Koľko z vás reálne dodržuje prestávky na dlhších trasách a pravidelne sa osvieži vodou? Ani ja nepatrím k výnimkám a na dlhších cestách na pravidelné dopĺňanie tekutín zabúdam. Nissan však má riešenie, ktoré je v skutočnosti efektne jednoduché. Sedadlá a volant totiž dokážu indikovať, či ste dehydrovaní alebo nie. Dehydratácia za volantom je podľa štúdie rovnako nebezpečná, ako mierne opitý človek.

Každý rozumný vodič za volant opitý nesadne. Dehydratáciu je však veľmi ťažké určiť. Preto s ňou jazdí množstvo vodičov a ani si to vôbec neuvedomuje. Podľa štúdie Európskeho ústavu pre hydratáciu (áno, niečo také existuje) totiž dehydratácia pôsobí na človeka podobne, ako 0,8 promile alkoholu v krvi.

Dehydratácia za volantom je nebezpečná takmer ako vodič s 0,8 promile v krvi.

Dehydratovaný vodič totiž spôsobí rovnaké množstvo chýb, ako takto opitý človek. Ak vodič pije v priemere len jeden „glg“ vody za hodinu (cca 25 ml), robí až dvakrát viac chýb, ako vodič s dostatočným množstvom tekutín. K najčastejším chybám je neskorý reakčný čas pri brzdení alebo prejazd cez značky STOP, daj prednosť v jazde a podobne bez koncentrácie.

Nielen sedadlá, ale aj volant má na sebe špeciálnu látku.

Podľa štúdie tiež až dve tretiny motoristov nerozpoznajú symptómy dehydratácie, ako napríklad únava, bolesť hlavy, sucho v ústach alebo závraty. Najjednoduchším liekom na potlačenie dehydratácie je práve pitie správneho množstva tekutín.

Sedadlo je modré, vodič nie je dehydrovaný.

Nissan v spolupráci s dizajnérskou značkou Droog vyvinul špeciálny poťah sedadiel a volantu, ktorý na dehydrovaného vodiča upozorní zmenou farby. Modrá je v poriadku, žltá znamená dehydratácia. Princíp je jednoduchý. Povrch mení farbu pri kontakte s potom a podľa množstva soli obsiahnutej v pote človeka. Ak je obsah soli vysoký, znamená to dehydratáciu. Volant ešte chápem, ale ako zistia dehydratáciu z tela vodiča, ak má na sebe aspoň 2 vrstvy oblečenia? Zmysel tak vidím v letných mesiacoch, kedy je dehydratácia „najreálnejšia“. Prijali by ste podobnú novinku aj v sériovom vozidle? Nissan totiž špeciálny povrch predstavil v type Juke, no prekvapivo sériové nasadenie zatiaľ neplánuje.

Žltý povrch signalizuje dehydratáciu.