BMW je ďalšou automobilkou, ktorá vstupuje na nefunkčný trh s elektromobilmi. Výrobca verejnosti odhalil podrobné informácie o svojom type i3, ktorý sa medzičasom zmenil z konceptu na sériovú verziu. BMW svoje dielo postupne predstavuje verejnosti, no aj napriek tomu ešte nie je hotové. Myslím tým, že je nedokončené. Nemci zatiaľ nedotiahli dizajn. Ale podstatné technické údaje poznáme. Oficiálneho predstavenia sa typ dočká 29. júla v New Yorku.

Mám pocit, že tento dizajn som už niekde videl. BMW i3 mi pripomína Audi A2, ktoré v minulosti doplatilo najmä na svoj vzhľad.

Elektromobil váži len 1195 kg vďaka hliníkovej karosérii, ktorá je vystužená polymérom s uhlíkovými vláknami. Kilogramy sa šetrili napríklad aj na kovaných diskoch z hliníkovej zliatiny. Jeden váži len 7 kg. Auto má dokonca ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 50:50.

 

Do filozofie nízkej hmotnosti ideálne zapadá elektromotor, ktorý váži len 50 kg. Tento zdroj výkonu je uložený pri zadnej náprave. Jeho výkon je 125 kW (170 k) a maximálny krútiaci moment 250 Nm. So zadnými poháňanými kolesami je prepojený vďaka jednostupňovej prevodovke.

 

Z 0 na to 100 km/h to elektromobil dá za 7,2 sekundy. Jeho maximálka je v normálnom režime 150 km/h. Ani BMW sa nepodarilo úplne vyriešiť donekonečna omieľaný problém elektromobilov, ktorým je dojazd. Akumulátory s kapacitou 22 kWh umožňujú na jedno nabitie prejsť od 130 do 160 km. Meniť dojazd umožňujú režimy, ktoré napríklad obmedzujú maximálku. BMW ich nazvalo ECO PROa ECO PRO+.

 

Elektromobil i3 bude mať dojazd maximálne 160 km. BMW dobre vie, že jeho zákazníci môžu ľahko skončiť s prázdnymi batériami na okraji cesty (v tom lepšom prípade). Tieto situácie bude zachraňovať náhradným autom so spaľovacím motorom.

Auto váži len 1195 kg.

Obnovovanie energie v akumulátoroch prostredníctvom bežnej nabíjačky zaberie 8 hodín. Rýchlonabíjačka doplní 80 % kapacity za 30 minút.

 

BMW myslí na všetko. Ak sa majiteľovi elektromobil vybije a nebude môcť pokračovať v jazde, automobilka mu poskytne náhradné vozidlo so spaľovacím motorom. Napadá mi niekoľko spôsobov, ako tento systém celkom pekne zneužiť.

 

Komu však nestačí 160 km denne + náhradné vozidlo, bude si môcť kúpiť hybrid. BMW i3 príde na trh aj s verziou, ktorá bude mať pod kapotou dvojvalcový motor s objemom 650 cm3. Výkon 25 kW (34 k) bude slúžiť výhradne na premenu 9 litrovej nádrže benzínu na elektrickú energiu pre akumulátory. Vďaka spaľovaciemu motoru narastie dojazd až na 300 km. Myslím si, že hybridný systém má potenciál na to, aby si našiel svojich zákazníkov.

 

Všetko však závisí od ceny nového BMW. Autoblog tvrdí, že v USA bude i3 štartovať na 34 500 dolároch (26 500 €). Otázkou je, koľko bude stáť elektromobil v Európe. S americkou cenou by rozhodne mal šancu presadiť sa.

 

Zdroj: bmwblog.com

Prečítajte si aj:  Aj takto sa dá robiť reklama na Fiat 500 Abarth Cabriolet