Jeep Commander nie je príliš rozšíreným modelom ani na domácom trhu, nieto u nás. Okrem obľuby nemeckých značiek u nás za to môže aj fakt, že jedinou, pre našinca reálnou, alternatívou bol trojlitrový vznetový šesťvalec. Ale nepredbiehajme.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Automobil bol určený skôr nám, Európanom. Pre naše trhy ho vyrábali v rakúskom Grazi, vznetové verzie boli dostupné len na našom starom kontinente. Hranatý tvar karosérie pripomína starší model Cherokee XJ a na prvé desatročie tohto storočia bol pre mnohých „trocha“ hranatý, obzvlášť keď si to porovnáte s dobovou Audi Q7, BMW X5 generácie E70 alebo Mercedes-Benz GLS  X164.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Vždy 7-miestny interiér

Začiatok predaja síce obohatili aj dva zážihové V8, ku koncu výroby však zostal v ponuke len vznetový šesťvalec. Všetky modely boli sériovo dodávané so 7-miestnym interiérom, tretí rad sedadiel sa zasúva do podlahy. Veľmi ľahko ho však sedačky vytiahnete a opäť schováte, nie je to vôbec komplikované.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Skoro všetko ste mali v sérii, avšak základná výbava mala len manuálnu klimatizáciu. Dvojzónová bola až od výbavy Limited, ponúkala však samostatne riadené chladenie a kúrenie pre pasažierov v treťom rade, kam aj reálne pokračovali chladiace trubky od klimatizácie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Xenóny až v posledných rokoch výroby

Lepšie ako halogénové svetlá v podobe xenónov ste mali až v posledných rokoch výroby a len pre výbavu Overland. Tie spoznáte podľa šošoviek v hornej časti svetiel. Svietia lepšie, ale ani základný halogén nie je v tomto prípade na zahodenie. Aj tak ich nemá veľa áut.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Podvozok

Vpredu sa nachádza lichobežníkové zavesenie, kde sú niektoré čapy vymeniteľné samostatne. To však nie je najlepšie riešenie, tým je skôr výmena celej nápravy. Vzadu je tuhá náprava s priečnou Panhardskou tyčou. Výhodou je veľké množstvo náhradných dielov od Moparu, avšak s dostupnosťou je to lepšie v USA. Treba sa tak pripraviť na vyššie ceny a aj dlhšie dodacie doby. Ručná brzda pôsobí na vnútorný bubon zadného kotúča, netreba tak na ňu pri výmene kotúčov zabudnúť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motory

Na začiatku predaja boli k dispozícii aj vidlicové zážihové osemvalce 4.7 a 5.7. Okrem nich bol pre európskeho zákazníka (nedostupný v USA) na výber aj vidlicový vznetový trojlitrový šesťvalec od Mercedes-Benz. Všetky motory mali sériovo 5-stupňovú automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies.

  3.0 CRD 4.7 5.7 HEMI
Počet valcov/ventilov 6/24 8/16 8/16
Zdvihový objem (cm3) 2 987 4 701 5 654
Maximálny výkon kW (k) 160 (218) 170 (231) 240 (326)
Krútiaci moment (Nm) 510 410 500
Prevodovka A5 A5 A5
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9 9,5 7,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 191 189 208
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Rozdiel v pohone

Tu je však rozdiel podľa motorov. Zatiaľ čo menší 4.7 V8 dostal systém Quadra-Trac II, väčší 5.7 a 3.0 CRD už Quadra-Drive II. Rozdiel v nich je v tom, že Quadra-Drive využíva elektronicky riadenú lamelovú spojku (ELSD), ktorá obmedzuje svornosť a môže preniesť krútiaci moment na jednotlivé koleso. Quadra-Trec II nemá ELSD a na prenos krútiaceho momentu využíva kontrolu trakcie s pribrzďovaním jednotlivých kolies. Kto tak chce aj využívať terénne schopnosti auta, lepšie je hľadať verziu s Quadra-Drive II.

Pri zadnej náprave Chrysler 8.25 treba nastavovať predpätie a vymedzenie vôle medzi tanierovým kolesom a „hruškou“ diferenciálu správnym odchýlkomerom. Šróbovaním na pravom a ľavom ložisku nastavujete správnu vôľu voči hruške v diferenciáli. Bežne to doma nenastavíte, zvládne to spraviť špecializovaný servis na Jeep.

Vznetový motor je od Mercedesu, ide o známy OM642. O ňom sme už niekoľkokrát informovali. Má príjemný zvuk, chod, výkonovo na Commander stačí, treba si len postrážiť tesnenie na výmenníku voda/olej. Zvyšok motora je držiak, jazdí v Commanderi za 12 litrov a zvukom vôbec neobťažuje. Automatická prevodovka NAG1 je tiež od Mercedesu, olej treba meniť po 80 tisíc km a vydrží takmer večne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vidlicové zážihové osemvalce by mohli byť spoľahlivé, avšak menšia 4.7 sem tam trpela na pridieranie, lepšou voľbou je 5.7 HEMI. Tam však treba rátať so spotrebou cez 15 litrov, preto je ich veľa na predaj s LPG. Benzínové motory majú kratší servisný interval ako diesel, olej sa odporúča meniť už po 10 tisíc km. Po prerobení na LPG a malej nádrži však dojazd môže klesnúť k 250 km, čo nemusí každému vyhovovať. Motory majú reťazový rozvod, ktorý vydrží a netrhá sa. Sem tam sa objavia problémy so snímačom otáčok kľukového hriadeľa alebo EGR ventilu. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Užívatelia sa sťažujú na problémy s navigačným systémom, nesvietiacimi kontrolkami v interiéri a tiež niektorými elektronickými dielmi. Zaujímavosťou je elektronické nastavenie pedálovej skupiny, ktorá funguje prekvapivo bez problémov aj po rokoch. Pri verziách s klimatizáciou aj pre zadných pasažierov sú problémom prederavené klimatizačné trubky a vodné hadice.

Pri verziách s klimatizáciou aj pre pasažierov v treťom rade je problém s dierami v trubkách klimatizácie a vodovodných hadiciach, ktoré vedú až dozadu.

Kúpiť/nekúpiť

Jeep Commander nie je pre každého, kto chce auto do terénu. Má drahší servis, avšak prejazdnosť je voči bežným SUV na lepšej úrovni. Voči starším modelom od Jeepu je tiež lepší na ceste, neposkakuje toľko a je pohodlný. Na športovú jazdu však zabudnite. Odporúčanou verziou je vznetový šesťvalec, je aj najrozšírenejší. Kto chce jazdiť skutočne krátke trasy, môže zobrať 5.7 HEMI, menší V8 nemá veľký zmysel. Jazdia za rovnakú spotrebu avšak s odlišnou dynamikou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov