Keď dostali možnosť otestovať svetovú novinku RAVENOL EFE 0W-16, ani chvíľu neváhali. Dokonca nepochybovali ani o tom, či bude vhodný aj pre vybrané testovacie auto, ktoré má za sebou 300 000 km. Jedná sa o benzínový motor Ford s objemom 2,0 litra a výkonom 107 kW (145 k) namontovaný vo vozidle Ford Focus Cabrio.

Na úvod dosť podstatná skutočnosť, ktorou sa pri zmene viskozity v aute zaoberá každý: „nebude motor ten olej žrať?“ Preto sa dohodli na kontrolnom meraní na pracovisku emisnej kontroly pred výmenou oleja a po nájazde cca 2000 km, čo bolo za cca mesiac. Necelý mesiac teda na cestách a necestách testovali. Boli na kabrio zraze, robili výlety aj po diaľnici aj mimo. Prvý dojem z nového oleja je, že motor ide ihneď po štarte výrazne tichšie. Áno, po každej výmene nového oleja motor stíchne, ale nie tak výrazne, ako pri testovanom motore s 0W-16.

Meranie na stanici emisnej kontroly pred výmenou oleja v motore.

Merali sme CO, CO2, O2 a obávané HC. Hodnota HC je ukazovateľ nespálených uhľovodíkov, ktoré sú mimochodom karcinogénne a obsahujú jedovaté aldehydy. Tento parameter má výraznú výpovednú hodnotu pri posudzovaní správnej činnosti zapaľovacej sústavy. Laicky by sme mohli povedať, že ak je HC vysoké, tak buď vynecháva sviečka a nespálený benzín ide von cez výfuk, alebo tadiaľ ide motorový olej kvôli netesnosti v motore.

Meranie emisií po výmene motorového oleja 5W-30 za 0W-16.

Na bežnom motorovom oleji 5W-30 sme namerali HC = 60, čo je hodnota zánovného benzínového vozidla. Po prejdení 2000 km s olejom 0W-16 sa táto hodnota znížila na polovicu, HC = 30! Dokonca pri zvýšených otáčkach 3000 ot/min hodnota klesla na 24 – 26. Vstupné merania sme robili 3x a výstupné 5x, pri rovnakej teplote. Tieto hodnoty sme spriemerovali a výsledky zapísali do tabuľky.

Výsledky merania na stanici emisnej kontroly pre oba typy motorových olejov.

Prvé výsledky teda sú:

 

1. nižšie HC sú dobrou správou, pretože ľahkobežný olej svojou schopnosťou spôsobuje lepšie premazanie motora a tým sa motor menej namáha a má lepšie výsledky spaľovania,
2. výrazne potlačená hlučnosť motora je citeľná v celom rozsahu otáčok,
3. únik oleja sa nepotvrdil a za prvých 2000 km hladina na ryske vôbec neklesla, 
4. a bonusom je aj lepší štart a odstránenie problému, kedy prvé 2 – 3 sekundy motor kvôli nedostatočného domazaniu vždy zaklepotal.
 

V teste pokračujú a olej budú hodnotiť po prejdení 10 000 km. Už dnes vedia, že samotný ukazateľ viskozity nehovorí o tom, či bude miznúť olej z motora...