Daňová kontrola akceptuje len spotrebu do výšky uvádzanej výrobcom v Technickom Preukaze vozidla. A to je stále väčší a väčší problém!

Testovací okruh meral presne 221 km. Z toho 49 km jazda v meste, 76 km diaľnice a 96 km cesty I. triedy. Pritom vodiči dodržiavali rýchlostné limity, alebo ich aj podliezli. Počas testu bola totiž povolená maximálna rýchlosť mimo mesta 80 km/h a na diaľnici 120 km/h. Meralo sa reálne množstvo spotrebovaného paliva. Údaj palubného počítača, ktorý spotrebu často prikrášľuje, bol v tomto prípade irelevantný. A Výsledok? Až 87 z 91 testovaných áut spotrebovalo viac paliva ako udáva výrobca. Z toho 12 až o 30 percent! Ďalších 10 spotrebovalo o 20 % paliva viac. Na čele tejto nelichotivej tabuľky sa umiestnilo mestské Mitsubishi Colt ClearTec ( + 42 %), pred veľkým MPV Ford Galaxy 2,0 TDCi (+ 38,6 %) a jeho konkurentom Volkswagenom Sharan 2,0 TDI (+ 38,2 %). „Hanbiť“ sa ale rozhodne nemusia ani niektoré kórejské modely koncernu Hyundai/Kia.

No máme aj svetlé výnimky. Niektoré autá dokázali normovanú spotrebu podliezť. Neznamená to, samozrejme, že „žerú“ menej, len ich udávaná spotreba je najbližšie k realite a to aj s rezervou. Hviezdami testu pravdivosti spotreby je Renault Twingo 1,2 16v (- 10%), Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion (-8,4 %), Dacia Lodgy 1,5 dCi 90 (-2,4 %) a Renault Grand Scénic dCi 110 (-2,0 %). Najväčšou škodou je, že v teste neboli zahrnuté hybridné autá. Práve tie, hoci majú veľmi príťažlivú spotrebu paliva, preukazujú v podobných testoch najväčšie odchýlky. Nie je to ale len chybou výrobcov. Experti už dlhé roky, rovnako ako aj automobilky súčasnú metodiku merania normovanej spotreby kritizujú. Tá sa nezmenila od r1996. Napriek tomu má názov „Nový európsky jazdný cyklus“. Vďaka nemu dochádza k paradoxom nielen u áut s hybridným pohonom, nehovoriac o plug-in hybridných vozidlách, ale aj u bežných áut. Vozidlo s 5-stupňovou prevodovkou má podľa neho väčšie šance dosiahnuť lepší výsledok počas laboratórneho testu, ako rovnaký model s viacstupňovou prevodovkou.
 

Automobilky však musia merať spotrebu podľa tohto laboratórneho cyklu. Ten trvá na valcovej stolici dvadsať minút, pričom napríklad vozidlo simuluje diaľničný režim pri rýchlosti 120 km/h a to len po dobu 10 sekúnd! Aby toho nebolo málo, pri určovaní spotrebu sa nemeria priamo spotreba paliva, ale emisie výfukových plynov. Z nich sa spotreba následne vypočíta. V laboratóriu tiež vždy vládne ideálne „počasie“ , ideálna teplota a autá sa tu nestretnú so zápchou. Výsledkom je takzvaná homologizačná a nie prevádzková spotreba.

Najväčší prepadák testu bolo Mitsubishi Colt ClearTec. Spotrebovalo až o 42 % viac paliva, ako má v "techničáku".  

Je ale pravdou, že aj keď vina za rozdiely v spotrebe nepadá priamo na hlavu výrobcov, nezriedka sa uchýlia k trikom, ktoré im legislatíva vlastne nezakazuje. Pre potreby testu dodajú vždy auto s najnižšou výbavou, ktoré je samozrejme najľahšie. Počas testu používajú prehustené pneumatiky s extra nízkym valivým odporom a špeciálne „riedke“ oleje, ktoré nie sú pre bežné vozidlo k dispozícii. Aby znížili odber elektrickej energie, deaktivujú všetky elektrické spotrebiče vrátane svetiel či ventilácie, dokonca odpoja alternátor. Ďalšie kvapky paliva možno ušetriť zvýšením teploty v laboratóriu až na 30 stupňov, takže motor sa zahrieva rýchlejšie, ale aj prelepením špár na karosérii páskou, čím sa zas zníži aerodynamický odpor. Napriek tomu, že test prebieha v labáku, odpor vzduchu je tu simulovaný zvýšením valivého odporu na valcoch a ten je určený predtým odmeranou aerodynamikou auta. A poďme ešte ďalej. Pri výpočte spotreby z emisií je možné uplatniť odpočet až 4%, čo je povolená tolerancia. Toto všetko vytvorilo paradox, že kým v roku 2001 predstavoval rozdiel medzi reálnou a normovanou spotrebou priemerne 7%, o 10r neskôr vzrástol priemer až na neuveriteľných 23%. Automobilky totiž využívajú triky na maximum. A prečo? Lebo pred stále prísnejšími normami EÚ v oblasti emisí chcú vyzerať "zelenšie". No ukazuje sa, že celé je to len veľký a nezmyselný cirkus na ktorý doplácame všetci.

Hviezdou testu je Renault Twingo predošlej generácie. Normovanú spotrebu podliezol o 10%.

O koľko viac spotrebujú autá, ako udáva výrobca
Značka Model Výkon (kW) Palivo Normovaná (l/100 km) Reálna (l/100 km) Rozdiel (%)
Alfa Romeo Mito 1,4 TB MultiAir 99 benzín 5,6 7 24,7
             
Audi A1 1,6 TDI 77 nafta 3,9 4,9 26,9
Audi A4 1,8 TFSI 118 benzín 7,1 8,1 14,2
Audi A4 2,7 TDI Avant Multitronic 140 nafta 6,4 6,5 1,6
Audi A6 Avant 3,0 TDI Quattro 150 nafta 5,8 6,9 19
Audi A6 Avant 2,0 TDI 125 nafta 5,8 6,7 15,5
Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic 130 nafta 5,9 7,9 33,9
             
BMW 116d 85 nafta 4,4 4,8 8,3
BMW 118d 105 nafta 4,4 4,6 4,5
BMW 118i 105 benzín 6,1 7 14,5
BMW 320d 135 nafta 4,7 5,2 11,5
BMW 520d 135 nafta 4,7 6,4 36,3
BMW X1×Drive 18d 105 nafta 5,7 5,9 3,4
BMW X1 xDrive 20d Steptronic 130 nafta 6,2 8,2 32,3
             
Chevrolet Cruze 1,8 16v 68 benzín 6,8 7,3 7,4
             
Citroen C3 Picasso 1,6 Hdi 90 68 nafta 4,6 5,5 20,6
Citroen C3 Picasso Hdi 110 FAP 80 nafta 4,9 5,3 8,3
Citroen DS3 Vti 120 88 benzín 5,9 6,9 16,8
Citroen C4 1,6 e-HDi 82 nafta 4,2 5,7 35,5
Citroen C5 Tourer 1,6 Hdi 83 nafta 5 5,7 14
Citroen Berlingo 1,6 Hdi 110 FAP 80 nafta 5,3 5,5 4,4
             
Dacia Lodgy 1,5 dCi 90 66 nafta 4,2 4,1 –2,4
             
Fiat Punto 1,3 16v Multijet 70 nafta 4,1 5,1 24,5
Fiat Dobló 1,6 16v Multijet 77 nafta 5,2 6,2 19,2
             
Ford Ka 1,2 51 benzín 4,9 5,9 20,7
Ford Focus 1,6 Ti-VCT 85 benzín 6,6 7,9 19,6
Ford Focus1,6 TDCi 85 nafta 5,1 5,2 2,5
Ford Focus 2,0 TDCi 103 nafta 4,9 5,1 4,1
Ford Mondeo Turnier 1,6 85 nafta 4,9 5,2 6,1
Ford C-Max 2,0 TDCi 103 nafta 5,1 5,7 11,8
Ford Galaxy 2,0 TDCi 103 nafta 5,7 7,9 38,6
Ford Kuga 2,0 TDCi 4×4 103 nafta 6 6,9 15
             
Honda Acord Tourer 2,2 i-DTEC 110 nafta 6,3 6,6 4,8
             
Hyundai ix20 blue 1,4 CRDi 66 nafta 4,3 4,6 7
Hyundai ix20 1,4 CRDi 66 nafta 4,5 5,9 31
Hyundai i30 1,6 CRDi 85 nafta 4,7 5,3 12,8
Hyundai i30 blue 1,6 CRDi 94 nafta 3,7 5 35,1
Hyundai i40 1,7 CRDi 100 nafta 5,6 6,2 10,7
Hyundai ix35 2,0 CRDi 100 nafta 5,7 7,2 26,5
             
Kia Rio 1,4 CRDi 66 nafta 4,3 4,2 2,3
Kia Ceed 1,6 16v 92 benzín 6 8 32,9
Kia Ceed 1,6 CRDi 94 nafta 3,7 4,9 32,4
Kia Ceed SW 1,4 CRDi 66 nafta 4,3 5,1 18,6
Kia Soul 1,6 CRDi 94 nafta 5,2 5,8 11,9
             
Lexus IS 220 D 130 nafta 5,5 5,9 6,9
             
Mazda 2 1,3 MZR 63 benzín 5,4 5,6 3,7
             
Mercedes A 180 CDI 80 nafta 4 4,8 20,5
Mercedes B 220 CDI 100 nafta 4,4 5,2 18,2
Mercedes C 200 K T-Modell 135 benzín 7,8 8,2 5,1
Mercedes C 220 CDI 125 nafta 4,4 5,5 24,7
Mercedes E 220 CDI T-Modell 125 nafta 5,7 6,7 17,8
             
Mitsubishi Colt 1,3 ClearTec 70 benzín 5 7,1 42
             
Opel Corsa 1,7 CDTi 92 nafta 4,8 5 4,2
Opel Meriva 1,4 ecoFlex 103 benzín 6,2 6,9 11,3
Opel Astra 1,4 Turbo 103 benzín 5,9 6,9 17,7
Opel Astra 1,7 CDTi 96 nafta 3,7 4,1 10,8
Opel Astra 2,0 CDTi 118 nafta 4,8 5,6 16,7
Opel Insignia 2,0 CDTi 96 nafta 5 5,9 17
             
Peugeot 3008 2,0 HDI FAP 110 nafta 5,7 5,9 3,5
Peugeot 508 2,0 HDI FAP 103 nafta 4,8 5,5 15
             
Renault Twingo 1,2 16v 56 benzín 5,7 5,1 –10,5
Renault Mégane dCi 110 78 nafta 4,4 5,1 15,9
Renault Mégane 1,5 dCi eco 78 nafta 4,4 5,1 16,7
Renault Fluence 1,6 16v 81 benzín 6,7 6,8 1
Renault Scénic 1,9 dCi 160 118 nafta 6,6 6,9 4,5
Renault Grand Scénic dCi 110 78 nafta 4,9 4,8 –2
             
Seat Exeo 1,8 TSI 110 benzín 7,9 8,1 2,3
Seat Ibiza 1,6 TDI CR 77 nafta 4,2 5,2 23,8
Seat Alhambra 2,0 TDI Ecomotive 85 nafta 5,5 6,1 10,9
Seat Alhambra 2,0 TDI EM 4×4 103 nafta 6 6,4 6,7
             
Škoda Fabia 1,9 TDI DPF 77 nafta 5 5,7 14
Škoda Rapid 1,6 TDI 77 nafta 4,4 4,6 4,5
Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 118 benzín 6,6 7,2 9,4
Škoda Superb Combi 2,0 TDI 125 nafta 5,8 6,1 5,2
             
Toyota Yaris 1,4 D-4D 66 nafta 3,9 4 2,6
Toyota Auris 2,0 D-4D 93 nafta 5,7 6 5,3
             
Volvo V40 D2 84 nafta 3,6 4,8 33,9
             
VW uP! 1,0 55 benzín 4,7 5,5 17
VW Polo 1,6 TDI 77 nafta 4,2 4,7 11,9
VW Golf 1,4 TSI 90 benzín 6,2 6,2 0,8
VW Golf 1,6 TDI 77 nafta 4,5 5,5 21,1
VW Golf 2,0 TDI 103 nafta 4,8 4,9 2,1
VW Golf Plus 1,4 TSI 118 benzín 6,5 7,2 10,2
VW Jetta 1,2 TSI 77 benzín 5,7 6 4,6
VW Touran 2,0 TDI 125 nafta 6,6 6,6 0,3
VW Passat 1,6 TDI BlueMotion 77 nafta 4,4 5,1 16,7
VW Passat Variant 1,6 TDI 77 nafta 4,4 5,2 18,2
VW Sharan 2,0 TDI 103 nafta 5,5 7,6 38,2
VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion 103 nafta 6,6 6 –8,4
VW Caddy 1,9 TDI 77 nafta 6 7 16,7