Ako dosiahnuť najvyšší výkon? Maniaci už dávno vedia, že klasický spaľovací motor na to nestačí. Existuje aj lepšie náradie. Často preto siahajú po technike používanej v letectve. Prúdový motor má veľmi  dlhú históriu v lietadlách a o čosi kratšiu aj v autách (ak sa tieto stroje dajú nazvať autom). Spaliny vychádzajúce z motora pôsobia opačným smerom a vďaka javu akcia-reakcia ženú stroj vpred.

Prúdový motor v osobnom aute

Ukážem tri príklady možností použitia prúdového motora v autách. Ten prvý je z môjho pohľadu asi najšialenejší. Umiestnenie prúdového motora do obyčajného starého auta znie hrôzostrašne už len pri predstave. V troch po sebe idúcich videách môžete vidieť staručké Daihatsu Mira z Austrálie. Do malého autíčka Daihatsu Mira veľkosti Daewoo Tico majiteľ Dave Nicotoa narval prúdový motor TurboMeca. Auto je skôr na ukazovanie sa, ako na jazdenie na maximum. Jazdné vlastnosti musia byť katastrofálne. Relatívne rýchlo dokáže jazdiť iba po rovine. Z logického uhla pohľadu bežného smrteľníka ide len o vyhodené peniaze. Myslím si, že Dave si týmto počinom splnil sen. Pri takýchto stavbách sa nikdy na peniaze nepozerá. Prestavieb, ako je táto, je na celom svete viac než dosť. Aj tak klobúk dole.

Prúdový motor v dragsteroch

Prúdový motor sa často používa práve do dragsterov. Majitelia chcú pokoriť ¼ míle za čo najkratší čas. Mnohí z nich dokonca žijú len pre tých pár sekúnd. Ako to reálne vyzerá si môžete pozrieť v dvoch videách. Je to skutočne masaker. 

Aj v najrýchlejších autách sveta...

Pozrite si video, kde sa vozidlo Thrust SSC stalo držiteľom svetového rýchlostného rekordu. Celé sa to odohralo 15. októbra 1997, kde auto dosiahlo rýchlosť 1228 km/h. Išlo o prvé kolesové vozidlo, ktoré prekonalo hranicu rýchlosti zvuku, čo je cca rýchlosť 1200 km/h (ale vo vzťahu ku teplote sa to mení!). Pilotom bol Andy Green a miesto, kde sa meranie odohralo, bola púšť Black Rock v Nevade USA. 

 

Stroj mal dva prúdové letecké motory Rolls Royce. Rovnaké by ste našli v stíhačke F-4 Phantom. Auto meralo 16,5 m, široké 3,7 m a vážilo 10,5 tony. Motory vyvinuli ťah 223 kN, čo sa rovná výkonu 110 000 k. Za sekundu spálilo neuveriteľných 18 litrov paliva. V našom jazyku to je spotreba 5500 l/100 km. 

 

Od tohto úspechu uplynulo už 20 rokov. Ako sa vraví, s jedlom rastie chuť. Už niekoľko rokov inžinieri pracujú na vývoji novej mašiny. Nesie meno Bloodhound SSC. Tá by mala pokoriť hranicu 1600 km/h. Jej čas pravdepodobne príde v októbri tohto roku. Som zvedavý, ako to celé dopadne. 

 

Čo tento stroj poháňa? Kombinácia motora Rolls-Royce EJ200, raketového motora Nammo a ešte prepĺňaný osemvalec značky Jaguar. Spolu produkujú výkon 100 MW (135 000 k). Auto je dlhé 13 metrov a váži zhruba 7,5 tony.