Koniec chaosu v centre?
Mestská rada schválila zákaz zdieľaných elektrokolobežiek od 1. januára 2026. Cieľom je vyčistiť verejný priestor od neorganizovaného parkovania a nebezpečnej jazdy po chodníkoch, čo bolo bežným javom najmä v centre.
„Zavádzame jasná pravidlá, ktoré vyčistia verejný priestor od neorganizovaného prevádzkovania kolobežiek. V centre slúžili skôr ako turistická atrakcia než dopravný prostriedok,“ uviedol bývalý radný pre oblasť dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
TSK dostane nové právomoci
Po novom bude Technická správa komunikací (TSK) podpisovať zmluvy len s prevádzkovateľmi zdieľaných bicyklov a elektrobicyklov. Pre elektrokolobežky nebude vyhradený žiadny priestor, čo v praxi znamená ich koniec.
„Ak si ich prevádzkovatelia sami do konca roka neodvezú, TSK ich premiestni na zberný dvor, odkiaľ si ich budú môcť vyzdvihnúť,“ potvrdil predseda predstavenstva TSK Filip Hájek.
Nové „parkovacie hniezda“ budú určené výhradne pre bicykle a elektrobicykle. Elektrokolobežky, ktoré zostanú zaparkované mimo vyhradených miest, bude môcť TSK z ulíc odstrániť.
Dopadli rovnako ako segwaye
Zdieľané elektrokolobežky sa zaradili hneď vedľa segwayov, ktoré Praha takisto vyhnala už pred deviatimi rokmi. Dôvody boli rovnaké – nebezpečná jazda turistov po chodníkoch, hluk, kolízie s chodcami a neporiadok v uliciach.
Zatiaľ čo segwaye zmizli z centra v roku 2016, kolobežky vydržali v uliciach o takmer desať rokov dlhšie. Teraz ich čaká rovnaký koniec a to nielen v centre, ale v celom meste.
Prevádzkovatelia neskrývajú sklamanie
Spoločnosť Lime, ktorá v Prahe ponúka kolobežky aj bicykle, rozhodnutie mesta otvorene kritizuje. „Rozhodnutie nás to mrzí, najmä keď vidíme, že v iných svetových metropolách, kde mesto dokáže s prevádzkovateľmi viesť konštruktívny dialóg, kolobežky fungujú a slúžia občanom,“ povedal generálny riaditeľ Lime pre Česko a Maďarsko Václav Petr.
Podľa neho ide o krok, ktorý síce vyrieši vizuálny problém preplnených chodníkov, no zároveň obmedzí moderné formy mikromobility.
Centrum mesta privítalo zákaz s nadšením
Najviac sa teší mestská časť Praha 1, ktorá dlhodobo patrila medzi najväčších odporcov elektrokolobežiek. Turisti sa nimi často vozili po chodníkoch, jazdili pod vplyvom alkoholu a nerešpektovali dopravné predpisy.
„Ja hovorím heuréka! Naša mestská časť elektrokolobežkami najviac trpela,“ vyhlásil radný pre oblasť dopravy Prahy 1 Vojtěch Ryvola (GEN). Len za minulý rok tam evidovali 330 úrazov, z toho 11 vážnych. Ďalšie desiatky nehôd podľa radnice ostali nenahlásené.
Bude menej nehôd?
Mesto verí, že nové pravidlá prinesú poriadok aj bezpečnosť. Zdieľané bicykle majú byť pre obyvateľov aj turistov dostupnou alternatívou, ktorá menej prekáža v priestore a spôsobuje menej nehôd.
Podľa štatistík v Prahe minulý rok spôsobili elektrokolobežky 47 nehôd, pričom bicykle len dve.
Zakážu ich aj u nás?
Praha sa zaradí medzi prvé európske metropoly, ktoré úplne zakázali zdieľané elektrokolobežky. Samospráva verí, že ide o krok k bezpečnejšiemu verejnému priestoru a plynulejšej premávke v centre mesta.
Podobnú diskusiu sledujú aj iné európske mestá, vrátane Bratislavy, kde sa otázka regulácie elektrokolobežiek stáva čoraz aktuálnejšou.
Odpovedalo 413 ľudí
Obrázok na titulku nie je reálna fotografia, ale počítačom vytvorená ilustrácia.