Šéf-dizajnér Giuseppe Busso povedal, že TZ1 je výsledkom evolúcie konceptu športového automobilu 1,5 litrovým motorom, ktorý siaha spať do roku 1955l. To bolo dokonca ešte pred SZ. Narážal na 750 Competizione, ktorý používal oceľový rám, od ktorého napokon upustili. Namiesto toho TZ1 využíval prepracovanejšiu verziu trubicového rámu z SZ.
Práce na TZ začali v roku 1960 a prvé testovania na cestách sa uskutočnili v 1961. Napriek tomu spustenie produkcie trvalo dlhšie, pretože prednosť dostali nove modely 2600 a Giulia. Zagato, od ktorého pochádzali predošlé závodné vozy Giulia, bol znova poverený vytvoreným karosérie. Jeho ľahké hliníkové karosérie boli ideálne pre pokrokový podvozok TZ. Nové znalosti v aerodynamike viedli k zahrnutiu tzv. Kamm Tail (názov dizajnu, ktorý vyvinul nemecký automobilový inžinier Wunibald Kamm), čo pomohlo docieliť lepšiu stabilitu.
Cesta na vrchol
Cieľom projektu bol návrat k najprestížnejším pretekom. Prezident spoločnosti Giuseppe Luraghi poveril Oarzia Satta, aby oslovil bývalého inžiniera Ferrari s menom Carlo Chiti, za účelom produkcie automobilov Tubulare Zagato TZ. Chiti následne v marci 1963 zriadil spoločnosť Autodelta pre podporenie tejto novej dohody. Ako TZ1 napredovalo a stávalo sa úspešným, Autodelta sa čím ďalej viac stávala pretekárskou divíziou Alfy Romeo, až napokon spoločnosť kompletne automobilka odkúpila.
Tri roky od začatia projektu TZ prvýkrát predstavili na stánku Zagato počas autosalónu v Turíne v r1962. Neskôr v r1963 ju predávali s motorom s max. výkonom 112 k, ktorý bol identický s motorom zo Sprint Special. Motor následne ďalej vyvíjali pre TZ1 na účasť v kategórii pretekov Grand Touring a neskôr dostal aj dvojité zapaľovanie.
Po prvých účastiach v menších pretekoch, bola Alfa Romeo Giulia TZ1 okamžite schopná predviesť sa v náročných pretekoch ako FISA Cup v Monze 1963, 12 hodinovom Sebring, v 48. Targa Florio, 1000 km Nurburgring, 24 hodinovom Le Mans, Tour of France, Coupe des Alpes a Tour of Corsica. Tieto víťazstvá potvrdili skvelú triedu automobilu vhodného nielen pre klasické malé, ale aj pre náročnejšie cestné okruhy.