a zadný nárazník spolu so svetlami a mriežkami chladiča. Drobné kozmetické zmeny nastali aj v interiéri.

Napriek tomu, že kupé a kabriolet sa z môjho subjektívneho hľadiska vyznačujú veľmi dobrým dizajnom, nikdy nezískali významnejšie ocenenie. Na druhej strane však treba povedať, že získali niekoľko ocenení najmä od nemeckých žurnalistov.

Elektrohydraulické otváranie strechy trvá 22 sekúnd.

Dizajn a „wau“ efekt

Dizajn verzie kupé a kabriolet je na prvý pohľad do značnej miery odvodený od sedanu. Ide však len o zdanie. Musíme myslieť na to, že v tomto prípade ide o výrazne športovejšie zameranie. Nasvedčujú tomu aj rozmery.
Všetky štyri variácie majú rovnaký rázvor, ktorý predstavuje 2760 mm. V porovnaní so sedanom je E92/E93 dlhšia o 49 mm (4580 mm), užšia o nepatrné 4 mm (1985 mm) a nižšia. Kupé na výšku meria 1395 mm a kabriolet len 1384 mm. Ak k zmeneným proporciám pripočítame dlhšiu kapotu, veľké bezrámové dvere, vyššiu líniu okien a iné svetlá, dostávame sa k naozaj dynamicky pôsobiacemu autu.

Interiér však v tejto oblasti mierne zaostáva. Ako prvé však určite každého oslovia vynikajúce sedačky. Po nastúpení vás auto celkom dobre obklopí a pohltí. Prístrojová doska je takmer štandardná. Keď sa však v aute porozhliadnete, zistíte, že predsa len obyčajný rad 3 to nie je. Vzadu je pre pasažierov pripravená len dvojica rovnako pohodlných sedadiel. Na moje prekvapenie BMW pripravilo pre nohy zadných cestujúcich pomerne dostatok priestoru. V kupé by som ho možno očakával menej.

BMW záujemcom o kupé a kabriolet ponúkalo tri základné farby (biela, červená, čierna), ktoré boli dokopy doplnené 24 metalízami.

Rad 3 s označením E92 a E93 pôsobí na okolie veľmi pozitívne aj napriek tomu, že ich vzhľad už má nejaký ten rok za sebou. Pokiaľ auto nemá nudnú farbu, ktorá ho robí neviditeľným, prepožičia vám celkom zaujímavý imidž. Na druhej strane, kupé nie je auto, ktoré by nevyhnutne priťahovalo pozornosť všetkých okoloidúcich.

Jazda a jazdné vlastnosti

Jazda v tomto aute je jednoducho vynikajúca. Sedieť za volantom s príjemne tuhým posilňovačom je jednoducho radosť. Opäť sa netreba obávať pohonu zadných kolies. Povedal by som, že xDrive môže tomuto dobre naladenému stroju len zobrať časť hravosti. Áno, v prípade snehu a ľadu, môže zadnokolka zaznamenať problémy, ale DTC zvláda drvivú väčšinu situácií úplne bez problémov.

V prípade kupé a kabrioletu však treba počítať s tvrdším podvozkom ako v prípade sedanu a kombi. Na jednej strane takto získavate lepšie jazdné vlastnosti v zákrutách, no prejazd nerovnosťami je nepríjemný. Ak navyše trafíte poriadnu jamu pocíti to vaša chrbtica a od podvozku sa ozve naozaj silná rana. Tento jav je silnejší v prípade, že jazdíte na pneumatikách typu run-flat.

BMW ponúkalo na výber 6 stupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku s možnosťou sekvenčného radenia od spoločnosti ZF. Manuál sa rovnako vyznačuje veľmi príjemným a tuhým radením. Automat je na tom už o niečo horšie. Na dnešné podmienky ide o mierne zastaranú prevodovku, ktorá bola OK možno pred desiatimi rokmi, no dnes už rozhodne nepatrí k najlepším.

Na trhu s jazdenými autami môžete dokonca nájsť kabriolet alebo kupé aj s dvojspojkovým 7 stupňovým automatom. Táto voľba bola k dispozícii od septembra 2008 pre model 335i. V autobazároch je daná kombinácia zastúpená len veľmi zriedkavo.

Jazdné vlastnosti sú rozhodne silnou stránkou tohto auta.

Jazda. To je hlavný dôvod, prečo si kúpiť toto auto.

BMW 330d E92

Mnou testované BMW bolo vo výrobe od septembra 2006 do septembra 2009. Pod kapotou pracoval jednoducho vynikajúci trojlitrový preplňovaný radový šesťvalec s rozvodom DOHC. Maximálny naftový výkon 170 kW (231 k) leží pri 4000 otáčkach. Krútiaci moment až 500 Nm je k dispozícii od 1750 do 3000 otáčok!

Z 0 na 100 km/h to BMW s automatom zvláda za 6,7 sekundy. Maximálka je elektronicky limitovaná na hodnotu 250 km/h.

Výrobca udáva priemernú spotrebu 6,6 l/100 km. V meste rastie na 8,9 a mimo mesta klesá na 5,1 l/100km. Realita je samozrejme o niečo vyššia. Avšak spotreba tohto motora v pomere k jeho výkonu je vynikajúca. Mimo mesta som pri jazde na spotrebu dosiahol minimálne 5,7 l/100 km. Naozaj rýchle diaľničné presuny nie je problém zvládnuť so spotrebou 6,6 litra. Na okresných cestách teda R6 stačí niečo okolo 6 litrov. V meste však treba počítať so spotrebou atakujúcou 10 litrov. Priemerne som však dosiahol 7,5 l/100 čo je naozaj veľmi dobrý výsledok.

Naftový radový šesťvalec sľubuje vysoký výkon pri rozumnej spotrebe.

Ostatné motory

BMW svoj typ tradične vybavilo obrovským počtom motorov, medzi ktoré patria radové štvor a šesťvalce. K dispozícii boli tieto benzínové modely: 318i, 320i, 325i, 328i, 330i, 335i a M3. Naftové modely mali nasledovné označenia: 320d, 325d, 330d a 335d. Drvivá väčšina ponuky bola kombinovateľná s pohonom všetkých kolies xDrive. Výnimku tvoria 318i, 320i, 328i a 325d. Pre jednoduchšiu orientáciu v počte valcov je dobré zdôrazniť, že všetko s označením do 320 (vrátane) je štvorvalec a vyššie čísla predstavujú radový šesťvalec.

Štvorvalcové benzínové modely sú v ponuke len dva (318i a 320i). Zaujímavou voľbou z hľadiska výkonu a spotreby môže byť napríklad model 325i s rokom výroby po septembri 2007. Benzínová R6 dosahuje 160 kW (218 k). Benzínové maximum predstavuje (okrem M3) model 335i s výkonom 225 kW (306 k).

Naftové štvorvalce sľubujú nízku spotrebu. V tomto prípade by som však radšej pod kapotou mal ešte o dva valce navyše. Spotreba je síce mierne vyššia, no radosť s jazdy stúpa oveľa prudšie. Model 330d je naozaj dobrou voľbou. Najviac z naftového motora dostane model 335d, ktorý dosahuje 210 kW (286 k).

Ponuka benzínových motorov

Model Objem (cm3) Počet valcov Výkon (kW/k) Výroba
318i 1995 4 105/143 od 3/2010
320i 1995 4 125/170 od 9/2007
325i 2497 6 160/218 9/2006- 9/2007
325i 2996 6 160/218 od 9/2007
330i 2996 6 200/272 9/2006- 9/2007
330i 2996 6 200/272 od 9/2007
335i 2979 6 225/306 9/2006- 3/2010
335i 2979 6 225/306 od 3/2010
M3 3999 8 309/420 od 9/2007

Ponuka naftových motorov

Model Objem (cm3) Počet valcov Výkon (kW/k) Výroba
320d 1995 4 130/177 9/2007- 3/2010
320d 1995 4 135/184 od 3/2010
325d 2993 6 145/197 9/2007- 3/2010
325d 2993 6 150/204 od 3/2010
330d 2993 6 170/231 9/2006- 9/2008
330d 2993 6 180/245 od 10/2008
335d 2993 6 210/286 od 9/2006

Interiér odoláva času veľmi statočne.

Najčastejšie poruchy


Pri kúpe jazdeného auta tejto kategórie si vo všeobecnosti treba uvedomiť fakt, že ide o jazdené auto, ktoré pred niekoľkými rokmi stálo v závislosti na výbave približne 40 000 eur. Ak teda narazíte na kus, ktorý má podozrivo nízky počet najazdených kilometrov, máte vysokú šancu, že ide stočené auto. Dovolím si tvrdiť, že len mizivé percento ľudí si kúpi takéto auto preto, aby na ňom ročne najazdilo 10- 20 tisíc kilometrov.

BMW v roku 2012 vyhlásilo zvolávaciu akciu, ktorá sa dotkla aj BMW 3 E92/93 modelových rokov 2007 až 2012. Problém v tomto prípade spôsobovala riadiaca jednotka posilňovača riadenia, ktorej nesprávna činnosť mala za následok jeho znefunkčnenie. Pri kúpe vozidla je teda vhodné zistiť či predchádzajúci majiteľ absolvoval túto zvolávaciu akciu.

V prípade kupé je veľmi častou poruchou nedoliehanie okien na dverách. Mohol som sa o tom dokonca sám presvedčiť. Tento nedostatok spôsobený zatváraním dverí chytením za sklo spôsobuje veľmi nepríjemný aerodynamický hluk pri vysokých rýchlostiach.

Medzi menej významné poruchy patrí poškodené sklo od kamienkov, nefunkčná parkovacia brzda vo vozidlách s automatickou prevodovkou alebo zahmlievajúce sa svetlá.

Pozor si treba dať aj na stav brzdového systému, ktorý môže často vykazovať znaky opotrebenia najmä v prípade silnejších modelov.

Benzínové motory patria k tým spoľahlivejším. Občas sa môžu vyskytnúť problémy so vstrekovačmi. Poruchy nespôsobuje ani variabilný zdvih ventilov. Pri väčšom počte najazdených kilometrov sa môžu vyskytnúť problémy so zapaľovacími cievkami.

Naftový šesťvalec s označením M57 bežne trpí na poruchy snímača hmotnosti vzduchu a vstrekovačov. Agregát rovnako občas postihnú popraskané sacie potrubia, problémy s medzichladičom alebo nedostatočná kompresia vo všetkých valcoch.

Naftový štvorvalec s označením N47 môže v niektorých prípadoch priniesť nepríjemné problémy s reťazovým rozvodom, ktorý mal byť pôvodne „celoživotný“. Výrobca teda nepočítal s možnosťou jeho výmeny a aj preto prvok umiestnil úplne do zadnej časti motora. V prípade potreby výmeny reťaze je teda nutné vybrať celý motor. Oprava patrí medzi nákladné záležitosti. BMW okrem toho od roku 2006 vybavovalo všetky naftové modely aj filtrom pevných častíc.

Bežné poruchy Menej časté poruchy
Nedoliahanie okien na dverách Nefunkčná parkovacia brzda (automatická prevodovka)
Opotrebované brzdy Problém so vstrekovačmi (benzínové motory)
Poškodené sklo od kamienkov Problém so zapaľovacími cievkami (benzín + vyšší počet km)
Zahmlené svetlá Nedostatočná kompresia vo vlacoch (naftová R6)
Nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (naftová R6) Poruchy reťazového rozvodu (naftová R4)
Popraskané sacie potrubia (naftová R6) Nefukčný posilňovač riadenia (riadiaca jednotka)

Nastupovanie a vystupovanie po čase poškodí kožu na bočnom vedení sedadiel.

Dobrá kúpa?

Kúpiť/nekúpiť?

Rozhodne áno! Kupé BMW radu 3 E92 vám prinesie toľko radosti z jazdy, koľko by ste u väčšiny áut hľadali márne. Ide však o BMW, takže treba myslieť na to, že servis je v tomto prípade drahý.

V základnej výbave nájdete klimatizáciu, elektrické ovládanie okien, armádu airbagov, multifunkčný volant potiahnutý kožou, kontrolu stability DSC vrátane DTC, xenónové svetlá alebo audiosystém so šiestimi reproduktormi.

Nemecký cenník z roku 2008 hovorí o tom, že nové kupé v tom čase stálo od 33 200 do 48 400 eur. Samozrejme, to boli len základné ceny, bez doplnkovej výbavy. Pre tieto autá nebol problém dostať sa v konečnom zúčtovaní štedrých príplatkov aj cez 85 000 €, čo bolo podstatne viac než stála základná verzia BMW M3 E92 (cca 71 000 € vtedy). Dnes môžete toto BMW kúpiť už od 11 tisíc eur. Najlepšie kusy dosahujú aj cenovku 30 tisíc eur.

TopSpeed verdikt pre jazdené kupé BMW radu 3 E92: ODPORÚČAME!