Po dvoch generáciách triedy ML a triedy G nám Mercedes-Benz ukázal najväčšie SUV až v roku 2006. Keď Audi prevzalo štafetu najväčšieho SUV, Mercedes-Benz dlho nečakal a GL veľkú Q7 zosadilo z trónu. S najvyššou triedou sa však spája aj fakt, že náklady na údržbu takéhoto auta môžu byť astronomické.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V roku 2009 prišla modernizácia, ktorá odstránila niekoľko nedostatkov. Vždy to však bolo najluxusnejšie SUV zo Stuttgartu, preto aj výbava bola relatívne obsiahla. V sérii ste už mali tempomat, vyhrievané predné sedadlá či dokonca vzduchové pruženie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Základ s halogénmi

Čo v základe nebolo, to ste si museli dokupovať. Napríklad také bi-xenóny ste mali bez príplatku len pre vrcholný benzínový osemvalec, preto sú aj slabšie vybavené kúsky s halogénovými žiarovkami. Pred modernizáciou nemalo auto denné svietenie samostatným zdrojom svetla. Po nej už v nárazníku pribudli ďalšie okrúhle svetlá určené na denné svietenie a kto si prikúpil bi-xenóny, dostal rovno LED pásik.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Tak isto ste po facelifte mali v sérii zadné LED svetlá, zadné presklené strešné okno však bolo vždy bez príplatku a to aj pred modernizáciou. Kto ale plánoval voziť viac pasažierov, za 7-miestny interiér s elektricky sklápateľnými sedadlami priplácal vždy. Práve ponuka príplatkov bola rozsiahla, v danej triede ste mali na výber aj vetrané predné sedadlá, klimatizáciu pre pasažierov v treťom rade, Harman Kardon soundsystem či televízny tuner.

Strešné okno pre zadných pasažierov bolo v sérii.

Podvozok

V tejto triede nie je prekvapením, že vpredu je lichobežníkové zavesenie a vzadu viacprvková náprava. Netreba pripomínať, že podvozkové časti je najlepšie vymeniť všetky naraz, nie po jednotlivých ramenách a cena takejto investície nebude nízka. Parkovacia brzda bola „klasicky“ pre značku ovládaná cez prepákovanie nohou so samostatným pedálom vľavo, pôsobila na vnútorný bubon kotúčovej brzdy cez samostatné pakne. Vzduchové pruženie bolo v sérii a tak netreba zabudnúť skúsiť jeho funkciu aj cez diagnostiku, výmena jednotlivých komponentov sa odporúča v páre.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Motory

Na to, aké množstvo motorov ponúka značka zo Stuttgartu, tak v triede GL X164 ste mali na výber len z 3 rôznych motorov. Benzínový M 273 bol na výber v dvoch verziách so zdvihovým objemom 4,7 a 5,5 litra. Vznetový šesťvalec OM 642 mal vždy usporiadanie V6 a 3,0 litra. Vznetový osemvalec 4.0 označovali najprv 420 CDI a v posledný rok jeho výroby už 450 CDI. Všetky motory kombinovali vždy so 7-stupňovou automatickou prevodovkou vlastnej výroby a pohonom všetkých kolies 4MATIC.

  320 CDI 350 CDI 350 BlueTec 420/450 CDI 450 500
Počet valcov/ventilov 6/24 6/24 6/24 8/32 8/32 8/32
Zdvihový objem (cm3) 2 987 2 987 2 987  3 996 4 663 5 461
Maximálny výkon kW (k) 165 (224) 195 (265) 155 (211) 225 (306) 250 (340) 285 (388)
Krútiaci moment (Nm) 510 620 540 700 460 530
Prevodovka A7 A7 A7 A7 A7 A7
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,5 7,9 9,6 7,6 7,2 6,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 210 225 210 230 235 240
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Spoľahlivosť

Majitelia sa sťažujú na problémy s navigáciou COMAND, ktorá často zamrzne a nepomôže jej ani reset. Interiér je na danú triedu spracovaný slabšie, nie je prekvapením, keď vám počas jazdy zavŕzga sedadlo alebo stredový tunel. Je to dané aj veľkým otvoreným priestorom, ktorý nedokáže byť tak tuhý, ako malý sedan.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Často tiež odchádzajú predné bi-xenónové svetlomety, avšak nie výbojky ale samotné riadiace jednotky. Podvozok Airmatic časom jednoducho vyžaduje údržbu v podobe nových mechov alebo vzduchového kompresora. Naopak pohon všetkých kolies je dosť odolný a vydrží aj viac km v teréne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Benzín nie je úplne bez problémov

Oba benzínové motory majú rovnakú techniku, teda hliníkový blok, reťazový rozvod, elektricky vyhrievaný termostat a nepriame vstrekovanie. Je to dosť odolný motor, prvým ročníkom však často robili problémy ozubené kolesá na rozvodoch a tak je lepšie vybrať novšie verzie po modernizácii. Sem tam narazíte aj na autá prerobené na spaľovanie LPG, tým sa treba vyhnúť úplne. Odchádzajú ešte vírivé klapky v sacom potrubí a komu motor žerie olej, treba najprv skontrolovať separátor oleja.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Najmenej problémový je naftový šesťvalec

Vznetový šesťvalec OM 642 sa môže zdať na takéto veľké auto slabý a je skutočne vhodný skôr pokojnejším vodičom. Kto ho bude naháňať, tak spotreba bez problémov prekročí 12 litrov. Všetky verzie už mali DPF, slabšie BlueTec s 155 kW (211 k) aj vstrekovanie AdBlue. Nádrž je pod dnom batožinového priestora a plnenie veľmi nešťastne hlboko v kufri. Životnosť systému tiež nie je nekonečná a problémy prichádzajú už po 100 tisíc najazdených km.

Vznetový šesťvalec môže mať pri bežnej a trocha dynamickej jazde rovnakú spotrebu, ako väčší osemvalec.

Motor je odolný, problémom je skôr výmenník voda/olej, ktorého tesnenie väčšinou po 150 tisíc km treba vymeniť. Materiál je lacný, avšak pre jeho výmenu treba vybrať sanie, turbodúchadlo a všetko zo stredu motora, čo celú akciu predraží. Niekedy sa rovno zistí, že aj turbodúchadlo je na výmenu a tak celá akcia s pretesnením výmenníka vyjde cez 1 000 eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ideálom je vznetový osemvalec

Vznetový osemvalec je najviac odporúčanou verziou do tohto auta. I keď je na servis náročnejší ako menší šesťvalec, má predsa viac vstrekovačov, jedno turbodúchadlo alebo DPF filter navyše, ponúka však dynamiku adekvátnu k tomuto autu. Problémy sú v niektorých prípadoch s reťazovými rozvodmi, viac trpí aj prevodovka kvôli vysokému krútiacemu momentu. Spotreba sa však dá udržať na 12 litroch aj pri svižnejšej jazde.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kúpiť/nekúpiť

Mercedes-Benz GL nie je autom pre každého. Z racionálneho pohľadu ho lepšie zastúpi menšie MPV, z hľadiska servisu aj menšie modely značky. Servis je náročný a treba mať vždy pripravených niekoľko sto až tisíc eur pre náhlu poruchu. Kto je však rozhodnutý pre veľké SUV, ktoré prevezie 7 pasažierov, GL túto službu spraví dobre a bez problémov odtiahne aj vašu loď na dovolenku k pobrežiu. Kto chce čo najviac šetriť, zvolí vznetový šesťvalec vo verzii bez AdBlue. Kto chce adekvátnu dynamiku, musí ísť do V8 CDI a kto jazdí skôr kratšie trasy, chybu neurobí ani jedným z dvoch ponúkaných benzínových osemvalcov. Len sa musí pripraviť na spotrebu prekračujúcu 15 litrov.