Čína pritlačila a svet spomaľuje

Peking výrazne obmedzil vývoz kľúčových surovín, ako sú neodym, dysprózium či terbium. Tieto prvky sú nevyhnutné pre výrobu elektromotorov, senzorov a brzdových systémov.

Podľa Toyoty aj niektorých európskych výrobcov zostávajú automobilkám zásoby už len na niekoľko týždňov. Ak sa situácia nezmení, linky sa môžu zastaviť do dvoch mesiacov.

Čipová kríza bola len upútavka

Kým počas pandémie automobilky zápasili s nedostatkom polovodičov, dnešný problém je ešte vážnejší. Bez vzácnych zemín totiž nevzniknú ani základné komponenty vozidla.

Nemecké združenie VDA aj talianska asociácia ANFIA upozorňujú, že zásoby sú už takmer vyčerpané.

Čína kontroluje viac než 90 % svetovej rafinácie týchto prvkov, čo jej dáva obrovskú strategickú výhodu.

Reťazová reakcia vo výrobe

Stačí výpadok jedného materiálu a celá výroba sa zastaví. Ohrozené sú najmä elektromobily, no problémy sa dotknú aj spaľovacích áut.

Výrobcovia komponentov už hlásia zdraženie surovín a oneskorené dodávky, čo môže spôsobiť lavínový efekt v celom odvetví.

Európa hľadá riešenie

Európske krajiny volajú po väčšej sebestačnosti v ťažbe a spracovaní vzácnych zemín. Hovorí sa o otvorení vlastných baní, rozšírení recyklácie aj o spolupráci s krajinami mimo Ázie.

Tieto riešenia sú však dlhodobé a neponúkajú okamžitú úľavu. Priemyselní lídri preto tlačia na Brusel, aby podporil investície do strategických projektov a uľahčil dovoz z alternatívnych trhov.

Čas sa kráti

Odhady hovoria o 8 až 10 týždňoch, kým sa zásoby dôležitých prvkov úplne minú. Ak sa dovtedy nepodarí obnoviť dodávky, zastavenie výroby v Európe sa stane najväčšou krízou automobilového priemyslu za posledné desaťročie.

Dopady by pocítilo aj Slovensko. Ako jeden z najväčších producentov áut na svete by čelilo výpadkom exportu aj ohrozeniu tisícov pracovných miest.