Kedy prídu na trh?

Automobilka Toyota plánuje dostať prvé sériové solid-state batérie do produkcie v rokoch 2027 až 2028. Ak sa tento harmonogram potvrdí, pôjde o jeden z najrýchlejších posunov v oblasti batériových technológií za poslednú dekádu.

Životnosť až 40 rokov

Najnovšie správy uvádzajú, že nová generácia batérií môže vydržať až 40 rokov. V praxi to predstavuje približne štvornásobnú životnosť oproti aktuálnym lítiovo-iónovým akumulátorom, čo výrazne zníži potrebu výmeny a tým aj celkové náklady na prevádzku elektromobilu.

Bezpečnosť aj odolnosť

Solid-state technológia využíva tuhý elektrolyt, ktorý nahrádza horľavé kvapaliny. Takáto konštrukcia zabezpečí:

  • vyššiu bezpečnosť pri nehodách aj extrémnych teplotách,
  • vyššiu energetickú hustotu,
  • omnoho pomalšie starnutie článkov,
  • stabilnejší výkon počas celého životného cyklu.

Dojazd 1 000 km a rýchlejšie nabíjanie

Podľa plánu môžu nové batérie ponúknuť:

  • dojazd okolo 1 000 km na jedno nabitie,
  • výrazne rýchlejšie nabíjanie z 10 na 80 %,
  • menšiu a ľahšiu konštrukciu, ktorá otvorí priestor pre efektívnejšie balenie v nových modeloch.

Na začiatku budú drahé

Prvé generácie budú pravdepodobne drahé najmä kvôli nízkym výrobným objemom. S postupným rozšírením výrobných liniek však odborníci očakávajú pokles cien podobný tomu, aký zažili lítiovo-iónové batérie v minulých rokoch.

Masové nasadenie potrvá

Hoci plné rozšírenie solid-state batérií bude limitované materiálovými a výrobnými prekážkami, vývoj od Toyoty predstavuje zásadný krok smerom k trvácnejším, bezpečnejším a efektívnejším batériám pre budúce elektromobily.