Opravy výtlkov vydržia krátko, pretože peniaze nie sú ani na kvalitné záplaty. Oprava výtlkov môže prebehnúť pomocou technológie infražiariča, teplou zmesou asfaltu alebo studenou zmesou asfaltu. Najdlhšiu trvácnosť majú diery zaplátané infražiaričom, dokonca ide aj o najlacnejšiu opravu. Veľkou nevýhodou infražiariča je jeho cena 120 000€. Preto ho na Slovensku momentálne používa iba Žilinský samosprávny kraj, Košice a Nitra.

Cenu opravy štvorcového metra výtlku ovplyvňuje aj jeho hĺbka.

Väčšinu slovenských ciest opravujú cestári studenou zmesou, ktorá pri nepriaznivom počasí a hustej premávke vydrží maximálne niekoľko týždňov. Náklady na opravu jedného štvorcového metra dosahujú niekedy až 100€.

 

40% našich výtlkov zmizne pomocou teplej zmesi. Táto oprava môže vydržať rok a náklady na jeden meter štvorcový dosahujú 60€. Obe menej výhodné technológie používajú správcovia aj na opravu ciest prvej triedy, prípadne na opravy diaľnic.

Zastaralé technológie opravy spôsobujú, že výtlky ostanú zaplátané niekedy len pár týždňov. Opravy infražiaričom sú u nás zriedkavé. Dočkáme sa niekedy kvalitných ciest?

Opravený výtlk nemusí ostať opraveným navždy.

Využívanie infražiariča má niekoľko výhod. Vďaka nemu sa zmes prehreje a spojí. Oprava tak ostane na svojom mieste až 3 roky. Náklady na jeden meter štvorcový sú len 30€. Investícia do zariadenia sa teda vráti. Pri počte výtlkov na našich cestách bude návratnosť o to rýchlejšia.

 

V Česku využívajú infražiariče oveľa častejšie a dlhšie. Ďalšou výhodou tejto technológie je fakt, že nevzniká odpad. Pri oprave správcovia používajú pôvodný materiál z cesty. Cestári môžu takto cesty plátať aj počas vlhkého a nepriaznivého počasia. Realizované opravy sú bez prašnosti a hluku.

 

Zdroj: sme.sk

Prečítajte si aj: Nemáme peniaze ani na opravu výtlkov. Ako správne opraviť cestu?