Mercedes-Benz ML pred časom oslávil okrúhlych 20 rokov. Práve tento typ odštartoval éru masového nadšenia pre veľké luxusné SUV. Z Nemcov nasledovalo BMW X5 a Porsche Cayenne. Dnes si predstavíme druhú generáciu tohto priekopníka, známu pod interným označením W164, ktorú vyrábali od r2005 až do r2011. Toto elegantné SUV do testu zapožičala spoločnosť AAA Auto

Mercedes ML W164 disponuje širokou škálou pohonných jednotiek. Zákazník si mohol nové auto nakonfigurovať podľa vlastných potrieb. A práve výbava je jedným z faktorov, ktorý výrazne ovplyvňuje cenu jazdených kusov.  

Druhú generáciu si s jednotkou isto nepomýlite. Podobné majú akurát skosenie posledného bočného skla. A to je akurát všetko. Exteriér v r2005 podstatne omladol. Skôr si "emelko" pomýlite s trochu menšou Kiou Sorento z tej doby.

 

Veľkým plus bolo, že príchodom druhej generácie odstrčili malé štvorvalce a pod kapotu sa nasťahovali 6- a 8-valce. Zatiaľ čo predchodca mal ešte rámovú konštrukciu, pri W164 by ste ju hľadali márne. Samonosná karoséria sa podpísala na vyššej úrovni pasívnej bezpečnosti. MLko vyrábali v americkej Tuscaloose. 

Dizajn

O dizajn sa postarali Steve Mattin a Peter Pfeiffer. Auto predstavili na autosalóne v Detroite v r2005. Pre Európanov na autosalóne v Ženeve. Na rovnakej platforme je postavený aj väčší model GL, a to už je teda riadny mastodont. 

 

Dizajn auta je veľmi podarený. Je síce konzervatívny a vo väčších mestách opozeraný, ale to by som v tomto prípade mínusom nenazval. Od oblého predchodcu sa tu k slovu dostali aj jemné hrany a ostrejšie krivky. Vo všetkých smeroch je od predchodcu väčší, čo je ako v meste, tak v teréne hendikepom. Pri pohľade spredu bije do očí rozmerná maska s horizontálnym členením a veľkou trojcípou hviezdou. Maske v hornej polovici prednej časti krásne sekundujú predné svetlá. 

 

Auto opticky nafukujú mohutné blatníky. V r2008 prišla modernizácia a zvonku auto prešlo viacerými zmenami. Medzi tie najväčšie patria mohutnejšia predná maska, tvar predných svetiel, zmenená grafika zadných svetiel a iný tvar spätných zrkadiel. Spätné zrkadlá mali vždy integrované smerovky. Pri modeli pred modernizáciou je ich veľkosť na také veľké auto nedostačujúca a veľmi slabo filtrujú mŕtvy uhol. 

 

Počas života prišli rôzne verzie. AMG, AMG Paket, OffRoad Paket, Edition 10, Grand Edition a mnoho iných. Preto sa nečudujte, že na ulici či v bazároch nájdete MLko v mierne odlišných kabátoch.

Keď otvoríte dvere, posadíte sa do vnútra a zavriete dvere, tak prídete na to, že sa dvere v porovnaní s konkurenciou obsluhujú podstatne ľahšie. Volant je štvorramenný, ale svojou veľkosťou trochu pripomína kormidlo. Keď si k tomu pripočítate aj komfortne naladený podvozok, budete mať pocit, že ste na lodi. 

 

Materiály v interiéri pôsobia veľmi kvalitným dojmom. Trochu viac sa však mohli pohrať s obloženiami dverí. Ako? Nižšie úrovne výbavy pred modernizáciou nemajú v okolí opierky na ruky a madla žiadne špeciálne čalúnenie. Rovnako, trochu fádne pôsobí aj palubná doska ako taká. Pred vodičom sa vyníma prístrojový štít so 4 analógovými ukazovateľmi a palubným počítačom v strede, ktorý ovládate na volante. Ovládanie palubného počítača alebo multimediálneho systému vo vyšších výbavách je o trošku menej intuitívne.  

Mercedes ML je naozaj veľké auto. Všetky modely majú pohotovostnú hmotnosť nad 2 tony. Rozmery sú 4780 x 1911 x 1779 mm. Rozmery sa trošku môžu líšiť u jednotlivých verzií. Autá s AMG paketom alebo samotná AMG verzia sú trošku väčšie. V interiéri je priestoru na rozdávanie. Batožinový priestor má objem 551 litrov a po sklopení sedadiel je objem 2050 litrov. Manipulácia so zadnými sedadlami je náročnejšia, keďže musíte zdvihnúť sedák. K veľkému plus radím aj možnosť vliecť brzdený prívesný vozík s hmotnosťou 3500 kg.

Jazda a jazdné vlastnosti

Prvé, čo ma pri prebratí Mercedesu zaujímalo, bolo, či to má na nápravách mechy, alebo klasické tlmiče s pružinami. Na jednej strane ma zistenie, že to je verzia s pružinami, potešilo, keďže sú menej nákladné na servis a údržbu. Na druhej strane som bol sklamaný, že si nevyskúšam Airmatic spred desiatich rokov. 

  

Keď sa prvýkrat posadíte za volant tohto Mercedesu, možno budete trochu v pomykove. Ak nie ste Mercedes pozitívni, chvíľku si budete musieť zvykať na združený prepínač svetiel a stieračov, nožno-ručnú brzdu, či volič automatickej prevodovky pod volantom. Nie je to nič strašné a za pár kilometrov si na to rýchlo zvyknete. 
 
Ako sa v tomto medveďovi jazdí? Vzhľadom na hmotnosť a veľkosť budí auto na ceste rešpekt, a tiež by malo budiť rešpekt aj vo vás voči ostatným autám. Auto je v úzkych uličkách ťažkopádne, ale doháňa to pri cestovných rýchlostiach. Na horších cestách či v teréne nádherne filtruje nerovnosti. Auto sa pri rýchlejšej jazde v zákrutách pre niekoho až vyslovene nepríjemne nakláňa, ale nie je to úplný limit podvozku.  
 
Spolujazdec vedľa vodiča pri jazde v teréne určite ocení mádlo na stredovom tuneli.

Keď sa prvýkrát posadíte za volant tohto Mercedesu, možno budete trochu v pomykove. Ak nie ste Mercedes-pozitívni, chvíľku si budete musieť zvykať na združený prepínač svetiel a stieračov, nožno-ručnú brzdu, či volič automatickej prevodovky pod volantom. Nie je to nič strašné a za pár kilometrov si na to rýchlo zvyknete. Veľmi priaznivo hodnotím celkové spracovanie interiéru, kedy ani pri prejazde terénom v interiéri nič nevŕzga. Ak áno, je to pre vás signál, že auto si počas svojho života prešlo krutým zaobchádzaním. Jediná výnimka je pri modeloch z prvých rokov výroby. 

 

Ako sa v tomto medveďovi jazdí? Vzhľadom na hmotnosť a veľkosť budí auto na ceste rešpekt a tiež by malo budiť rešpekt aj vo vás voči ostatným autám. Auto je v úzkych uličkách ťažkopádne, ale doháňa to pri cestovných rýchlostiach. Na horších cestách či v teréne nádherne filtruje nerovnosti. A to dokonca aj bez príplatkového vzduchového systému Airmatic. Auto sa pri rýchlejšej jazde v zákrutách pre niekoho až vyslovene nepríjemne nakláňa, ale nie je to úplný limit podvozku. Ale to pochopíte až po niekoľkých dňoch. Pri prvej jazde z toho možno budete trochu znechutení.

 

Čo by ste mali vedieť o Airmaticu? V podstate boli dodávané 2 verzie. Jedná bežná a druhá so spomínaným OffRoad paketom. Prvá verzia automaticky zníži svetlú výšku zo 181 mm na 166 mm pri 140 km/h. Auto sa potom automaticky zdvihne pri poklese rýchlosti pod 40 km/h. Pri jazde v teréne dokážete nastaviť svetlú výšku na 261 mm. V OffRoad Pakete sú na výber ďalšie režimy. Vtedy viete auto pridvihnúť o 30, 80 a 110 mm, čiže na konečných 291 mm. Všetky verzie Airmatic mali adaptívne plynové tlmiče so 4 stupňami tlmenia a k tomu ste si mohli priobjednať ešte 3 stupne tuhosti. Verzia bez Airmaticu má svetlú výšku 210 mm. 

 

Spolujazdec vedľa vodiča pri jazde v teréne určite ocení madlo na stredovom tuneli. Auto čo-to zvládne aj na nespevnenej ceste. Ak však plánujete časté výlety do terénu, zamerajte sa na verzie s tzv. OffRoad paketom. Tie majú okrem iného aj uzávierku diferáku a redukciu. Pri jazde z kopca poteší asistent zjazdu z kopca (DSR), ktorý funguje do 30 km/h. Ani bežné MLko sa v teréne nestratí. Brodivosť uvádzajú 50 centimetrov. Nie je to veľa, tak akurát. 

Motory a prevodovky

Paleta motorov bola veľmi rozsiahla. Nič iné ako 6-valce a 8-valce nehľadajte. A je to jedno, či benzín, či diesel. Najmenší benzínový motor je 6 valcový 3,5 liter s 272 koňmi. Nasleduje V8 s piatimi litrami pod označením ML500 s 306 koňmi pod kapotou. Po modernizácii by ste pod týmto označením našli o jeden politrák väčší motor s 388 koňmi. A to ešte nie sme na vrchole. Na tróne sedí už tradične verzia AMG. A nie jedna, ale rovno 2. Sú to kusy so 6,3 litrovým motorom a dokonca s rovnakými parametrami. Hlavným rozdielom je maximálna rýchlosť. Čo sa týka spotreby, tak najslabší motor spotrebuje dlhodobo 13 litrov benzínu, pri prerábke na LPG si pripočítajte 2-3 litre plynu. Väčší päťliter zožerie 15 litrov benzínu a pri prerábke na plyn počítajte s 18-20 litrami. 

 

ML500 po modernizácii je na tom spotrebou približne rovnako.Pri AMG verzii počítajte s priemernou spotrebou a s využívaním potenciálu na 20+. Pri benzínových motoroch podotknem, že existovala aj hybridná verzia ML450 s benzínovým motorom. Predstavili ju v r2009 a kombinovaná spotreba sa mala pohybovať na hranici 10 litrov. Predalo sa ich minimum a na trhu jazdeniek sa takmer nevyskytujú, keďže boli primárne určené na trhy za oceánom. 

 

Model Objem (cm3) Výkon (k) Krútiaci moment (Nm/ot.min) Maximálna rýchlosť  (km/h) Zrýchlenie (s) Rok výroby
ML350 3498 272 350/2400-5500 225 8,4 2005-2011
ML500 4966 306 460/2700-4250 240 6,9 2005-2008
ML500 5461 388 530/2800-4800 250 5,8 2008-2011
ML63 AMG 6208 510 630/5200 250 5 2006-2011
ML63 AMG V-max

 

6208

 

510

 

630/5200

 

275

 

5

2007-2010

Pri prvom letmom pohľade na tabuľku sa môže zdať, že naftových motorov je podstatne viac. Nie je to úplne pravda. Ak by som ich mal rozdeliť úplne primitívne, tak v eMeLku nájdete šesťvalcový trojliter vo viacerých výkonnostných verziách a počas rokov bol známy pod rôznymi číselnými označeniami. Roky výroby niesli aj softvérové aj hardvérové zmeny. Výkon siahal od 190 k až po 231 k. Spotrebovo sú na tom približne rovnako. Priemerne žerú 10-11 litrov, ale ak s tým plánujete jazdiť výlučne po meste, tak počítajte s 12-14 litrami na 100km.

 

Inou kategóriou sú modely 420/450 CDI. Tam už je osem valcov. Rovnako ako u predchodcu, W163, aj tu V8 neboli extra spoľahlivé. Ponúkajú síce krásne parametre na papieri a aj pekne sa s nimi jazdí, ale servis vás s vysokou pravdepodobnosťou zruinuje.

 

Priaznivcov manuálnych prevodoviek hneď sklamem. Táto generáciu už nemala tento šoférsky prívetivejší druh. Jediné, čo si môžete v eMeLku kúpiť, je automat 7G Tronic. Pri jazde si musíte uvedomiť, že ide o konštrukčne staršiu prevodovku, a preto jej manuálne preradenie pri športovejšej jazde trvá. Pri bežnej komfortnej jazde radí veľmi príjemne. 

Model Objem (cm3) Výkon (k) Krútiaci moment (Nm/ot.min) Maximálna rýchlosť (km/h) Rok výroby
ML280 CDI 2987 190 440/1400-2800 205 2005-2009
ML300 CDI 2987 190 440/1400-2800 205 2009-2010
ML300 CDI 2987 204 500/1400-2800 210 2010-2011
ML350 Bluetec 2987 211 540/1600-2400 210 2009-2011
ML320 CDI 2987 224 510/1600-2800 215 2005-2009
ML350CDI 2987 224 510/1600-2800 215 2009-2010
ML350 CDI 2987 231 540/1600-2400 220 2010-2011
ML420 CDI 3996 306 700/2000-2600 235 2005-2009
ML450 CDI 3996 306 700/200-2600 235 2009-2011

 

Spoľahlivosť

Väčšina modelov má xenónové, resp. bixenónové svetlá s funkciou natáčania do zákrut. Vyskúšajte si aj jazdu v noci. Veľa kusov trápi vypálená parabola a potom svetlá svietia veľmi slabo. Vtedy sa nevyhnete výmene alebo repasu.   

 

Pýtate sa, ako je na tom Mercedes s koróziu? Viac-menej dobre. Zvyčajne tieto kúsky nie sú zatiaľ hrdzavé. Na modeloch pred modernizáciou sa môže hrdza vyskytnúť na dverách. 

 

Elektroinštalácia nemá veľa problémov. Treba ale vnímať to, že väčšina áut je nabitých výbavou. A to, čo sa často používa, to zvykne mať problém. 

 

Podvozok je relatívne masívny a znesie toho veľa. Verzie s Airmaticom však majú často problémy s mechmi, kompresorom či snímačmi svetlej výšky. 

 

Motory sú na tom celkom dobre. Všetky motory majú rozvodovú reťaz a v pohode vydrží nájazd 300-tisíc. Pri starších benzínových motoroch s objemom 3,5 a 5,0 litrov sú problémy s rozvodmi, čo môže viesť až k deštrukcii motora. Tento problém vyriešili po modernizácii. Rozvody by ste mali skontrolovať každých 150 000 km. Nenechajte sa opiť rečami, že je reťaz doživotná. Typické problémy benzínových motorov: netesnosti a s tým spojený únik oleja či chladiacej kvapaliny, sviečky, cievky, senzory, výnimočne prehrievanie a pod. V podstate okrem tých rozvodov to nie je až také strašné. Dízlový motor by sme jednoznačne volili niektorých zo 6-valcov. Typické problémy: turbo, vstreky, DPF, klapky v saní. 

 

Pri prevodovke sa občas vyskytnú aj mechanické aj elektronické závady. Pri kusoch s pravidelnou výmenou oleja každých 60 tkm sa nemusíte báť krátkej životnosti. 

Hodnotenie AutoPoradca.sk

MLko druhej generácie nadviazalo na úspech priekopníckej prvej generácie luxusných SUV od Mercedesu. Prinieslo sviežejší vzhľad, ale najmä modernejšiu techniku a kvalitnejšie a prémiovejšie spracovaný interiér, ktorý bol asi najväčšou slabinou prvej generácie. Ponúka slušnú paletu motorov, v ponuke boli benzínové aj dieselové agregáty v šesťvalcovom aj osemvalcovom prevedení. Vrcholom sily bola doslova brutálna, možno až mierne nezmyslená verzia V8 63 AMG. Mercedes ML W164 ste si mohli zaobstarať výlučne s automatickou prevodovkou, manuály preto v ponuke jazdeniek nehľadajte. Možnosť voľby však ponúkali podvozky, kto chcel, mohol si dopriať vzduchový podvozok Airmatic s nastaviteľnou svetlou výškou. Prvé ročníky dieselov s označením 280 a 320 CDI sa dali kúpiť aj bez filtra pevných častíc. Ak máte možnosť voľby, siahnite radšej po nich, budete mať o jeden nie lacný problém menej. Pre zarytých ekológov alebo nadšencov noviniek ponúkol Mercedes aj jeden hybridný model s názvom ML 450. Išlo o benzínový šesťvalec o objeme 3,5L doplnený o dva elektromotory.

 

Klady vozidla

  • dobrý image vozidla, exteriér aj interiér s množstvom luxusných prvkov vo vyšších výbavách a paketoch, vysoká bezpečnosť;
  • jednoznačne komfortnejšia jazda a luxusnejší interiér ako hlavný konkurent BMW X5;
  • bohatá ponuka motorizácií vrátane hybridnej verzie a extrémnej ML63 AMG;
  • za najlepšie motory z ponuky vzhľadom na spoľahlivosť považujem staršiu benzínovú V8ku s objemom 5,0L a trojventilovou technikou montovanú do roku 2007 a naftovú V6ku s označením 320 CDI bez DPF;
  • na triedu luxusných SUV prekvapivo dobrá prejazdnosť terénom, obzvlášť s Offroad paketom, ktorý má aj redukčnú prevodovku a uzávierky medzinápravového a zadného diferenciálu.

 

Zápory vozidla

  • pomerne časté opotrebenie bŕzd vzhľadom na vysokú hmotnosť vozidla;
  • benzínové V8ky sú síce z hľadiska spoľahlivosti na veľmi slušnej úrovni, zároveň však majú vysoké prevádzkové náklady, v prípade ML63 AMG sa už bavíme o extréme v každej rovine;
  • mechy pruženia vzduchových podvozkov vyžadujú výmenu bežne okolo nájazdu 200 000 km;
  • za najhoršie motory z ponuky vzhľadom na spoľahlivosť považujem obe verzie dieselových V8čiek s označením 420 a 450 CDI;
  • pri vyšších nájazdoch vyťahané rozvodové reťaze a opotrebené piezoelektrické vstrekovače, funkčnosť DPF býva tiež problematická, obzvlášť pozor pri naftových osemvalcoch;
  • pekné a zachovalé kusy sú stále obľúbeným terčom záujmu zlodejov.

 

Hodnotenie Autoporadcom 8/10

Kúpiť/nekúpiť

Kúpa Mercedesu ML druhej generácie je ako obed v nóbl reštaurácii. Hocičo si vyberiete, na stôl vám položia delikatesu. Ale pamätajte, ani to najlacnejšie jedlo nebude lacné. Do takej reštiky sa jednoducho s prázdnou peňaženkou nechodí. Tým som chcel povedať len toľko, že eMeLko vás posunie na ceste, ale aj mimo nej o trochu vyššie, ale na druhej strane to pravdepodobne nebude stáť málo. Ak ste ochotní a zmierení s možnými budúcimi výdajmi, kúpu zachovalého kusu určite neoľutujete a budete s trojcípou hviezdou isto spokojní. 

 

Na to, aby ste si trojcípu hviezdu kúpili, veľa peňazí fakt netreba. Najhoršie kusy štartujú na 6-7 tisícoch. Tým by som sa oblúkom vyhol. Prvotné investície sa môžu veľmi rýchlo vyšplhať na polovicu ceny auta. A pritom za 11-12 tisíc už kúpite celkom slušné kusy.  

 

Samotný Mercedes ma v mnohom prekvapil. Prvých pár kilometrov som mal veľmi zmiešané pocity, ale pri odovzdávke mi bolo ľúto, že už nastal ten čas...

TopSpeed.sk verdikt pre jazdený Mercedes-Benz ML W164: ODPORÚČAME s malými výhradami!