Hľadáte lacné malé kupé na vzplanutie vašich jazdeckých chúťok? Voľbou môže byť práve splašený Ford Puma. Aj keď je postavený na základe Fiesty Mk4, ponúka zábavu za volantom za pár eur. K tomu skvelý motor 1,7 VCT 16V. V mojich očiach má však jeden zádrheľ...

Platforma zdieľaná s Fiestou

Puma prišla na trh v roku 1997 a zapadla do produktového radu perfektne jazdiacich áut od Fordu. Výrobca pretransformoval malú Fiestu do atraktívnej podoby kupé, platforma ostala nezmenená. Po rokoch je to dobrá správa pre menej majetných, či začínajúcich petrolheadov. Ceny dielov sú dostupné a mnoho z nich sa zhoduje s dobovou Fiestou. Horšie je to s karosárskymi dielmi, to len ak by ste ju niekde mierne opreli o zvodidlá, pretože Puma je ideálne auto na učenie sa jazdiť svižne.

Najvýkonnejšie je srdce od Yamahy

Najvhodnejší motor - 1,7 VCT pôvodom od Yamahy. 

Základom dobrého auta je motor a podvozok. A tuto malá mačkovitá šelmička exceluje. Ponúkali ju s motormi 1,4; 1,6 a pre nás najzaujímavejší je 1,7 VCT (125 koní). Motor je to skvelý - výkonný a točivý. Práve to chceme! Pracovali na ňom inžinieri z Yamahy. Puma s ním jazdí viac ako 200 km/h a na stovku zrýchli za 9,2 s. Dobrou voľbou je aj menší 1,6 (103 koní). Najmenšiu 88-koňovú 1,4 necháme nežnejším polovičkám na nákupy. Osobne by som iný motor ako 1,7 VCT neriešil, k podvozku je to ideál a postupom času by ste si vyčítali voľbu slabšieho „srdca“.

The Racing Puma

Existovala ešte jedna verzia, ktorej cena vystrelila v súčasnosti do výšin – The Racing Puma. Používala motor 1,7 VCT ako „bežná“ Puma, avšak na steroidoch. Mal 153 koní. Hlavným znakom však bol bodykit, vytiahnuté blatníky a rozšírený rozchod vpredu aj vzadu. Racing Puma nepôsobila našťastie takým roztomilým dojmom ako bežné verzie. Kvôli upravenému podvozku a motoru jazdila ešte ostrejšie a presnejšie a jej limity boli posunuté oveľa vyššie. 

The Racing Puma!

Vzhľad nekorešponduje so schopnosťami Pumy

A teraz prichádza hlavný chod – podvozok Pumy. Ten vychádza zo spomínanej Fiesty, avšak s vylepšeniami. Tuhšie pružiny, hrubší stabilizátor, rýchlejšie hydraulické riadenie a ideálny rozmer pneumatík pre malé kupé – 195/50 R15. Puma je neutrálna, bez nedotáčavosti (je to predokolka) a napriek svojmu roztomilému vzhľadu toho zvláda naozaj veľa. Pocit zo šasi dopĺňa rýchle, citlivé a presné riadenie a taktiež mechanické a ľahké radenie. Skombinujte všetko dokopy spolu so skvelým motorom a máte dokonalý obraz o malej zábavnej hračke na obľúbené okresky. 

Čo bohužiaľ osobne neviem prehrýzť, je vzhľad auta. Spredu to ako tak zvládam, zadný pohľad mi ale evokuje „dúhový pochod". Ak sa odmyslím svojský dizajn, Pume nie je moc čo vytknúť. V zahraničí ceny začínajú na smiešnych 400 eurách, pekný kus kúpite za 1500 eur a v TOP stave ju zoženiete za 2500 eur. Slovenský trh však neponúka takmer nič, je preto nutné zájsť na západ od hraníc.

Nenechajte sa zmiasť milučkým dizajnom. Puma je veľmi schopné malé kupé!

Toto auto pravdepodobne nikdy nebude (okrem verzie Racing Puma) zberateľský kus ako napr. Peugeot 106 GTi. Je však doslova za pár stovák eur a vy si ju môžete náramne užiť. Až kým vás hrdza nerozdelí...