Susedom sa darí, Slovensku nie

Brusel stanovil jasný cieľ. V roku 2019 sa Európska únia dohodla, že ako blok krajín sme si určili záväzok dosiahnuť pokles úmrtí na cestách a počtu vážne zranených do roku 2030 o 50 percent. Východiskom sa stal práve rok 2019.

Problémom je, že Slovensku sa nedarí prispieť k dosiahnutiu celoeurópskeho cieľa členských štátov. Ba naopak. Od roku 2019 sa u nás počty usmrtených osôb na cestách zvýšili o 4 %.

Nie sme jedinou krajinou, ku ktorej došlo k takémuto negatívnemu trendu. Neželaný nárast nastal aj v Írsku, Lotyšsku, Holandsku a Švédsku, píše agentúra TASR.

Najviac sa darí Belgicku, Česku, Dánsku, Maďarsku a Poľsku, ktoré sú naopak na perspektívnej trajektórii so šancou dosiahnuť cieľ Bruselu. Otvorenou otázkou je, kde robí Slovensko chybu, keď je u nás vývoj presne opačný ako v susedných krajinách - Česku, Maďarsku a Poľsku.

Počet obetí narástol o 20 medziročne

Keď sa pozrieme na agregované dáta za celú EÚ, vidíme, že krajiny dosiahli od roku 2019 celkový pokles počtu úmrtí o 10 %. V porovnaní s minulým rokom došlo na úrovni únie k zníženiu smutnej štatistiky o 1 %.

Platí pritom, že rok 2023 je porovnateľný s rokom 2019, keďže v oboch prípadoch nedochádza k skresleniu štatistík vplyvom pandémie. Napríklad v roku 2020 došlo k výraznému poklesu mobility vplyvom pandemických reštrikcií.

Čo sa týka presných čísel za Slovensko, v minulom roku sa u nás udialo 11 641 dopravných nehôd. To je síce o 455 menej udalostí v medziročnom porovnaní a poklesli aj počty ťažko zranených, no narástol žiaľ počet obetí. Na našich cestách prišlo vlani o život 265 ľudí. Rok predtým bol počet obetí nižší - vyhaslo o 20 ľudských životov menej.

Zdroj: TASRTASR 2 / foto: cz.depositphotos.com