Týždne príprav a desiatky stredísk
Zimná pohotovosť odštartovala už v októbri a NDS má za sebou týždne intenzívnych príprav. Od kontroly a servisu strojov, cez opravy odvodňovačov a skúšobné jazdy sypačov, až po systematické dopĺňanie skladov. „Zimná údržba je veľká logistika, ktorá musí fungovať bez prestávky – od západu po východ krajiny,“ hovorí Rastislav Droppa, riaditeľ prevádzkového úseku NDS.
Celkovo je v pohotovosti nasadených 710 pracovníkov, z toho viac než 100 dispečerov a okolo 600 pracovníkov údržby. Dispečeri monitorujú počasie v reálnom čase, vyhodnocujú dáta z meteorologických staníc a vysielajú mechanizmy na cesty 24/7 – cez víkendy, aj počas sviatkov. V 16 strediskách údržby zabezpečujú nepretržitú zjazdnosť slovenských diaľnic.
Technika pripravená na všetko?
Na zimnú sezónu je pripravených približne 300 mechanizmov – sypače, pluhy, snehové frézy, traktory a univerzálne nosiče náradia. Všetky prešli dôkladnou kontrolou a skúškami. Kým sever Slovenska (Liptovský Mikuláš, Mengusovce, Martin) bojuje najmä s častým snežením a závejmi, na západe sú hlavnou hrozbou poľadovice a teplotné výkyvy.
Tony posypového materiálu
Pred začiatkom sezóny naplnili diaľničiari sklady na maximum. Aktuálne je v slovenských skladoch viac ako 24 000 ton posypového materiálu, hlavne soli, ale nechýbajú ani ekologickejšie zmesi pre ochranné pásma vodných zdrojov. Najviac toho drží stredisko Martin – takmer 3500 ton. V prípade extrémnej zimy istí zásoby aj centrálny sklad v Bešeňovej s kapacitou až 15 000 ton.
Úskalia slovenských ciest
Zima na Slovensku vie prekvapiť – diaľnice vedú od nížin až po horské priechody, takže ich údržba je skutočný maratón. Severné regióny zápasia so snehom a závejmi, nížiny trápia poľadovice a vietor. Preto nasadili diaľničiari na najrizikovejšie úseky vyše 65 kilometrov protisnehových zábran, ktoré bránia tvorbe závejov na vozovke.
Zimná pohotovosť sa oficiálne rozbieha 1. novembra a potrvá do konca marca, ale ako bolo spomenuté, prvé zásahy prišli už začiatkom októbra, keď bolo nutné preventívne posypať tri mosty na D1 pri Važci. Všetky posádky, technika aj zásoby sú už v pohotovosti a pripravené kedykoľvek vyraziť.
Ako podčiarkuje Rastislav Droppa: „Keď klesnú teploty pod nulu alebo sneží, každý vie, čo má robiť. V tom je sila našej práce – spoľahnúť sa jeden na druhého a udržať cesty bezpečné, nech sú podmienky akékoľvek.“
zdroj: Ndsas
Odpovedali 4 ľudia