Airbag je významným prvkom pasívnej bezpečnosti automobilu, ktorý ale zvyknú mnohí podceňovať. Nájdu sa aj takí, ktorí volia jednoduchšie deaktivovanie celého systému alebo iné finty pred nákladnou opravou. Práve kontrola funkčnosti airbagu pri kúpe ojazdeného vozidla môže predísť nepríjemnostiam zo samovoľného vystrelenia alebo naopak nefunkčnosti vzduchového vankúša v prípade potreby. Môže ísť pritom o život.

„Veľmi často sa pri výkupe automobilu stáva, že sa nám zákazníci snažia predať automobily s nefunkčnými airbagmi. Tento podvod však rýchlo odhalíme."

Riadiace jednotky nechávajú nezodpovední motoristi v snahe ušetriť namiesto výmeny reaktivovať, čo má za následok samovoľné vystrelenie airbagu bez príčiny. Často sa stáva aj to, že majiteľ nechá riadiacu jednotku airbagov deaktivovať tak, akoby vzduchové vankúše neboli v aute nikdy namontované. Miesto nich použije kryt vyzerajúci ako originálny airbag.


„Ďalšou bežnou fintou je nahradenie vankúšov skrytých pod prístrojovou doskou alebo v čalúnení vozidla odpormi, ktoré evokujú riadiacej jednotke „ilúziu“ namontovaného aktívneho airbagu. Väčšina týchto vozidiel končí v malých autobazároch bez možnosti ďalšej reklamácie,“ popisuje konanie majiteľov vedúci servisu Mototechna Miloslav Knap. „Veľmi často sa pri výkupe automobilu stáva, že sa nám zákazníci snažia predať automobily s nefunkčnými airbagmi. Tento podvod však rýchlo odhalíme, keďže máme sofistikovaný a riadený proces kontroly pri výkupe vozidla, prítomnosť a funkčnosť airbagov je jednou z nich,“ dopĺňa generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.


Najčastejším problémom vyplývajúcim z nadmerného užívania vozidla alebo chybnej konštrukcie je zlý kontakt svorkovníc drôtových zväzkov okruhu riadenia airbagov. Väčšina týchto problémov býva v káblových zväzkoch vo dverách alebo s pripojením elektrického zväzku pod sedačkou vodiča a spolujazdca. Tieto poruchy rozsvietia červenú kontrolku airbagu na prístrojovej doske. Vodič by nemal otáľať a navštíviť servis.


Kontrola vzduchových vankúšov prebieha pripojením diagnostického prístroja. Využívané sú aj lacné prístroje z Číny, ktoré však môžu pri načítaní chybového hlásenia riadiacej jednotky aktivovať jeden z bezpečnostných prvkov alebo zablokovať riadiacu jednotku vplyvom neaktívneho softvéru. Diagnostickým prístrojom sú vyčítané hlásenia riadiacej jednotky a na základe nich servis prevedie kontrolu príslušných komponentov. Ak je chybové hlásenie bez chýb, mal by byť systém plne funkčný. „Pri kúpe ojazdeného auta však odporúčam fyzickú kontrolu prítomnosti a zapojenia týchto bezpečnostných prvkov,“ radí Knap.


Životnosť airbagov je odhadovaná na 10 až 15 rokov. Na tento údaj sa radšej nespoliehajte, ak vám airbag nevystrelí, poisťovňa sa vám môže otočiť chrbtom. Kontrola airbagov by mala byť súčasťou celkovej údržby automobilu, ak však pravidelne navštevujete servis, ktorý postupuje podľa pokynov výrobcu, nemali by ste sa obávať.