Toto nie je budúcnosť, toto je realita dnešného dňa. Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavila „automobilka“ Byton svoj sériový produkt M-Byte. Ide o čisto elektrické SUV s vonkajšími rozmermi 4875 x 2195 x 1665 mm (šírka so spätnými zrkadlami) a rázvorom 2950 mm, ktoré Číňania nazývajú SIV (Smart Intuitive Vehicle). Konštruktéri ho poňali ako pojazdný smartfón pre dynamicky žijúceho človeka vo svete plnom aktuálnych technológií. A hoci sa naň môže konzervatívna Európa pozerať cez prsty, pravdou je, že týmto počinom Čína ukazuje svoje kompetencie na poli súčasných technológií.

M-Byte je dlhý 4,8 m, odvezie päť ľudí a ponúkne kufor s objemom 550 l. Jeho dizajn by sa mohol páčiť aj v Európe. Na výber budú verzie 4x2 aj 4x4. 

Záplava monitorov

Sériová novinka pritom nie je žiadna čínska ohava, naopak, jej dizajn s európskym nádychom vyráža dych a dokazuje neuveriteľnú rýchlosť, akou sa čínski producenti áut približujú európskym tradičným automobilkám. Ešte zaujímavejšia ako exteriér je kabína tohto elektromobilu. Naprieč jeho palubnou doskou sa totiž tiahne obrovská 48-palcová dotyková obrazovka s rovnakou funkcionalitou ako má bežný smartfón. Tým to však nekončí, ďalší, tentoraz 8-palcový dotykový displej je medzi prednými sedadlami, 7-palcový monitor nájdete na volante (pod ním nechýba klasický airbag) a ďalšie dva tablety sú k dispozícii na zadnej strane predných hlavových opierok. Zaujímavosťou sú aj otočné predné sedadlá, vďaka čomu sa dá M-byte zmeniť na multimediálny salónik. Podľa tvrdenia výrobcu ide o pojazdnú kanceláriu, domácu obývačku a luxusný relaxačný salónik zároveň. Je len na členoch posádky, čo si z auta urobia.

Byton M-Byte má byť pojazdným smartfónom pre modernú generáciu. Napriek tomu je zarážajúca aj jeho reálna dynamika. Jeho štartovacia cena by mala byť niekde okolo úrovne 45 000 eur. 

Výrobca pritom myslel aj na praktickú stránku veci, okrem dostatočne veľkej kabíny s kvalitnými materiálmi je k dispozícii aj batožinový priestor s objemom 550 l, ktorý sa dá sklopením zadných operadiel zväčšiť na 1450 l. Podľa želania nového majiteľa pritom výrobca dodá luxusný štvormiestny, alebo praktickejší päťmiestny interiér.

Za 5,5 sekundy je na stovke

Palubná elektronika je postavená na nabíjanie rýchlonabíjačkou s výkonom 150 kW, ktorá ho dokáže na 80 % kapacity nabiť za 35 minút (verzia s menšími akumulátormi). Na výber budú verzie pohonu, ktoré sa nebudú líšiť len výkonom, ale aj trakciou. Slabšia verzia s akumulátormi s kapacitou 72 kWh a elektromotorom s výkonom 200 kW (272 k) bude mať pohon výlučne predných kolies. Jej normovaný dojazd je 430 km (podľa NEDC). Ak sa rozhodnete pre výkonnejšiu verziu, získate zároveň pohon všetkých kolies. K zadnej náprave sa totiž pridáva ďalší elektromotor (100 kW/136 k), čo znamená, že v spojení s predným elektromotorom (200 kW, resp. 272 k) je celkový výkon výkonnejšej verzie 300 kW (408 k). S tým však dostávate aj výkonnejšie akumulátory s kapacitou 95 kWh a normovaným dojazdom 550 km. Zaujímavá je aj maximálna rýchlosť, jej hodnota 190 km/h totiž prekonáva väčšinu európskych elektromobilov, ktoré sa na trhu ukážu s elektronicky limitovanou rýchlosťou 180 km/h (prechádzajú na ňu aj konvenčné automobily a je predpoklad, že sa v budúcnosti stane legislatívne povolenou maximálnou rýchlosťou). Z 0 na 100 km/h sa slabšia „predokolka“ dostane za 7,5 s, silnejšia verzia to zvládne za 5,5 s.

V roku 2021 sa údajne ukáže aj na európskych trhoch. Má byť globálnym produktom určeným pre celý svet.

50 000 objednávok

Výrobca začne so sériovou výrobou v roku 2020, už dnes však eviduje 50 000 objednávok a záujem neustále narastá. Podľa rýchlosti, akou sa prototyp auta zmenil na sériový produkt, je však vysoký predpoklad, že ide o reálny termín a Byton to myslí seriózne. Sériový M-Byte prešiel tvrdými testami v rozpálenej Arizone aj zmrznutom Mongolsku, pričom v roku 2021 auto zamieri aj do USA a Európy. Podľa generálneho riaditeľa start-upu EV Byton, Daniela Kircherta, sa M-Byte nebude na trhu biť so žiadnym elektromobilom, ale šikovne doplní ponuku a vyplní medzeru, ktorú konvenční výrobcovia nedokážu vykryť. Ako doplnil, pracujú aj na tom, aby sériové verzie už čoskoro dostali finálnu verziu sotfwaru, ktorý identifikuje tvár majiteľa prichádzajúceho k autu a to následne automaticky odomkne.