Macau je niečo ako Monaco, len trikrát horšie. Každoročne sa tam konajú prestížne preteky motoriek, Formule 3, GT áut a v posledných rokoch aj pomerne nová séria TCR. Tá na tomto mieste nahradila WTCC. Na trati sa teda predstavil aj náš Maťo Homola. Celý víkend sa postupne zlepšoval a zrýchľoval. Bohužiaľ, v pretekoch mu trať ukázala aj temnú stránku...

Macau je Monaco na steroidoch. Kombinácia vysokorýchlostných zákrut a pomalých vracákov je skutočná skúška ako pre jazdca, tak aj pre techniku.

Maťo Homola odštartoval víkend voľným tréningom. V ňom nakoniec obsadil 11. miesto, no mal ďaleko naviac: „Nemal som šancu zájsť ani jedno rýchle kolo, neustále som dobiehal jazdcov CTCC (čínsky šampionát cestovných vozidiel, s ktorými ide TCR spojené preteky). Sú výrazne pomalší ako my. Bude to ešte len zaujímavé,“ povedal Maťo. Nekompromisná a úzka trať sa podpísala aj na Maťovom aute: „Podarilo sa mi ľavou stranou trafiť bariéru, našťastie veľmi jemne a na aute je len zopár škrabancov. Trať je uskákaná a má veľmi malú adhéziu. To by sa mohlo zmeniť, keďže odteraz na nej bude až do nedele neustále niekto jazdiť. Musíme sa pohrať s nastavením a uvidíme zajtra.“


Maťovi sa však jazdilo dobre a darilo sa mu zrýchľovať. Zajtrajší tréning by mohol ukázať viac. Druhý deň Macau GP znamenal pre slovenského pretekára Maťa Homolu aj druhý voľný tréning. Oproti včerajšku sa mu podarilo zajazdiť viac kôl a rovnako aj vylepšiť svoj najrýchlejší čas. Nakoniec Maťo dojazdil tréning na 7. mieste, s čím bol spokojný: "Zajazdil som dobrý čas, s relatívne malou stratou na prvého. Presne viem, kde sa ešte dokážem zrýchliť, no už som na to dnes nemal gumy," povedal po tréningu Maťo.


Za lepším časom stojí nielen to, že Maťo lepšie spoznal trať, ale aj práca na nastavení auta. "Potrebovali sme eliminovať nedotáčavosť auta, čo sa nám podarilo a Maťovi nastavenie vyhovuje. Verím, že v zajtrajšej kvalifikácii dokáže zajazdiť výborný čas, no nie je to len o ňom. Vďaka pomalým jazdcom sa tvoria kolóny a niekedy treba mať skrátka šťastie vystihnúť prázdnejšiu trať," povedal Maťov tímový inžinier, Jaro Krajči. Mnoho zákrut je doslova slepých a človek len dúfa, že za ňou je voľno a nie je tam žiadne odstavené auto. Aj tréning bol raz kvôli kolízii zastavený a na trati bolo mnoho nehôd spôsobených menej skúsenými pretekármi.

Vďaka vysokému počtu pretekárov mala prvá časť kvalifikácie 25 minút a druhá, do ktorej postúpilo 12 najrýchlejších z prvej časti, 15 minút. Najväčším rozdielom je to, že v druhých pretekoch sa jazdci na štart postavia podľa dojazdu do cieľa v prvých pretekoch a nie ako zvyčajne, teda podľa obráteného poradia najrýchlejších 10 jazdcov z kvalifikácie. Maťo ukázal vysokú rýchlosť hneď v začiatkoch prvej kvalifikácie: „Išlo sa mi výborne, i keď som hneď v zákrute Mandarin mal krízovku v rýchlosti zhruba 220 km/h, čo ma celkom zaskočilo. Podarilo sa mi však, aj napriek veľkej premávke na trati, zajazdiť dobrý čas a postúpiť do Q2.“ Už v závere Q1 sa rozpršalo a dážď neustal. Tímy museli narýchlo zmeniť nastavenia vozidiel na mokro. „Nemám toľko skúseností s jazdou na mokrej trati a v momente, keď som dokázal zrýchľovať, uplynul čas. Je škoda chyby v mojom najrýchlejšom kole, ktorá ma stála určite viac ako sekundu, moje umiestnenie mohlo byť úplne iné,“ povedal po kvalifikácii Maťo. Dokonca by mu nevadilo, keby sa preteky jazdili za dažďa. „Určite by to bolo zaujímavé, pomohlo by mi to zbierať skúsenosti. Nejdem sa sústrediť na to, koho predbiehať. Chcem však zajazdiť čo najlepší možný výsledok a z Macau odísť so vztýčenou hlavou.“

Takto si asi Maťo Homola koniec sezóny nepredstavoval.

Po dramatickom začiatku prvých pretekov, kedy hneď v prvej zákrute došlo ku kolízii 3 vozidiel, v zákrute Mandarin vypadol Morbidelli a o pár zákrut neskôr ďalší jazdec, došlo na safety car a hneď aj červené vlajky. Maťo sa po výbornom štarte prepracoval z 9. až na 6. miesto, z ktorého aj schádzal do boxov. Odpratanie vozidiel trvalo relatívne dlho a v momente, kedy došlo k reštartu pretekov, zostávalo do konca len menej, ako 5 minút.


Nash tento víkend nemal práve ideálnu rýchlosť, hneď po reštarte pretekov ho predbehol Borković a Maťo Homola chcel rovnako využiť príležitosť. „Po výjazde z druhej zákruty som bol na vonkajšej strane, čo využil Oriola a dostal sa hneď za Nasha. Ja som išiel za Borkovića, využil jeho slip stream a dokonca som sa dostal kúsok pred Nasha, ale nemal som sa kam zaradiť, keďže aj za ním aj pred ním bolo auto. Do tejto zákruty sa dve autá vedľa seba zmestia, žiaľ Nash mi nenechal miesto. Ja som sa snažil nijako sa na neho netlačiť a mohli sme sa tam komfortne dostať obaja,“ povedal po pretekoch Maťo. Maťo skončil v ochranných bariérach, následne doňho ešte narazili ďalšie autá a preteky boli opäť zastavené. Žiaľ, Maťove auto nebolo možné opraviť a nepodarilo sa mu nastúpiť do druhých pretekov. Za prvé preteky bolo nakoniec udelených len 50 % bodov, keďže po naplnení časového limitu nemali jazdci odjazdených viac ako 75 % kôl. Táto nehoda zmarila Maťove nádeje na vylepšenie umiestnenia v celkovom hodnotení šampionátu. Vďaka tomu, že ani pri jedných pretekoch neboli rozdávané plné body, ale len polovičné, si Maťo udržal 5. priečku. Je dôležité spomenúť, že aj Macao je trať, na ktorej je Maťo po prvýkrát, zatiaľ čo väčšina jazdcov vpredu tu už minimálne raz bola. Napriek tomu s nimi Maťo dokáže bez problémov držať tempo. Maťo hodnotí celú sezónu pozitívne: „Samozrejme, že ma dnešok mrzí, no keď sa pozriem spätne na celý rok, som spokojný. Určite sú veci, ktoré je možné vylepšiť, možno som niečo mohol spraviť inak, ale dokázal som, že aj v takto veľkom seriáli mám miesto a teším sa už teraz na ďalšiu sezónu!“ My sa rovnako nevieme dočkať a veríme, že budúci rok Maťo bude v boji o titul!