Prišli ste niekedy k stojacej kolóne áut na diaľnici a ledva stihli reagovať? Je to situácia, ktorá sa stáva pomerne bežne, najmä na obchvatoch väčších miest v dopravnej špičke. Vodiči sa v zhustenej premávke často ponáhľajú "viac ako všetci ostatní", nedodržujú bezpečný odstup, alebo sa nevenujú úplne riadeniu vozidla a krízová situácia je na svete. Napadlo vám niekedy, ako by mohla podobná situácia dopadnúť, ak by na konci kolóny stál kamión a vodič prichádzajúceho osobného auta nedobrzdí a narazí doň? Je jasné, že by to nebol pekný pohľad. Takýto náraz totiž môže byť horší ako náraz do steny. Záleží na konštrukcii návesu.

Náves s neúčinnou ochranou proti podbehnutiu "útočí" priamo na hlavu vodiča, ktorý doň narazí.

Dôvodom je najmä výška návesu. Osobné auto totiž môže jednoducho vkĺznuť pod neho a tým pádom posádku nechránia deformačné zóny auta. Americká inštitúcia IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), teda akási obdoba EuroNCAP pred časom urobila testy s návesmi určenými pre americké cesty. Ako auto, ktoré do návesov búralo, vybrali Chevrolet Malibu, ktorý dosiahol v bežných nárazových testoch výborné hodnotenie. Ako dopadol pri náraze do návesov môžete vidieť v priložených videách. Testy prebiehali pri rýchlostiach 30 mph a 35 mph, čo je 48 km/h a 56 km/h. Agentúra navyše robila testy pri nárazoch s rôznym prekrytím. Výsledky sú doslova desivé. Veľmi pritom záleží na konštrukcii návesu a jeho ochrane proti podbehnutiu. Vo videu je pritom jasne viditeľné, že čím pevnejší je rám, ktorý bráni podbehnutiu, tým sú následky nehody milostivejšie pre posádku osobného auta.

Ochranu proti podbehnutiu samozrejme predpisuje aj európska legislatíva. Smernica, ktorá to rieši, vznikla ešte v sedemdesiatych rokoch a bola aktualizovaná a sprísnená v roku 1997 a v roku 2006. Nákladné vozidlá a ich návesy teda musia mať ochranné rámy zboku a zozadu v celej šírke. Nie je však bežné, aby organizácia ako EuroNCAP robila nárazové testy, ktoré by odhalili ich účinnosť. Mimochodom, bežne tieto testy nerobí ani IIHS. Testami vo videu sa organizácia snažila dosiahnuť sprísnenie predpisov v USA. Každopádne by však tieto zábery mali byť výstrahou a výzvou k opatrnosti za volantom a dodržiavaniu bezpečného odstupu. 

Zdroj: youcar, IIHS

AKO VZNIKLI A ČO HODNOTIA TESTY EURO NCAP?

AKO VZNIKLI A ČO HODNOTIA TESTY EURO NCAP?

Bezpečnosť a ochranu posádky dnes berieme ako jeden z hlavných atribútov pri výbere auta, no nebolo to tak vždy. Azda ...

25. 08. 2015
EURO NCAP MÁ NOVÉ TESTY NA OCHRANU CHODCOV

EURO NCAP MÁ NOVÉ TESTY NA OCHRANU CHODCOV

Organizácia Euro NCAP už 18 rokov mení svet automobilov. Výrobcovia totiž chcú predávať a zákazníci sa chcú voziť ...

13. 11. 2015
V USA DO HODNOTENIA BEZPEČNOSTI ÁUT ZAHRNÚ AJ TEST ADAPTÍVNYCH SVETIEL

V USA DO HODNOTENIA BEZPEČNOSTI ÁUT ...

Adaptívne svetlá sú čoraz rozšírenejšie a stávajú sa aj súčasťou marketingu, najmä neprémiových automobilov ako ...

06. 12. 2015
BOSCH PRACUJE NA TOM, ABY SA AUTÁ VYHÝBALI CHODCOM

BOSCH PRACUJE NA TOM, ABY SA AUTÁ VYHÝBALI ...

Chodci sú a navždy zostanú jednoznačne najzraniteľnejšími členmi premávky. Aj preto im mnohé organizácie a tvorcovia ...

03. 11. 2015