SX4 je prekvapivo tuhým autom. Na zlých cestách vám dá preto pocítiť každú nerovnosť.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Dizajn

Suzuki SX4 prišlo na trh v roku 2006. O rok neskôr prišla nie veľmi rozšírená verzia sedan. V roku 2009 prišla modernizácia, v rámci ktorej sa menila najmä technika. Suzuki SX4 má dvojníka s názvom Fiat Sedici. Z pohľadu techniky ide o úplne rovnaké auto. Obe schádzali z výrobných liniek v Maďarsku (SX4 do roku 2009 môže pochádzať aj z Japonska). Japonské verzie majú anténu vzadu, maďarské vpredu. Z pohľadu techniky však medzi nimi rozdiel neexistuje.


Dizajn auta malo na starosti známe štúdio Italdesign. Výsledkom je rozporuplný dizajn, ktorý sa mnohým páči a mnohým nie. Vzhľadom na výborné predaje však prevažuje asi prvá skupina. SX4 je crossoverom. Naznačuje to aj samotný názov Sports X-over 4 all seasons.


Interiér je jednoduchý a účelný. Kvalita materiálov je skôr podpriemerná. Zopár majiteľov sa sťažuje na vŕzganie, ktoré nevie vyriešiť ani servis. Pri testovacej jazde sa preto poriadne započúvajte. Vpredu je však dostatok miesta, no niekomu nemusí vyhovovať len výškovo nastaviteľný volant. Vzadu je miesta o niečo menej. Rodinné auto to rozhodne nie je. Môže za to najmä kufor s objemom len 270 litrov, ktorý ma navyše nakladaciu hranu pomerne vysoko. Po sklopení sedadiel síce vznikne veľký skok, no zároveň aj priestor s objemom 1045 litrov. Sedan má slušných 515 litrov.


Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1140 do 1400 kg.


Suzuki SX4 vyskúšalo bariéry EuroNCAP v roku 2006 a získalo 4 hviezdy z piatich.

TopSpeed.sk test jazdenky Suzuki SX4

SX4 je kompaktným mestským crossoverom

Jazda a jazdné vlastnosti

Výhodou crossoveru sú pomerne malé rozmery (4150 - 4235 mm x 1755 mm x 1620 mm), vďaka ktorým je auto celkom obľúbeným mestským presúvadlom. Bohužiaľ, masívny A-stĺpik vytvára pomerne veľký mŕtvy uhol, preto na to treba pri jazde myslieť. Poteší však jednoduché nastupovanie/vystupovanie spojené s vyššou svetlou výškou.


SX4 je prekvapivo tuhým autom. Na zlých cestách vám dá preto pocítiť každú nerovnosť. Vzadu je len torzná priečka, ale vďaka tuhšiemu naladeniu sa správa auto dobre. V zákrutách sa prehnane nenakláňa, no na nejakú radosť z jazdy zabudnite. No myslím si, že k tomuto autu by sa hodil komfortnejší podvozok. Situáciu zásadne nezlepšia ani „balónové“ pneumatiky s vysokým profilom.


Poteší však presné radenie a riadenie. Raritou je klasický 4-stupňový automat, ktorý je relatívne pomalý. Vznetové motory majú 6-stupňovú manuálnu prevodovku. 5-stupňový manuál, ktorý mali benzínové jednotky do modernizácie, má však pomerne krátke prevody a preto pri diaľničných rýchlostiach motor dosť hučí a žerie. Po modernizácii dostal dlhšie prevody. Výsledkom je nižšia hlučnosť. Odhlučnenie celkovo však patrí k podpriemeru. Hluk od kolies je filtrovaný slabšie a pridajte si k tomu aj aerodynamický hluk od veľkej čelnej plochy. Najhoršie je to v kombinácií s hlučnými naftovými motormi.


Štandardom je pohon prednej nápravy. Suzuki SX4 prišlo aj s pripájateľným pohonom všetkých kolies. Do rýchlosti 64 km/h ho môžete aktivovať manuálne (4x4 LOCK). Nad touto hranicou funguje len v režime 4x4 AUTO. Systém je spoľahlivý a zadnú nápravu pripája cez elektromagnetickú spojku. SX4 zvládne aj drobný terén, no žiadny off-road to nie je a najlepšie sa cíti na ceste.

TopSpeed.sk test jazdenky Suzuki SX4

Interiér je jednoduchý a účelný. Mäkké plasty tu veľmi nečakajte.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov
Najlepšou motorizáciou je jednotka 1,6 VVT. Ide o spoľahlivý, pružný a relatívne úsporný motor.

Motory

Základom ponuky je zážihový motor M15A s objemom 1,5 litra a výkonom 73 kW (99 koní) a 133 Nm. V roku 2009 dostal motor premenlivé časovanie ventilov VVT. Druhým benzínovým motorom je len o málo väčšia jedna-šestka. Motor 1,6 VVT prišiel s výkonom 79 kW (107 koní) a po modernizácii 88 kW (120 koní). Pri benzínových motoroch je nutné mechanicky vymedzovať vôľu ventilov každých 30 000 km. Tieto motory sa nehodia na prestavbu na LPG. Inak sú motory veľmi spoľahlivé a na rozdiel od konkurencie majú naozaj bezúdržbový reťazový rozvod. Spotreba sa pohybuje okolo 6 – 8 litrov.


Najbežnejším naftovým agregátom je 1,9 DDiS od Fiatu. Motor mal 88 kW (120 koní) a 280 Nm. Až na problematické DPF ide o celkom vydarený motor, avšak dosť hlučný a ťažký. Samotná jazda preto veľkú radosť nerobí.


Pri modernizácií prišiel motor 2,0 DDiS s výkonom 99 kW (135 koní) a 320 Nm. Oproti predchodcovi má lepšie riešený DPF filter, ktorý vydrží dlhšie. Dvojliter je zároveň menej hlučný.


Na niektorých trhoch sa objavil aj motor 1,6 DdiS s výkonom 66 kW (90 koní). Ten pochádza od koncernu PSA a poznáme ho pod označením 1,6 HDI (DV6). Jednotke sa radšej vyhnite. Patrí totiž medzi tie najmenej odolné naftové motory na trhu.

TopSpeed.sk test jazdenky Suzuki SX4

Kufor má len skromných 270 litrov

Spoľahlivosť

SX4 je pomerne jednoduchým vozidlom, a to je v prípade jazdenky výhodou. Crossover má preto nadpriemerne dobrú spoľahlivosť. Vo väčšom robia problémy len naftové motory. Z elektroniky občas odíde systém ESC alebo elektrické motorčeky okien a spätných zrkadiel.


Podvozok je pomerne odolný, pokiaľ si teda nepomýlite SX4 s off-roadom. Slabším miestom sú len ložiská, ktoré trpia na našich cestách. Tie treba meniť s celým nábojom, vrátane ABS senzoru, a preto to nie je zrovna najlacnejšie. Pri kúpe dajte pozor aj na hrdzu. Tá sa tvorí na miestach, kde odlupujú lak odletujúce kamienky od kolies.

Najrozšírenejší naftový motor 1,9 DDiS trpí najmä na problémy s DPF filtrom. Klasikou je aj zanesený EGR ventil. Turbo aj vstrekovače patria k tým odolnejším, ale nevydržia večne. S DPF si oveľa lepšie rozumel dvojliter. Málo rozšírená naftová jedna-šestka je omnoho problémovejšia. Najčastejšie sa ozýva zanesený EGR ventil, netesné vstrekovače, či opotrebované turbo. Pre zvýšenie životnosti je vhodné meniť olej už pri 10 000 km a minimálne každých 100 000 km vyčistiť motor od usadenín.


Pri vysokom nájazde sa pri 6-stupňovej prevodovke kombinovanej s motorom 1,9 DDiS objavujú vôle v radiacej páke.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
TopSpeed.sk test jazdenky Suzuki SX4

Typ SX4 sa predával aj vo verzii sedan. U nás ich jazdí len pár.

Kúpiť/nekúpiť?

Suzuki SX4 je vydareným kompaktným crossoverom. Len sa musíte zmieriť s tuhším podvozkom, jednoduchým interiérom a vyššou hlučnosťou. Najlepšou motorizáciou je jednotka 1,6 VVT. Ide o spoľahlivý, pružný a relatívne úsporný motor. Naftové jednotky sú len o málo úspornejšie, ale za to hlučnejšie a hlavne zložitejšie na údržbu. Pokiaľ nenajazdíte viac ako 30 000 km ročne, tak nafta bude dávať v SX4 zmysel len ťažko. Ceny sa pohybujú od cca 4 000 eur až po 11 000 eur.

TopSpeed.sk verdikt: Jazdené Suzuki SX4 odporúčame s výhradami.